Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Eu am blocat de multe ori roata spate in momente de panica, dar in afara de o dunga lunga pe asfalt nu s-a intamplat nimic, adica nu am cazut si nici nu m-am izbit de ceva.

 

Pai da, asta asa e. Dar cea mai eficienta franare posibila nu se face cu roata taras, zic specialistii. Pentru mine asta n-ar fi o problema, ca pana la urma nu poti face frana perfecta de fiecare data, daca esti om normal. Problema pe care o vad eu la manevra asta (pe care si eu o fac) este ca, daca la jumatatea franei de urgenta iti dai seama ca te cam lovesti de nenea cu papucul care ti-a intrat pe drum si vrei sa incetezi franarea si sa incepi o evitare, daca spatele blocat ti-a plecat in lateral mai zdravan nu prea poti sa eliberezi frana decat cand te opresti sau esti aproape oprit, altfel zbori ca Superman. :)

Bine, situatia asta, daca mergi cu cap, e foarte putin probabil sa ti se intample, dar stii cum e cu cei cinci P: proper preparation prevents poor performance. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Normal ca nu e eficient sa o tarai si e de evitat, si iarasi, daca ai reusit sa o blochezi tine-o blocata pana te opresti ca altfel zbori ca un ninja. Eu ziceam doar ca n-am patit nimic grav, nu ca a fost bine :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci nu-i bai daca blochezi spatele, dar e mai bine sa nu o blochezi ca pe de o parte te distrage si pe de alta parte iti cam restrange optiunile. Nu poti sa mai dai drumul franei spate odata blocata decat cand esti perfect drept, iar de multe ori fuge stanga-dreapta. Cu cat e mai mare viteza cu atat mai neplacut.

Pe de alta parte, pe unele motociclete e destul de probabil sa blochezi roata daca franezi cu spatele.

Deci? Merita sau nu frana spate?

Editat de cristidb
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cred ca exista un raspuns universal valabil.

 

Cert e ca merita sa exersezi cat mai mult, cat mai des. Daca exersezi suficient, poate reusesti s-o dozezi astfel incat sa nu se blocheze pana la urma. Sau macar te obisnuiesti cu senzatia de roata blocata in derapaj (cum am facut eu) si poti sa franezi tare, cu motoreta de-a latul, cu psihicul relaxat, atunci cand va fi nevoie. Desi e bine sa mergi astfel incat sa nu fie nevoie.

 

Daca ai motoreta cu destula greutate pe spate, nu ar trebui sa fie atat de greu sa dozezi spatele astfel incat sa nu se blocheze, sau eventual sa se blocheze usor si sa nu plece in lateral.

 

A, si inca o observatie. Cu cat franezi mai mult si te concentrezi mai tare sa imbunatatesti aceasta parte a pilotajului tau, cu atat vei evalua mai bine spatiul de care ai nevoie pentru o oprire la o anumita viteza. Adica, ageamiu fiind, se intampla beleaua, iti taie fata Taximetristu' cel Rău, tu te sui pe frane cum poti, panicat ca ultima data cand ai facut asta a fost acum un an, cand iti taiase fata Corporatista Care Se Joaca pe Iphone, si, pe langa panica data de franare in sine (se blocheaza, nu se blocheaza?) esti cu morcovul in colon si pentru ca nu stii unde o sa te opresti. Dar, daca ai creierul antrenat, stii de cand incepi franarea cam pana unde ajungi la oprire, asa ca poti sa evaluezi si alte solutii daca vezi ca nu opresti la timp.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"I always brake very much with the front, road or track"..."I would say I use 80 per cent the front and 20 per cent the rear. Really, you only stop the bike with the front brake. You use the rear just a little, to keep the bike stable. The difference between the track and the road is this - on the track you can use the front brake all the way into the corner" Valentino Rossi.

 

"There is another use. At the Sachsenring, as you come onto the front straight, you use the rear brake to stop the front of the bike coming up" De Angelis

 

"I hardly ever use the rear brake. To be honest it should be painted red and have the words 'In Case of Emergency Only" printed on it. If I go off in the gravel, I'll use it-but really that's all. Because I just don't use the rear brake, we have the thinnest, lightest disc we can use. Especially with the four-stroke, it's just not appropriate." John Hopkins agrees...

 

 

But let us first look at some hard facts. Race bikes have TWO disc up front with massive calipers to get the bulk of the work done. This is the same on nearly all road bikes too-certainly sports bikes and sports tourers.--

 

"Performance Riding Techniques, second edition, Haynes, MotoGP manual of track riding skills"

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mama cata facultate iti trebuie ca sa opresti o motocicleta :lol: s-a plictisit si computerul cand citeam teoriile astea.

 

Doresc sa fac o singura mentiune, franele combinate(fie ele de la Honda sau Bmw sau de la alte marci),te pun intr-un impas in opinia mea,te fac tantalau de-a dreptul.

 

Eu am frane combinate pe BMW si cand actionez fata intra automat si spatele la care mai adaogi colac peste pupaza ABS-ul care iarasi te..............te de tot la capitolul franare. Eu la inceput ma speriam,pt ca nu imi dadeam seama ce se intampla cu motocicleta DE CE? reactioneaza in halul asta :eek:

 

Cu o motocicleta normala SIMPLA (supermoto-ul meu) CRED ca poti frana si poti invata sa dozezi franarea. Eu unul ma simt mult mai ok cand franez cu Husqvarna decat atunci cand franez cu Bmw-ul pt ca Husqvarna e sincera cu mine si imi transmite toate informatiile necesare ca EU sa imi dozez singur franarea in functie de cerintele aparute si obstacolele intalnite.

Acum sigur conteaza ce si cum faci,dar degeaba ne apucam noi sa explicam pentru ca :

 

"On peut pas faire l'amour si on ne connait pas la femme"

 

Daca esti incepator si ai o motocicleta cu ABS sau sistem combinat de franare,degeaba citesti aceste pagini si incerci sa inveti anumite tehnici citind pe forum,pentru ca motocicleta ta NU te va lasa sa le aplici. Tot timpul va fi ca ea nu ca tine. Vei avea intotdeuna un "handicap" de care te vei lovi atunci cand vei conduce o motocicleta adevarata.

 

Cat despre franarea cu o motocicleta normala(indiferent de categoria ei) NON ABS & ALTE PROSTII:

Ambele frane sunt importante frana fata cat si cea spate in egala masura,acum depinde de situatia in care esti,una dintre ele poate fi o frana de "retus" sau de "finete" daca sti sa le folosesti,dar asta vine dupa multa practica,nu dupa citit pe forum.

 

 

PS: ABS-ul(moto) pe asfalt ud e criminal(in cazul motocicletei mele),e ca si cum ai incerca sa franezi cu o masina(care are ABS) pe gheata/zapada.

Nu stiu daca voua vi s-a intamplat asta,dar mie cu BMW-ul daca vin mai tare sau intru mai infipt si franez din scurt,trebuie sa-mi fac cumva loc sa ocolesc masinile din fata mea sau sa ma strecor printre ele(daca asfaltul e ud),fenomen TOTAL strain SMR-ului(evident cu putin ajutor din partea mea).

 

Deci repet iarasi,in opinia mea ca incepator NU te bucura cand vezi ca scrie ABS pe fisa tehnica a motocicletei tale,nu e in avantajul tau 100%. Poate sa fie in ajutorul tau doar daca esti NEATENT,si asa ceva nu prea se admite cand esti pe motor.

 

:cheers:

Editat de Bigfoot
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...direct de la sursa ca sa nu zica lumea ca le-am scos din burta

roaga pe cineva sa iti traduca

 

si daca e .ro atunci de ce nu ti-ai pus nicku' Lupu' Negru ???

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

The difference between the track and the road is this - on the track you can use the front brake all the way into the corner" Valentino Rossi.

Cred ca e gresita in original. Cam asa ar avea sens :

The difference between the track and the road is that the corner workers give you tickets instead of waving flags"

Oricum, mersi, foarte interesante, nu le stiam.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu sunt mare pilot fiindca merg in general destul de potolit si nu am nevoie sa franez la limita.

Mai, nu stiu. Dupa mine asta nu-i definitia unui pilot slab. Nu e nimic gresit in asta. Daca ajungi intreg acasa in fiecare zi se cheama ca esti bun. Daca ajunge si motorul, te apropii de excelent. Mie mi-a placut chestia aia cu impatratitul pe frina.

 

 

Dar la ce ai spus tu as vrea sa mai adaug ceva. Nu stiu daca gresec dar fiecare tip de mobra franeaza diferit. La viata mea am avut norocul sa merg cu foarte multe modele. Chiar recomand prietenilor sa incerce sa merga pe cat mai multe tipuri si modele tocmai ca sa vada diferentele de franare si sa invete mai bine sa faca acest lucru.

 

As adauga si eu ceva: Aceeasi mobra, in configuratii diferite de suspensie poate frina total diferit. Total. Daca te tenteaza, incearca la un supersport sa-i adaugi preload pe fata spre maxim. Intaresti si compresia/extensia si dracu-l mai frineaza. Ce se intimpla e ca daca sta sus pe fata, nu mai transfera masa si vireaza si se opreste nu. Intr-o situatie de urgenta, dupa mine, cam 3 lucruri conteaza: Cit de bine stii sa frinezi, in ce stare tehnica(cum e setata) e rabla si cit de mult te iubeste Dumnezeu. Nu neaparat in ordinea asta..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

As adauga si eu ceva: Aceeasi mobra, in configuratii diferite de suspensie poate frina total diferit. Total. Daca te tenteaza, incearca la un supersport sa-i adaugi preload pe fata spre maxim. Intaresti si compresia/extensia si dracu-l mai frineaza. Ce se intimpla e ca daca sta sus pe fata, nu mai transfera masa si vireaza si se opreste nu.

 

Daca e maxim preload-ul si o ridici de fata trebuie sa te lupti mai mult cu ea sa o inclini. Devine mai greoaie pe viraje.

Scopul nu e sa nu se transfere masa pe fata, ca in cazul asta blochezi roata mai usor. Preloadul il intaresti sa nu ajunga la capat cand franezi. Daca ajunge la capatul cursei pierzi aderenta. De asta se pun soricei pe amortizor, sa vezi cat din cursa suspensiei mai ai neutilizat.

Compresia trebuie sa fie suficient de tare cat sa nu se duca prea repede in jos. Din preload reglezi cat sa se comprime, din compresie cat de repede sa se comprime. Daca e prea tare devine neplacut pe drumuri denivelate.

Revenirea se regleaza ultima. Trebuie sa revina repede si sa nu se balanseze dupa ce a ajuns sus.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...direct de la sursa ca sa nu zica lumea ca le-am scos din burta

roaga pe cineva sa iti traduca

 

si daca e .ro atunci de ce nu ti-ai pus nicku' Lupu' Negru ???

Pfuaaa, iar ne-nveti motociclism? Nu vrei tu sa ramai la ce te pricepi? Sculptura, cafele etc.? Lupu nu se referea la motociclism.RO, ci la MOTOCICLISM.ro... Citate poa' sa ia oricine cu c/p.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asteptam cu bucurie postul lui Speedy, nu stiu de ce a intarziat atat de mult! :crack:

 

traficul... si nu prea ii prinde frana fatza...

 

:lol: :lol: :lol:

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

pe mine ma doare capul! eu unul folosesc si frana spate. in special pe curbe, pentru stabilizare. in linie dreapta o folosesc instinctiv, o pun prima teoretic, practic diferenta de aplicare e infima. dar recunosc, m-am si antrenat destul in stilul asta. practic incarc fata si o las mai moale, nu o las de tot. chestie de finete si de antrenament. la viteze mici pe suprafete dubioase iarasi o folosesc mult. la oprire dupa o forja crunta de am incins discurile pe fata la fel, franez cu fata si in ultimii ~50 de metri opresc numai cu spatele tocmai ca sa nu ramana placutele de fata pe discurile incinse...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

la oprire dupa o forja crunta de am incins discurile pe fata la fel, franez cu fata si in ultimii ~50 de metri opresc numai cu spatele tocmai ca sa nu ramana placutele de fata pe discurile incinse...

Uite avem si unii care se dau atat de tare ca incing discurile si lipesc placutele, folosesc frana spate ca sa lase placutele fata sa se dezlipeasca pana la oprire!

O abordare, noua, eu zic sa-i acordam 10 pagini! :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asteptam cu bucurie postul lui Speedy, nu stiu de ce a intarziat atat de mult! :crack:

Asa e la unii, le vine mai greu... sa posteze replici la toate prostiile.

 

traficul... si nu prea ii prinde frana fatza...

 

:lol: :lol: :lol:

Pasagerele au si ele o frana fata? Dar spate? Io stiam ca ele franeaza cu pieptul...

 

Sau poate s-a mai impiedicat de vreo bordura. :lol:

 

Nu m-am putut abtine.

 

Nicio problema, pisi, scuipa tot!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pasagerele au si ele o frana fata? Dar spate? Io stiam ca ele franeaza cu pieptul...

Nicio problema, pisi, scuipa tot!

 

Asa ai invatat-o pe nevasta-ta?

 

:crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa ai invatat-o pe nevasta-ta?

 

:crack:

Crezi ca a uitat lumea cum dai tu sfaturi de pe saua din spate a lu Aismen ala sau cum ii zice?

Daca pui linkuri cu ce zice Rossi e ok, dar cum o sa incerci sa ne spui din experienta TA pe roti cum o sa-ti iei iar misto-uri de la toata lumea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum decurg discutiile, se impune schimbarea numelui topicului in "Secretiile franarii". :crack:

Mai lasati naibii disputele astea puerile.

 

Ontopic: Cateva pareri ale unui nene care printre altele e si instructor moto:

 

http://www.stevemunden.com/braking.html

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Crezi ca a uitat lumea cum dai tu sfaturi de pe saua din spate a lu Aismen ala sau cum ii zice?

Daca pui linkuri cu ce zice Rossi e ok, dar cum o sa incerci sa ne spui din experienta TA pe roti cum o sa-ti iei iar misto-uri de la toata lumea.

 

Nu mai sunt in shaua din spate de un an.

Discutia despre franare se purta de 50 de pagini, Ati ajuns sa va certati intre voi aducand diferite argumente aiurea.

Parerea mea, a ta, a voastra e irelevanta comparativ cu a celor care isi castiga existenta din mersu pe motocicleta.

Daca vrei sa faci ceva ca la carte asculti ce au de zis aia care sunt profesionisti. Nu e copiat de pe nici un link, am cartea si nu se gaseste online.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...