yo4hgx Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 O opinie de bun simt, in termeni generali, elegant exprimata. Din ce am citit, vorbesti de cele mai multe ori din experienta personala. Ceea ce o parte din motoristi nu pricep, este ca anvelopele sport ale zilelor noastre permit reglaje ale presiunilor pentru adaptarea la diverse conditii de mers, si repeta papagaliceste binecunoscutul 2.5/2.9 Ar mai fi de precizat un aspect despre durabilitatea gumelor performante sport. Cele mai multe, se uzeaza mai rapid daca nu sunt incalzite corespunzator. Compozitia hard pe mijloc si mediu/soft pe margini a multor marci de anvelope sport, tocmai asta spune indirect. Daca mergi tare si incingi marginile, ai pe laterale guma soft care se comporta cel mai bine cand e fierbinte. Daca mergi doar drept, trebuie o guma mai dura care sa tina mai mult pe mijloc. Intr'adevar, in general, in masura posibilitatilor, am incercat sa aflu in primul rand principiile ce stau la baza diferitelor practici vehiculate printre motociclisti, fie ca proveneau din experienta de pista sau pur si simplu bazate pe observatii empirice, de strada si, nu in ultimul rand, sa le verific aplicabilitatea in practica. Concret, cand mi'am achizitionat ultima pereche de gume Bridgestone Battlax BT016, cel de la care le'am cumparat mi'a recomandat sa nu depasesc 2.2atm deoarece carcasa acestora fiind mai dura decat de obicei, o presiune mai mare nu ar permite atingerea temperaturii optime (este vorba de "Mac", cei care il cunosc stiu ca nu e un "simplu" vanzator de accesorii moto). Dupa ce m'am documentat am descoperit ca BT016 are o configuratie mai speciala, folosind material compozit, mediu-soft pe fata si hard-mediu-soft pe spate (3 compozitii distribuite pe 5 sectiuni) si o carcasa, zic ei, inovatoare, foarte rigida pentru a conserva forma/dimensiunea petei de contact in diferitele situatii de dinamica (frane, viraje... etc.) dar in acelasi timp suficient de elastica pentru a absorbi neregularitatile suprafetei de rulaj. Personal folosesc mai multe presiuni in cauciucuri cand plec in obisnuitele mele "excursii" de weekend, mare-munte si retur. Pe A2 si pana incep sa se vada muntii la orizont merg cu o combinatie fata-spate in limita 2.4-2.7 (functie de incarcarea cu greutate, pasager, bagaje... etc.) dupa care o scad la 2.0-2.2. Pe portiunea de viteza presiunea pe spate sensibil mai mare decat cea de pe fata, dupa care, pe traseu montan inversez raportul. In aceste conditii am facut chiar si un experiment practic pur subiectiv, impreuna cu un bun amic cu XX1100 (2CT), dupa cate o portiune mai virajata am oprit si am luat la pipait gumele. Desi datorita multor variabile (putere, greutate, stil de condus... etc.) testul nu poate fi considerat elocvent, intotdeauna ambele mele gume erau sensibil mai calde. Nu stiu si nici macar nu am pretentia ca experienta mea poate fi considerata de referinta, eu insa am constatat practic ca in aceste conditii feedback-ul la actionarea manetei acceleratiei si levierelor de frana este mult mai precis iar motocicleta mult mai neutra pe viraje. Ca fapt divers insa, totul s'a dat peste cap insa cand am prins griblura intr'un ac de par pe Cheia... nici amortizorul de directie, nici suspensiile setate si ras-setate, nici gumele cu 2 si 3 combinatii de material compozit, nici presiunea "stiintific" reglata... etc. nu m'au oprit sa ma imprastii! Ride Safe! Pentru asta s-a inventat OWNER MANUAL. Ride safe! Imi cer scuze daca, la fel ca si in cazul Bibliei, nu accept neconditionat postulatul "crede si nu cerceta!". Ride Safe! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
b374 Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Pentru asta s-a inventat OWNER MANUAL. Ride safe! Owner manual iti da doar vreo 2 optiuni in general... daca ai motoreta din 2000 cu owner manual de atunci cu gumele precizate de la producatori cu care a avut honda / yamaha / bmw / etc deal nu te ajuta cine stie ce. S-ar putea gama precizata sa nici nu mai existe, sau chiar producatorul sa fi dat faliment. Ce zice producatorul gumei ar trebui sa fie biblie, nu ce zice producatorul motocicletei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Omu, guma aia e un balon cu aer, dpdv al presiunii aerul este la fel de "compresibil" in orice recipient l-ai pune, ok? Suspensia asigurata de pneuri este data de comprimare aerului din interior. In afara de suprafata de contact si eventual profilul, nu prea conteaza din ce material e facut restul cauciucului, elasticitatea e data de aerul din interior si presiunea acelui aer. Asta ca sa fie clar. Pneurile inca nu sunt si nici nu o sa fie o MINUNE A TEHNICII, sunt in PLM niste basici cu aer pe care bateti voi apa in piua de 100 de ani. La mobristu roman reiasar s-a incetatenit prostia precum ca o presiune mai mica iti da aderenta mai buna, asta din lipsa unor pneuri noi. De aici decurg toate aberatiile ulterioare, inclusiv cele care contrazic manualele producatorilor de motociclete. Adica cei de la HONDA sunt IMBECILI si 4-5 forumisti romani au inventat roata.. Mai las-o in p-ana mea de treaba.. Pe 50 de milioane de manuale moto scrie ca mersul cu pneuri dezumflate duce la pierderea controlului a manevrabilitatii, si asa mai departe, ca nu e safe sa mergi cu ele dezumflate, ca iau foc, ca etc, ei nu frate, parca recita din Coran: 2.0 2.0 2.0 2.0 bagi la dacie sau la masini bai nene, nu la motociclete la care scrie producatorul ei, honda, 2,9 si 2,5. S-a trezit in ROmania vreun mare mandea reisar sau prin alte tari si a inventat el 2.0 si de-atunci gata nene, mesia. Io daca merg cu 2.9 ca asa am citit pe cacatu ala de bascula fabricat de honda, gata, sunt imbecil ca nu pun 2.0 cum a zis mahomed al motociclismului, mesia, cine o fi ala.. Da, se merge la curse cu 2.0 cu 1.8, dar acolo cauciucurile se folosesc 1 data si apoi PA! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristidb Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 O presiune mai mica chiar mareste suprafata de contact si in cazul cauciucurilor asta duce la o aderenta mai buna. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Da, dar totdata le face mai fleoscaite si tu nu mai ai raspuns la fel acolo sus.... Si mai e o chestie, aderenta nu e mai mare cu o pata mai mare, pt ca forta de frecare nu e dependenta de marimea suprafetei ci numai de N(normala) (adica greutatea in cazul moto) si coeficientul de frecare. Adica mai pe inteles, la fel de bine aluneca sau in cazul de fata NU aluneca un cauciuc de bicicleta lat de 2cm si unul moto de 20cm, e acelasi lucru, amandoua au aceeasi aderenta. Consistenta lor, acel coeficient de frecare le face mai aderente sau nu. Cauciucuri mai late la moto, si mai incolo mai late la camioane se pun din considerente de rezistenta, un cauciuc mai lat va sustine o masa mai mare, o greutate mai mare, dar NU-L VA FACE MAI ADERENT. DEci asta cu pata mai lata pica din start, abureala de 2 lei Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristidb Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Frecarea unui cauciuc pe asfalt nu se calculeaza dupa formula miu N. E dependenta de suprafata de contact. Altfel ar fi colosit toata lumea cauciucuri inguste. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Ti-am explicat mai sus, marimea/latimea se foloseste pt a sustine o masa mai mare si nu pt aderenta. Formula fortei de frecare care tine roata pe asfalt e tot N ori miu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 (editat) Si mai e o chestie, aderenta e mai mare cu o pata mai mare, dar forta de frecare nu e dependenta de marimea suprafetei si numai de N (adica greutatea in cazul moto) si coeficientul de frecare. Aceasta lege este valabila (sau mai degraba cvasivalabila) si buna de invatat la liceu, pentru corpuri rigide nedeformabile. Se numeau legile frecarii uscate. Elastomerii (cauciucul) nu sunt solide rigide. Sunt niste materiale mai speciale, se numesc vasco-elastice. Legile frecarii la astfel de corpuri sunt diferite si mult mai complicate. Pata de contact mai mare inseamna aderenta mai buna, pentru ca ne referim la pata de contact mai mare pe curbe unde conteaza (pata de contact, desigur), nu pe drum drept. Sah mat! Editat Noiembrie 9, 2011 de Cesar Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Taci mah ca numa prostii debitezi.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 (editat) Taci mah ca numa prostii debitezi.. Garantat nu stii despre ce vorbesti. Gumele au in ele un liant - seamana cu un ulei. Te rog sa introduci acest compus in legile frecarii uscate. Multumesc pentru intelegere! Editat Noiembrie 9, 2011 de Cesar Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Numai aberatii debitezi, unde dracu ai tu corp in miscare? Din punct de vedere al frecarii, la un moment arbitrar T, se misca undeva cauciucul fata de asfalt??? Unde? Daca s-ar misca atunci ar derapa, motocicleta nu ar mai sta pe 2 roti, intelegi. Motocicleta merge pe roti, nu e sanie, nu se taraie pe asfalt ca sa ai forta de frecare dinamica... Nu conteaza marimea suprafetei de contact. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Poti te rog sa enunti legea frecarii uscate, daca o cunosti? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristidb Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Nu vorbeste prostii. Mai mult cauciuc pe asfalt inseamna forta de frecare mai mare. Nu te contrazice aici ca n-ai dreptate. Legea aia cu miu si N si ca frecarea nu depinde de aria suprafatei de contact e doar pentru liceu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Garantat nu stii despre ce vorbesti. Gumele au in ele un liant - seamana cu un ulei. Te rog sa introduci acest compus in legile frecarii uscate. Multumesc pentru intelegere! Au un (cuvant urat), ai scos acuma din burta. Ma duc acu si storc cauciucurile sa vad daca curge ulei din ele.. Deci dupa mintea ta cauciucul lasa dara ca melcul, beshi ma cu idioteniile tale si nu mai intoxica lumea, megi la tine pe probaic unde inghit aia galustile pe care le scoti, aici nu ti-ai gasit fraieri. Nu vorbeste prostii. Mai mult cauciuc pe asfalt inseamna forta de frecare mai mare. Nu te contrazice aici ca n-ai dreptate. Legea aia cu miu si N si ca frecarea nu depinde de aria suprafatei de contact e doar pentru liceu. Bai tu vorvesti serios? Citese nene legile frecarii cate vrei tu si o sa vezi ca marimea nu conteaza, ti-am zis la ce conteaza, pt a sustine masa, dar teoretic supraf de contact poate fi si un singur punct..! Poti te rog sa enunti legea frecarii uscate, daca o cunosti? Am enuntat-o mai sus, dar esti chioara ca nu ai vazut. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 (editat) Si mai e o chestie, aderenta nu e mai mare cu o pata mai mare, pt ca forta de frecare nu e dependenta de marimea suprafetei ci numai de N(normala) (adica greutatea in cazul moto) si coeficientul de frecare. Asta este? O exprimare cam vaga, daca o foloseai cand erai ascultat la liceu, nu luai nota de trecere. Editat Noiembrie 9, 2011 de Cesar Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Bah, cezarel, frecare statica ai si intre cauciuc si asfalt, chiar daca motocicleta se misca fata de asfalt, cauciucul nu se misca nicaieri, cauciucul e lipit de asfalt permanent. Este doar apasat si ridicat de pe asfalt pe masura ce roata se invarte si cercul se desfasoara, dar cauciucul nu se freaca dinamic cu asfaltul. Frecare dinamica este doar cand tarai rotile pe asfalt, cand blochezi rotile si incepi sa aluneci, atunci da. Daca nu pricepi asta si consideri ca ai frecare dinamica intre cauciuc si asfalt esti chiar bou si nu mai discut de la acest punct. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Eu zic sa iti controlezi limbajul pentru ca e clar ca nu ai cum sa-ti controlezi nervii. Scrie-mi te rog legea frecarii uscate. La cauciucuri am inteles cat te pricepi. Multumesc. Au un (cuvant urat), ai scos acuma din burta. Ma duc acu si storc cauciucurile sa vad daca curge ulei din ele.. Deci dupa mintea ta cauciucul lasa dara ca melcul, beshi ma cu idioteniile tale si nu mai intoxica lumea, megi la tine pe probaic unde inghit aia galustile pe care le scoti, aici nu ti-ai gasit fraieri. Chiar nu stiai ca orice cauciuc de anvelopa are in el un liant ??!!?? Pfff.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Bah tu esti prost, am mai zis odata. na ca-ti dau de pe net exprimarea: "Caracteristici: Forta de frecare statica apare la suprafata de contact dintre doua corpuri aflate in repaus relativ si se datoreaza intrepatrunderii neregularitatilor celor doua suprafete. Forta de frecare la alunecare apare la suprafata de contact dintre doua corpuri care aluneca unul peste celalalt. Orientarea fortei de frecare la alunecare: a) are directia de miscare a corpului are sens opus miscarii corpului c) intotdeauna la suprafata de contact apar doua forte de frecare la alunecare (actiunea si reactiunea) LEGE Forta de frecare la alunecare nu depinde de aria suprafetei de contact dintre corp si plan. LEGE Forta de frecare la alunecare este direct proportionala cu forta normala de apasare. (Ff~N)" si tot de pe net, ceea ce nu pricepi tu de mai iei cu labareri "An example of static friction is the force that prevents a car wheel from slipping as it rolls on the ground. Even though the wheel is in motion, the patch of the tire in contact with the ground is stationary relative to the ground, so it is static rather than kinetic friction." Eu zic sa iti controlezi limbajul pentru ca e clar ca nu ai cum sa-ti controlezi nervii. Scrie-mi te rog legea frecarii uscate. La cauciucuri am inteles cat te pricepi. Multumesc. Chiar nu stiai ca orice cauciuc de anvelopa are in el un liant ??!!?? Pfff.... ARE O PU_LA Si daca are care e legatura cu ce vorbim noi aici, adica ca forta de frecare statica NU depinde de marimea suprafetei de contact?? Ce legatura are liantul ca nu inteleg???????????????? ????????????????????????? ?????????????????????????????????????? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Da, ok, multumesc. Am vazut ca stii sa cauti pe internet. Cu toate astea, ai ratat fix relatia matematica pentru ca nu o cunosti Bah tu esti prost, am mai zis odata. Iti recomand ca astfel de exprimari sa le ai cu cei apropiati tie. Multumesc pentru intelegere Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Speedy.K Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Taci mah ca numa prostii debitezi.. Niste noutati n-ai? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Ce legatura are liantul ca nu inteleg???????????????? E frecare uscata intre rigide nedeformabile sau este altfel de frecare? Cred ca e cazul sa te mai documentezi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Da, ok, multumesc. Am vazut ca stii sa cauti pe internet. Cu toate astea, ai ratat fix relatia matematica pentru ca nu o cunosti Iti recomand ca astfel de exprimari sa le ai cu cei apropiati tie. Multumesc pentru intelegere Legea matematica am scris-o bah mai devreme, Ff = miu x F - unde miu e coef de frecare si F e rezultanta fortelor cu care se apasa cele 2 obiecte intre ele. In cazul a ceva ce sta pe terra F ala poate fi considerat G al acelui obiect. E bine asa ma aviatorule? Crezi ca am facut scoala la cucuietii din deal ma? Am fost la olimpiade la mate si la fizica toata viata, deci nu o suge in mate-fizica cu mine, te rog mult. Eu iti recomand sa-ti pastrezi recomandarile pentru userii de pe Pro-baic unde iti e locul, stiu ca aici te dai mare intelept iar dincolo incepi si faci misto de toata lumea cu care esti "sfatos" aici. Taci dreq. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristidb Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 http://astr.psc.sc.edu/~rjones/phys101/tirefriction.html Cam asa stau lucrurile in cazul cauciucurilor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pisica matache Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 Este o trasatura specifica indivizilor inteligenti...cand esti constient ca nu ai dreptate,recunoaste.Cand nu ai argumente,ai macar bun simt... Sau mai simplu..cand mai multi insi iti spun ca esti beat...du-te de te culca. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 9, 2011 Share Postat Noiembrie 9, 2011 http://astr.psc.sc.edu/~rjones/phys101/tirefriction.html Cam asa stau lucrurile in cazul cauciucurilor. Asta e o mare aberatie, si daca ala considera ca de asta au masinile cauciucuri late inseamna ca e un mare bou: "Further, the size of the contact area is very important in car tires because the traction is dynamic rather than static; that is, it changes as the tire rolls along. The maximum coefficient of friction can occur anywhere in the contact area, so that the greater the area, the greater the likelihood of maximum traction. Thus, under identical load and on the same dry surface, the wider tire has a greater contact area and develops higher traction, resulting in greater stopping ability." Deci, repet, e un mare bou. Am citit si eu mai demult aberatia asta de articol, probabil e scris de vreunu ca Cesarel. Nu mai luati de bune tot ce e pe net, nu e intotdeauna adevarat. greater the likelyhood? - asta e exprimare de studiu stiintific sau ala bala portocala.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.