Sari la conținut

Releu Regulator Home Made


Postări Recomandate

Tiristorii nu se blocheaza atunci cand pierd alimentarea in poarta ci raman deschisi atata timp cat UAK>0. Deasemenea, metoda de obtinere a tensiunii de 12V e ... aaa... cel putin barbara :D Nu ai nici o tensiune de referinta pentru comparator.

 

Cu tiristorii ai dreptate,ei raman in conductie pana primesc in anod urmatoarea alternanta,cea negativa..adica maxim o alternanta fiecare (intre noi fie vorba acelasi lucru se intampla si la schema clasica,mult mai barbara,care sunteaza fazele la masa..)

LM723,contine un comparator,un tranzistor final care suporta 150mA,iar nu in ultimul rand o referinta de tensiune foarte bine stabilizata si termocompensata,de 7V,in pinul 6

Aceasta tensiune e aplicata pe intrarea comparatorului,iar pe cealalta intrare,printr-un divizor rezistiv,se aplica exact jumatate din tensiunea bateriei..Cand tensiunea pe baterie depaseste 14V,comparatorul basculeaza,taind alimentarea portilor..

 

Schema FUNCTIONEAZA,problema pe care trebuie s-o rezolv e acea tensiune auxiliara..

Mesaj completat

Cu tiristorii ai dreptate,ei raman in conductie pana primesc in anod urmatoarea alternanta,cea negativa..adica maxim o alternanta fiecare (intre noi fie vorba acelasi lucru se intampla si la schema clasica,mult mai barbara,care sunteaza fazele la masa..)

LM723,contine un comparator,un tranzistor final care suporta 150mA,iar nu in ultimul rand o referinta de tensiune foarte bine stabilizata si termocompensata,de 7V,in pinul 6

Aceasta tensiune e aplicata pe intrarea comparatorului,iar pe cealalta intrare,printr-un divizor rezistiv,se aplica exact jumatate din tensiunea bateriei..Cand tensiunea pe baterie depaseste 14V,comparatorul basculeaza,taind alimentarea portilor..

 

Schema FUNCTIONEAZA,problema pe care trebuie s-o rezolv e acea tensiune auxiliara..

 

La postul 106 gasesti schema bloc a LM723 si o alta aplicatie,asemanatoare,care iarasi functioneaza..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 350
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lasand la o parte problema tensiunii de referinta (nu am verificat schema lui 723 asa ca iti dau dreptate aici) si a tensiunii aditionale de alimentare, schema nu are cum sa functioneze asa cum vrei tu din cauza modului de functionare a tiristorilor. Cel putin asta e parerea mea de electronist amator, fara prea multa experienta.

Uite, un pic mai sus cineva a postat un programel foarte frumos de simulare a circuitelor electronice. Incearca-l, o sa iti placa!

Tensiunea de alimentare pe care o doresti o poti obtine adaugand o semi-punte redresoare (trei diode redresoare tip 4001) in paralel pe cea de putere. Teoretic poti obtine o tensiune redresata si filtrata de minim 20-25V.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Lasand la o parte problema tensiunii de referinta (nu am verificat schema lui 723 asa ca iti dau dreptate aici) si a tensiunii aditionale de alimentare, schema nu are cum sa functioneze asa cum vrei tu din cauza modului de functionare a tiristorilor. Cel putin asta e parerea mea de electronist amator, fara prea multa experienta.

Uite, un pic mai sus cineva a postat un programel foarte frumos de simulare a circuitelor electronice. Incearca-l, o sa iti placa!

Tensiunea de alimentare pe care o doresti o poti obtine adaugand o semi-punte redresoare (trei diode redresoare tip 4001) in paralel pe cea de putere. Teoretic poti obtine o tensiune redresata si filtrata de minim 20-25V.

 

Am spus ca functioneaza,deci am testat-o,tiristorii sunt alimentati in anozi cu tensiune alternativa,ei se blocheaza la fiecare trecere prin zero a tensiunii..

M-am gandit si eu la varianta asta de alimentare,dar apar doua probleme:

tensiunea in anozi variaza intre 15-20V,la relantiu si 80-100V,la turatie maxima,iar tiristorul trebuie comandat cu un curent fix in poarta

 

A doua problema poate apare la relantiu,cand tensiunea pe anod fiind mica,e posibil ca tiristorul sa nu mai poata fi comandat

Ar trebui un generator de curent constant intre anod si poarta,capabil sa mentina un curent de ex 30mA,pe toata plaja de tensiune..5-95V

Sunt integrate LM 317,parca, care poate functiona ca generator de curent constant,dar nu suporta decat vreo 40V

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in primul rind vreau sai multumesc userului pisica_matache!!!! ma ajutat mult indrumarile lui :cheers: pentru toata lumea DA functioneaza azi lam testat si intradevar functioneaza.

 

eu normal lam facut pentru un maxi scuter dar se pare ca mai am o problema la acest maxiscuter dinamu nu produce suficient...cred ca am un scurt la o infasurare pe undeva...trebuie sa-l desfac...dar lam testat pe un alt maxiscuter identic si merge :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@leonidos ce schema ai folosit ?

ia lagatura cu useru pisica matache

Mesaj completat

revin si ma scarpin....dupa cum am mai scris acest releu facut acasa merge si inca foarte bine ;) acum vreau sa dau citeva date...

tensiunea masurata pe baterie cu motoru la relantiu este de 13,2- 13,15

tensiunea masurata pe baterie cu motoru turat pin ala 6000rpm cu faru stins este de 13,7 cu faza lunga pornita este de 14,11-14,50 de incalzit se incalzeste doar puntea dar nu tere si ramane constant in reste ce sa mai zic decit ca merge...pretul la care am ajuns este undeva la 30 ron....

Mesaj completat

revin si ma scarpin....dupa cum am mai scris acest releu facut acasa merge si inca foarte bine wink.gif acum vreau sa dau citeva date...

tensiunea masurata pe baterie cu motoru la relantiu este de 13,2- 13,15

tensiunea masurata pe baterie cu motoru turat pin ala 6000rpm cu faru stins este de 13,7 cu faza lunga pornita este de 14,11-14,50 de incalzit se incalzeste doar puntea dar nu tere si ramane constant in reste ce sa mai zic decit ca merge...pretul la care am ajuns este undeva la 30 ron....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

sper ca nu e o problema ca dau un link - forum strain in leg cu DIY regulator...

 

http://motorcyclephilippines.com/forums/sh...ad.php?t=139779

 

Foarte interesant linkul,mai ales ca e vorba de acelasi releu pe care l-a facut @leonidos..

In plus ofera detalii despre constructia fizica a releului,foarte importanta,avand in vedere ca de ea depinde fiabilitatea lui (nu e suficient ca o schema functioneaza,la fel de importanta e realizarea mecanica,avand in vedere conditiile in care lucreaza .. variatii mari de curenti si tensiuni,variatii mari de temperatura,vibratii mecanice,umezeala etc)

In legatura cu solutia aleasa de cel ce a facut releul...un plus si un minus pe care l-am observat:

plusul...folosirea unui ventilator care i-a permis micsorarea radiatorului..

minusul...folosirea in aceeasi carcasa si a puntii redresoare.

Varianta folosita de leonidos,cu puntea redresoare auto ,separata de releu e si mai simpla si mai sigura..practic puntea nu are moarte...ca la releu,dupa cum am vazut in poza,mai are de lucru..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte interesant linkul,mai ales ca e vorba de acelasi releu pe care l-a facut @leonidos..

In plus ofera detalii despre constructia fizica a releului,foarte importanta,avand in vedere ca de ea depinde fiabilitatea lui (nu e suficient ca o schema functioneaza,la fel de importanta e realizarea mecanica,avand in vedere conditiile in care lucreaza .. variatii mari de curenti si tensiuni,variatii mari de temperatura,vibratii mecanice,umezeala etc)

In legatura cu solutia aleasa de cel ce a facut releul...un plus si un minus pe care l-am observat:

plusul...folosirea unui ventilator care i-a permis micsorarea radiatorului..

minusul...folosirea in aceeasi carcasa si a puntii redresoare.

Varianta folosita de leonidos,cu puntea redresoare auto ,separata de releu e si mai simpla si mai sigura..practic puntea nu are moarte...ca la releu,dupa cum am vazut in poza,mai are de lucru..

totu merge bine dar trebuie sa il modific...nu il pot monta pe motor nu se potriveste nici unde.... am facut rost de alt radiator mai ingust si mai lung..voi monta si puntea pe acelas corp sper sa nu se incalzeasca prea tare de la punte..am sa revin cu poze

Editat de leonidos
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se va incalzi de la punte, nu are rost sa le pui pe acelasi radiator sau in aceiasi carcasa. Puntea are radiatorul gandit sa faca fata singur, si se incalzeste mai tare decat cel al tiristoarelor.( chiar e supradimensionat tinand cont ca alternatorul moto e mult mai slab decat cel auto)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

schemareleuserie.jpg

 

De-a lungul timpului s-au pus pe forum diverse scheme de relee incarcare,care aveau totusi in comun reglarea tensiunii prin suntarea fazelor..

Schema pe care o propun aici,face reglarea tensiunii nu prin suntare ,ci prin comanda conductiei celor trei tiristori,din puntea redresoare.

Pe scurt e vorba despre o punte redresoare semicomandata,care primeste comanda de la un comparator realizat cu Lm723

Cand tensiunea pe baterie e mai mica de 14V,comparatorul deschide BC-ul,care deschide BD-ul,care la rindul lui comanda deachiderea tiristoarelor..Acestia deschisi fiind vor incarca bateria.

Cand tensiunea pe baterie depaseste cei 14V,comparatorul basculeaza,blocand tranzistorii.Tiristorii pierd alimentarea in poarta,blocandu-se si intrerupand astfel incarcarea.Pentru comanda tiristorilor insa,este nevoie de o tensiune separata de cea a bateriei..(catozii acestora fiind conectati la +12V,este nevoie de o tensiune cu cativa volti mai mare ,spre ai putea comanda...)

Aici astept sugestii,de la cei ce se pricep,de obtinere a tensiunii necesare..(pt 3 tiristori de 25A,ar fi suficienti 100mA,la o tensiune de 5-12V)

O solutie ar fi (apare pe schema..) folosirea unui traf alimentat de la doua faze..

O alta solutie pe care o vad,ar fi realizarea unui convertor,dar e mai complicat..

Astept pareri,sugestii,critici pt care multumesc anticipat

 

110120111485.jpg

In cele din urma ,am reusit sa rezolv si problema legata de comanda tiristorilor..

Cea mai simpla metoda pe care am gasit-o ,a fost folosirea unui oscilator de relaxare realizat cu T1 si T2 ,care are ca sarcina,primarul transformatorului de impulsuri (L1 ),iar prin cele trei bobine din secundar,L2,L3,L4,sunt comandati cei trei tiristori din puntea semicomandata (T1,T2,T3 ).

 

Atata timp cat tensiunea pe baterie este mai mica de 14V..in pinul 10 al integratului vom avea cca 12V,oscilatorul va functiona,tiristorii vor fi deschisi,iar tensiunea pe baterie va creste..

In momentul in care tensiunea pe baterie va depasi 14V,in pinul 4 (intrarea inversoare a comparatorului din 723),vom avea putin peste 7V,iar comparatorul va bascula (in pinul 5,intrarea neinversoare avand 7V,..tensiunea de referinta data de pinul 6 ),tensiunea din pinul 10 va cobora la aprox 5V,oscilatorul se va bloca,portile tiristorilor nemaifiind alimentate..

 

Aici apare o mica problema....desi tiristorii nu mai sunt comandati,ei nu se blocheaza instantaneu,ci fiecare va mai conduce pana cand in anodul fiecaruia va veni alternanta negativa care-i va bloca,

Cred ca aceasta e cauza unei ciudatenii observate in timpul testelor:

Daca tensiunea pe baterie ramane practic neschimbata la fluctuatiile de tensiune si frecventa(testele le-am facut cu un alternator auto,antrenat de un strung;tensiunea la intrarea releului varia in functie de turatie de la 20V la 50V, tensiunea ramanand la iesirea releului ,pe baterie,14V..)la cresterea consumului am observat o crestere a tensiunii pe baterie,cu pana la 0,5V..

Initial am crezut ca vinovate ar fi caderile de tensiune pe fire,intre releu si baterie,asa ca am conectat capatul lui R1 direct la plusul baterei,dar nu s-a schimbat nimic (oricum solutia de monitorizare a tensiunii de pe baterie,cu un fir separat creste precizia stabilizarii,tensiunea de referinta aplicata comparatorului,nemaifiind influentata de caderi de tensiune,sau contacte imperfecte.)

De fapt acesta este singurul neajuns pe care il gasesc deocamdata acestei scheme..

In schema mai apare un tiristor si piesele aferente care are rolul de protectie la supratensiune..Atata timp cat tensiunea pe baterie este sa zicem sub 15,5V,tiristorul este blocat

Daca tensiunea creste peste aceast prag,zenerul se va deschide,alimentand poarta tiristorului,care la randul lui va conduce,arzand siguranta S1 deconectand astfel bateria si restul consumatorilor de la releu .Este de subliniat faptul ca protectia actioneaza la o crestere de tensiune foarte scurta,de ordinul milisecundelor,timp suficient pt deschiderea tiristorului,care va ramane in aceasta stare,chiar daca dispare varful de supratensiune,astfel ca siguranta va fi arsa,decupland releul de restul instalatiei

Aceasta protectie,desi simpla e foarte eficienta..protejand atat bateria cat si CDI-ul motocicletei,componente deloc ieftine

Schema este inca in teste,urmand sa o testez direct pe motor; o sa pun aici rezultatul testelor,deocamdata astept sa primesc diodele comandate,de 20A la 200V,testele facandu-le cu diode de 40V,care nu ar rezista pe motor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
pentru pisica matache...... :crack:

 

 

schema

 

 

la SCR... voi pune TYN640RG

 

la diode U30D20C

 

 

dar la IC.... nu stiu ce model de integrat..... LM723CN ???

 

Din cate stiu eu singurul integrat care lucreaza intre -55 si 125 grade Celsius este LM723;LM723C,LM723CN sau alte notatii dupa 723,lucreaza intre 0-70 grade,iar la un releu de incarcare temperatura trece deseori de 70 grade.

Daca folosesti un ventilator pt racirea releului.poti folosi si 723CN,dar e riscant.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ia lagatura cu useru pisica matache

Mesaj completat

revin si ma scarpin....dupa cum am mai scris acest releu facut acasa merge si inca foarte bine :blink: acum vreau sa dau citeva date...

tensiunea masurata pe baterie cu motoru la relantiu este de 13,2- 13,15

tensiunea masurata pe baterie cu motoru turat pin ala 6000rpm cu faru stins este de 13,7 cu faza lunga pornita este de 14,11-14,50 de incalzit se incalzeste doar puntea dar nu tere si ramane constant in reste ce sa mai zic decit ca merge...pretul la care am ajuns este undeva la 30 ron....

Mesaj completat

revin si ma scarpin....dupa cum am mai scris acest releu facut acasa merge si inca foarte bine wink.gif acum vreau sa dau citeva date...

tensiunea masurata pe baterie cu motoru la relantiu este de 13,2- 13,15

tensiunea masurata pe baterie cu motoru turat pin ala 6000rpm cu faru stins este de 13,7 cu faza lunga pornita este de 14,11-14,50 de incalzit se incalzeste doar puntea dar nu tere si ramane constant in reste ce sa mai zic decit ca merge...pretul la care am ajuns este undeva la 30 ron....

cum si cat m-ar costa sa am unul de ala?... daca conteaza, am radiatorul de la un releu defect de pe care s-a dezlipit si a iesit rasina+electonicele. Iti trimit radiatorul, nu il trimit sau poti trimite tu schema si eu merg cu ea la un electronist ?...acum am releu, numai de rezerva mi-ar trebui.

Atat stiu ca am nevoie sa fie cu 3 faze ;) si ca releul pt scutere s-ar "praji" pe motoru meu care este mai mare

Editat de yuk
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Releu regulator cu triace:

 

http://moto-electro.ru/forum/index.php?sho...ic=307&st=0

Mesaj completat

Da poate ma lamureste si pe mine cineva de ce au legat triacele sa scurtcircuiteze curentul de la generator la bara de + ?!!

 

post-18441-1299532271_thumb.jpg

 

Mesaj completat

Releu regulator cu triace:

 

http://moto-electro.ru/forum/index.php?sho...ic=307&st=0

Mesaj completat

Da poate ma lamureste si pe mine cineva de ce au legat triacele sa scurtcircuiteze curentul de la generator la bara de + ?!!!

 

post-18441-1299532271_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Salutare!Ma poate ajuta cineva cu un releu homa made(contracost bineinteles)?am doua relee prajite daca folosesc la ceva...

Imi trebuie pentru un Suzuki sv650 din 2001(releul original era cu 5 fire).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

pentru cei interesati!! de curand un priaten a facut un releu de incarcare pentru mine.. schema o aveti aici functioneaa bine am atasat si doua poze cum arata de montat lam montat in fata sub carena sa intre aer... in rest merge bine

- la relanti cu faru stins masurat 14.2V cu faru aprins 13,80 + -..

-turat la 6000rpm 13,40-13,30

tiristorii nu am folosit cei ce apar in schema am folosit ceva mai puternic de 25 A punte trifazata am gasit la un amic de 60A si 400V

post-49079-1303131118_thumb.jpg

post-49079-1303131134_thumb.jpg

post-49079-1303131155_thumb.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

... pe lângă gabaritul demn de-o Rabă, tensiunea la 6000 rpm pare cam străvezie (tensiunea ca tensiunea, amperajul pe încărcare la consum maxim contează, balanța trebuie să fie pozitivă)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pentru cei interesati!! de curand un priaten a facut un releu de incarcare pentru mine.. schema o aveti aici functioneaa bine am atasat si doua poze cum arata de montat lam montat in fata sub carena sa intre aer... in rest merge bine

- la relanti cu faru stins masurat 14.2V cu faru aprins 13,80 + -..

-turat la 6000rpm 13,40-13,30

tiristorii nu am folosit cei ce apar in schema am folosit ceva mai puternic de 25 A punte trifazata am gasit la un amic de 60A si 400V

 

Hmmm

Si oare este bine ?

13,80 la relanti si 13,30 turat ?

 

Te intreb deoarece si eu am valorile acestea cu un releu nou.

Consider ca trebuie sa fie ceva de genul 13,1 relanti si 14,4 sau 14,5 in turatii mai mari,......

Care sa fie logica sa incarce mai ptin in turatii ? Banuiesc totusi ca la mine exista si alte defectiuni pe la alternator sau diode.....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...