Sari la conținut

Latime Cauciuc Vs Viteza


yo4hgx
 Share

Postări Recomandate

manevrabilitate nu vei castiga in nici un caz prin aceasta modificare ..poate doar sa mearga mai prost pe curbe unde devine periculoasa datorita unei curburi total gresite fata de cea originala si o suprafata de sprijin mai mica.

 

 

:cheers:

 

Alt dezavantaj pe care l-am observat practic: durata de viata a anvelopei se reduce mult. Deoarece anvelopa e fortata sa intre pe o janta mai ingusta, e mai bombata, iar uzura centrala mult mai pronuntata. Si franarea are de suferit (aici nu vorbesc din practica, ci din ce mi-au spus altii - roata se blocheaza mai repede ?! - eu nu am simtit asta)

Editat de jucarie
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...
  • Răspunsuri 168
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

post-11356-1151946004_thumb.jpg

 

am incercat sa surprind fortele ce apar in viraje in cazul unui cauciuc ingust si unul lat (ptr a scoate in evidenta, cel lat e putin exagerat).

cum conditia de echilibru presupune fortele in plan orizontal sa fie egale, observam ca greutatea G se descompune (dupa regula paralelogramului) in componenta verticala Gv ( de fapt in planul dintre centrul rotii si punctul de sprijin - anulata de reactia solului Gv') si Gh.

X'ul este forta centrifuga data de viteza cu care se ruleaza si care trebuie sa fie egala cu Gh.

 

In cazul cauciucului mai lat observam ca pozitia centrului de greutate s'a deplasat in sus o idee, insa cel mai important, la descompunere, greutatea G va avea o componenta pe orizontala mai mica decat in primul caz, forta centrifuga data de viteza fiind si ea la randul ei mai mica (conditia de echilibru).

 

concluzia este ca un cauciuc mai lat va necesita (la aceeasi inclinare) o viteza mai mica de abordare a aceluiasi viraj, sau din celalalt punct de vedere la aceeasi viteza un unghi de inclinare marit.

 

sper sa intelegeti cat de cat schitza alaturata

 

daca mai reusesc sa fur creioanele colorate ale fiica'mi, poate revin si cu alte scheme in cazul ridicarii pe o roata, fortele de precesie ...etc

 

Da dude ai dreptate tu numa ca iti scapa din vedere suprafata de contact cu solu vs forta centrifuga.... este exact cand centripeta (aka forta de frecare in cazul nostru) devine mai mica decat centrifuga se pierde echilibrul... deci... cauciucuri mai late!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
interesanta discutia asta cu latimea jantei care nimeni nu a deschiso pana acum :D ca unii eu i-am auzit ca pe jante foarte inguste vor sa puna cauciucuri f late acum am si eu o intrebare ca eu am 5.5 latimea la janta si ma bate gandu sa pun 190 dar d c nu cu 50? d c nu e bun cel de 50 ca are un talon mai mic si nu prea ar lasa guma sa vobleze.... asa crescand talonu se poate intampla ca la cele de de 60.......?

guma 190*50*17 e recomandata pentru o janta mai lata cum ar fi cele de 6.0 ??

 

Nu inteleg de ce nu se poate pune pe spate guma de 190 in loc de 160....

Se alege o janta proiectata pentru guma de 190 si daca incape nu vad de ce se pierde la stabilitate.....

Sunt montate "de fabrica"anvelope de 190 pe motoare aproape identice(distanta intre locul unde "calca"roata fata si cea spate si unghiul furca fatza) dar sunt de 190 si pe motoare total diferite(unghi furca si lungime) asa ca din pct meu de vedere daca janta este proiectata sa tina o anvelopa de 190 exact asa cum trebuie sa se "desfasoare"cand are presiune in ea.....

Nu sunt de acord cu janta mai ungusta si cauciuc mai lat,in rest.......

Singura discutie despre stabilitate ramane la capitolul "55-50-sau 60" inaltime talon reprezentata ca procent din latimea acestuia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

la cauciucul lat este mai mare contactul cu solul.astfel stabilitatea este mai mare dar viteza este mai mica datorita fortelor de frecare.e simplu.

la cauciucul subtire este mai mic contactul cu solul....stabilitatea redusa,viteza mai mare,forte de frecare scazute.

luati ca exemplu bicicletele...ele stau la baza motocicletei.sunt biciclete special proiectate ptr viteza(cursierele) si biciclete ptr munti si alte chestii(MTB).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

manevrabilitate nu vei castiga in nici un caz prin aceasta modificare ..poate doar sa mearga mai prost pe curbe unde devine periculoasa datorita unei curburi total gresite fata de cea originala si o suprafata de sprijin mai mica.

- sa faci o asemenea modificare doar ptr aspect fara sa tii cont de implicatii e o mare prostie

 

cam astea sunt masurile :lol:

 

4.25 x 17>>150/60 R17

4.50x 17>>160/60 R17

5.00 x 17>>170/60 R17

5.50 x 17>>180/55 R17

6.00 x 17>>190/50 R17/55 R17/60 R17

6.00x 16,5 ..doar ptr curse

6,25x 17 195/70 ..doar ptr curse evident

 

 

inca nu e clar ??

mai cititi sus

in curse pe janta de 5,5 se monteaza guma de 19055 fara probleme , inainte 19060 dar nu se mai fabrica

nu confundati pista cu strada si cu dimensiuni gresite la cauciucuri

 

stiu ca 19050 arata bine ..dar merge prost

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
Nu pot sa inteleg cum?!

Atunci de ce motocicletele gen "Busa" au acel pneu lat pe spate si pe fata, si moto de curse la fel, de ce nu au cauciucuri inguste si roti mici?!

 

Din cauza ca sunt totii = pro_stule.

 

Daca va doare maseaua o reparati singuri? sau mergeti la dentist?

Editat de _Dexter
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

inca nu e clar ??

mai cititi sus

in curse pe janta de 5,5 se monteaza guma de 19055 fara probleme , inainte 19060 dar nu se mai fabrica

nu confundati pista cu strada si cu dimensiuni gresite la cauciucuri

 

stiu ca 19050 arata bine ..dar merge prost

 

mac are dreptate. un cauciuc mai lat decat cel prevazut de producator aduce o groaza de dezavantaje versus un singur avantaj, cel de design. care, oricum, mi se pare o ineptie.

 

cand am cumparat gixerul aveam pe spate 190...nefiind obisnuit cu motorul nu mi-am dat seama de prea multe. insa, de cand am schimbat gumele cu unele corecte (180 spate) pot sa spun ca e foarte mare diferenta. motocicleta este mult mai manevrabila, se inclina sensibil mai usor.

 

in general cand vine vorba de gume, marci de gume, consistente, presiune, jante s.a. apelati cu incredere la mac - stie ce spune si aparent are si foarte multa rabdare :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

simplu si la obiect..fara prea multa teorie....

 

Practic daca vreti testam oricand.

 

Un cauciuc mai lat decat dimensiunile din farica ofera o suprafata mai mare de contact(caiciuc - asfalt) pe zonele virajate. Aceasta suprafata de contact mai mare pe viraje iti ofera o posibilitate de a borda acele viraje ceva mai tare decat cu un cauciuc ingust. Implicit aderenta fiind marita, manevrabilitatea motocicletei devine mai ferma si creaza impresia ca este mai stabila de aici vine impresia de manevrabilitate mai buna cu cauciuc mai lat.

 

Personal sunt adeptul cauciucului mai lat.

Editat de RaduSPR
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

simplu si la obiect..fara prea multa teorie....

 

Practic daca vreti testam oricand.

 

Un cauciuc mai lat decat dimensiunile din farica ofera o suprafata mai mare de contact(caiciuc - asfalt) pe zonele virajate. Aceasta suprafata de contact mai mare pe viraje iti ofera o posibilitate de a borda acele viraje ceva mai tare decat cu un cauciuc ingust. Implicit aderenta fiind marita, manevrabilitatea motocicletei devine mai ferma si creaza impresia ca este mai stabila de aici vine impresia de manevrabilitate mai buna cu cauciuc mai lat.

 

Personal sunt adeptul cauciucului mai lat.

 

Impresia de manevrabilitate mai buna cu un cauciuc mai lat ramane o... impresie, ca sa nu zic iluzie. Sau nu stiim ce i aia manevrabilitate sau ne referim la stabilitatea pe viraje.

Editat de Emppu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Impresia de manevrabilitate mai buna cu un cauciuc mai lat ramane o... impresie, ca sa nu zic iluzie. Sau nu stiim ce i aia manevrabilitate sau ne referim la stabilitatea pe viraje.

 

I agree... Cu un cauciuc mai lat muncesti mai mult la manevrabilitatea unei motociclete, dar esti mai stabil pe viraje.

 

Ex de manevrabilitate: http://www.youtube.com/watch?v=_1BJ-RgcU1I

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

I agree... Cu un cauciuc mai lat muncesti mai mult la manevrabilitatea unei motociclete, dar esti mai stabil pe viraje.

 

:cheers:

 

Eu am avut 160 pe janta de 4,5 toli, acum am 180 pe 5,5. S-a pierdut putina manevrabilitate, mai ales la schimbari de directie "din scurt" insa afara, pe curbe 180ul este mult peste cel mai ingust. :banana:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ha 160 rullz fratie. am mers cu o vaca de gsxr 750 care e .. o ditamai vaca.. dar avea 160.. o intorceai ce nu clipeai. incredibil pt kata animala era dracia aia.

160 in city rullz tha day.

daca e vb de stabilitate, atunci cum scuipau si SPR & Mac mai sus din taste.., unul mai lat tine treaba pe felie. suprafata de contact mai mare pe asfalt => stabilitate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

un cauciuc de 18055 pus pe janta in locul unui 16060 va merge mult mai prost, atat pe curbe cat si la schimbarea vitezei

ca sa nu mai spun ca suprafata de contact a celui de 180 va fi net inferioara decat suprafata celui 16060 pe janta lui de 5"

e suficient sa vedeti ce urat se deformeaza cel de 180 ..si ce suprafata mica de sprijin are ..tangenta la suprafata :D

 

din lipsa de bani am pus un 18055 pe thundercat in locul gumei recomandate de 16060 ..vreau sa spun ca era praf pe skimbarea de directie iar pe curbe chiar periculos datorita suprafetei mici de contact ..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
Am inlocuit cauciuc 130 latime cu 140 latime. Cu cel vechi viteza maxima era de 195km/h cu cel nou viteza este de 175km/h. Am observat in schimb un demaraj mai bun, dar nicidecum manevrabilitate mai buna.

Diferenta asta de viteza maxima e data in primul rand de eroarea vitezometrului, nu uitati:

Un cauciuc cu dimensiunile 140/50/16 fata de unul 130/50/16 va face ca diametrul total al rotii sa fie mai mare. Din asta rezulta ca roata se va invarti mai rar la o anumita viteza decat cel de 13o. (In cazul tau e posibil ca viteza maxima reala sa fie aceeasi ca inainte, insa kilometrajul a fost pacalit de schimbare)

 

Explicatia consta in faptul ca "50" este procentul din latimea anvelopei, implicit ca 50% din 140 este mai mare decat 50% din 130.

Site-ul exceptional dupa parerea mea, unde gasiti toate explicatiile: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

 

Bafta!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Pana la urma..se poate pune 190/55 in loc de 180/55 ?

 

Depinde, daca nu cumva urmaresti ceva anume, ca sa nu afectezi prea mult tinuta de drum ar fi recomandat sa pastrezi macar inaltimea balonului ... adica 190/50 in loc de 180/55.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

post-11356-1151946004_thumb.jpg

 

am incercat sa surprind fortele ce apar in viraje in cazul unui cauciuc ingust si unul lat (ptr a scoate in evidenta, cel lat e putin exagerat).

cum conditia de echilibru presupune fortele in plan orizontal sa fie egale, observam ca greutatea G se descompune (dupa regula paralelogramului) in componenta verticala Gv ( de fapt in planul dintre centrul rotii si punctul de sprijin - anulata de reactia solului Gv') si Gh.

X'ul este forta centrifuga data de viteza cu care se ruleaza si care trebuie sa fie egala cu Gh.

 

In cazul cauciucului mai lat observam ca pozitia centrului de greutate s'a deplasat in sus o idee, insa cel mai important, la descompunere, greutatea G va avea o componenta pe orizontala mai mica decat in primul caz, forta centrifuga data de viteza fiind si ea la randul ei mai mica (conditia de echilibru).

 

concluzia este ca un cauciuc mai lat va necesita (la aceeasi inclinare) o viteza mai mica de abordare a aceluiasi viraj, sau din celalalt punct de vedere la aceeasi viteza un unghi de inclinare marit.

 

sper sa intelegeti cat de cat schitza alaturata

 

daca mai reusesc sa fur creioanele colorate ale fiica'mi, poate revin si cu alte scheme in cazul ridicarii pe o roata, fortele de precesie ...etc

 

al drecu prof de fizica pe motor... asta chiar nam mai vazut...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

din ce am inteles si eu de la rider-ii mai intelepti este total neindicat sa schimbi gumele, ignorand detaliile fabricantului (or fi gandit ei ceva, galbejitii aia), se schimba ciclistica si toata treaba devine periculoasa, ma batea si pe mine gandul sa schimb guma spate cu una mai lata, dar mi-am dat seama ca nu intra si m-am lasat pagubas, oricum cu siguranta se fac niste calcule amanuntite, la mobra mea de ex, roata spate e mai mare in diametru decat cea de pe fata, habar n-am de ce..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

din ce am inteles si eu de la rider-ii mai intelepti este total neindicat sa schimbi gumele, ignorand detaliile fabricantului (or fi gandit ei ceva, galbejitii aia), se schimba ciclistica si toata treaba devine periculoasa, ma batea si pe mine gandul sa schimb guma spate cu una mai lata, dar mi-am dat seama ca nu intra si m-am lasat pagubas, oricum cu siguranta se fac niste calcule amanuntite, la mobra mea de ex, roata spate e mai mare in diametru decat cea de pe fata, habar n-am de ce..

 

 

Se poate jongla un pic cu dimensiunea cauciucurilor functie de scopul urmarit insa fara a depasi limita bunului simt, cand modificarile pot creea probleme de stabilitate si siguranta. Tocmai de aceea e bine de studiat putin fenomenul dpdv teoretic pentru a sti cam la ce anume sa ne asteptam dupa schimbarea valorilor recomandate de producator si anume ca un plus in stabilitate va afecta in mod negativ manevrabilitatea si viceversa. Extremele trebuiesc evitate deoarece motocicleta poate deveni greu de controlat ori excesiv de instabila.

 

Nu stiu ce motor ai tu insa ceva timp in urma combinatia 16'-fatza 18'-spate nu era ceva iesit din comun. Probabil ca prin diametrul mai mic al rotii fatza se urmarea reducerea fortelor de precesie si respectiv sporirea manevrabilitatii. Mai mult ca sigur ca producatorilor de cauciucuri le'a fost mai usor sa aiba un singur standard iar noul design al motocicletelor a permis acest lucru.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu prea am cu ce sa jonglez deoarece exista un suport care tine etrierul spate si asta nu permite un cauciuc mai lat, oricum mie mi se pare ca arata ok si asa si sta si ff bine pe asfalt

p.s. mobra este o yamaha xj din 2001

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu prea am cu ce sa jonglez deoarece exista un suport care tine etrierul spate si asta nu permite un cauciuc mai lat, oricum mie mi se pare ca arata ok si asa si sta si ff bine pe asfalt

p.s. mobra este o yamaha xj din 2001

ce legatura are cauciucul cu acel etrier? vorbin de cauciuc, nu de janta!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...