Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Eu asa procedez:

 

1. frana spate

2. imediat intru si incarc progresiv fatza (mentin spatele)

3. insist pe fatza (mentin spatele)

4. ultimul e ambreiajul sa nu moara motorul.

 

Asa franez si eu si nici n-am citit vreo carte, pur si simplu asa am observat ca e mai eficient.

 

De franat pe curbe franez cu ambele frane. Evident ca franezi in curba daca ai intrat prea tare sau daca e necesar...

(da domnu sa nu fie obstacol cand sunt in curba.. :lol: ne rugam la doamne doamne.. daca am avut bad luck si e obstacol, intram in el nu franam - ca asa m-au inavatat racerii ca nu se franeaza pe curba.. :hurt: )

Mesaj completat

Daca e doar incetinire ciupesc doar putin spatele si retrogradez.. deja am automatism la picioare.. apas drept-stang si sprit (cum zicea @tiptil)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ok racere... ai dreptate...

 

zic sa scoti frana spate de tot si ai rezolvat... scapi de ceva greutate de pe roata spate, scapi si de stres...

 

o groaza de raceri pe strada...

 

nu am contestat valoarea "texanului" ci utilitatea replicii in acest contest... dar ai dreptate eu am gresit.

dar asa de dragul matematicii stii cum se traduce acceleratia redusa la "92%" din expresia:

"generated 92 % of the total braking capacity of motorcycles"

cu o distanta cu @ 18% mai mare (pt ca deceleratia include distanta la patrat)

 

stii ce inseamna o distanta cu 18% mai mare? Sa zicem ca nu franezi de la 100 km/h ci de la 50 km/h deci distanta de franare e de vreo 20 m (zic eu, nu am cautat studii) 20 m + 18% = 23,6 m

ce-s frate 3,6 m pt noi ?%?%

ne fac pe noi trei metri juma'te?

 

azi cica ploua... stati acasa sa ies si eu pe strada...? PLS!!!

 

Mai, tu incetul cu incetul incepi sa-mi aduci aminte de profesionala de boghiuri..Aveam un prof pe acolo, ala tinea orele de "mandarine si bormashine" si-n fiecare ora ne povestea cu ce se maninca mandarina si la ce-i buna bormashina. Da' de ce mi-ai adus tu aminte de asta, e pt ca acelasi prof avea o vorba (cind vedea cite-o forumla din asta): "Tu ai facut fizica cu profa de franceza?"

Da' sa stii, la urmatoarea remaniere de guvern, stai pe aproape. Eu la finante te vad.

 

Uite aici legile miscarii:

http://www.fizica-online.go.ro/m_r_u_v.htm

 

Ecuatia lui Galilei

Conditia de oprire a punctului material:

 

a) distanta de oprire: x=V0*V0 /2a (echiv cu a*t*t/2)

 

:hurt: timpul de oprire: t=Vo/a

 

Deci distanta de oprire depinde de patratul vitezei. Aia au masurat in calculele lor deceleratia, Ce ai tradus tu acolo e intr-o matematica si o fizica pe care eu nu le stiu intr-o matematica si fizica pe care doar tu le intelegi.

Dupa formulele astea, 92% e 92%.

Dar la bunul simt, asa, eu ti-am pus filmul cu scripcarul pe frina. Tie ti s-a parut cumva ca nu prea frineaza? Ca are un handicap din punctul asta de vedere? 18%?

 

 

nu am contestat valoarea "texanului" ci utilitatea replicii in acest contest... dar ai dreptate eu am gresit.

E un profesionist, care are si o scoala de pilotaj, si el asta sustine. No rear brake.

Dar daca domnul Nastase il da exemplu pe Quick Mick, nu-i bai, daca-l dau eu Kevin, ei, atunci eu nu fac diferenta. Daca eu zic, "ia uite la ala profesionist", e "domle, noai aici nu sintem pe pista". Daca eu zic "pai la incepatori nush, manevre complexe " atunci e "pai sa invatam de la profesionisti, standarde de calitate, experienta, aparate".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mesaj completat

Am recitit testul ala dubios...E chiar mai tare decit am crezut. Eu ma mir ca n-a sesizat nimeni pina acum

Mesaj completat

Dar cred ca asta dovedeste ca nici nu l-au citit f multi

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dozarea franelor in functie de fiecare situatie in parte, pe circuit pe aceeasi curba se poate frana diferit de la o tura la alta! nu intru in amanunte dar cei ce nu au facut curse intradevar sa se abtina iar cei ce au facut curse si au avut si rezultate aceia intradevar stiu si au dreptate! pe strada cei prudenti au sanse!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic sa scoti frana spate de tot si ai rezolvat... scapi de ceva greutate de pe roata spate,

scapi si de stres...

 

ATENTIE:

Sustinerea argumentata pentru folosirea si a franei-spate,

se afla in articolul de la pagina 1 care deschide acest topic.

 

Pentru "asezarea" si stabilizarea motocicletei

se actioneaza mai intai frana spate si frana de motor.

 

In conditii de aderenta foarte scazuta,

nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40%.

 

La apropierea de viraj, la franarea cu fata,

fortele de inertie genereaza un moment in jurul centrului de greutate,

moment destabilizator pentru directie !

 

Tip:

Frana spate se foloseste... si ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea...

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj

sau in virajele lungi, de mare viteza

care necesita o inclinare constanta si de durata indelungata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

IMPORTANT:

La intrarile in curbe sau in viraje lungi

folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,

deci nu contribuie semnificativ la decelerare, ci la pastrarea directiei alese !

 

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

Actionare foarte fina, pentru ca, la majoritatea motocicletelor, la franarea in curba

apare in roti un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De aceea, bruscarea franei spate pana la inducerea derapajului violent

si eliberarea ei brusca ca urmare a panicii „conduce” la „efectul de catapulta”

si la un foarte urat „highside”...

 

CONCLUZIA?

Obisnuiti-va sa va struniti armasarul cu toate comenzile...

dar si cu finete si eleganta !

 

@migu’: IMI CER SCUZE PT EROARE.

 

Nu pentru eroare trebuie sa iti cer scuze, ci pentru badarania la adresa celor mai in varsta.

Asa ceva nu se face, mai ales ca este vorba despre veteranii motociclisti !

 

Reducand discutia la esenta,

adevarul in legatura cu franarea spate-fata a motocicletelor de serie este acesta:

 

De la viteza de 100 km/h la 0 km/h

franarea se face in timpul de 2.92870 secunde si pe o distanta de 38.3510 metri.

De la viteza de 80 la 20 km/h, franarea se face in 1.6307 secunde si 22.4167 metri.

 

Cine reuseste mai bine... cu siguranta e... vitexan !

 

@Lucuanggg: Frana spate... O folosesc, ma ajuta.

 

CORECT !

 

@Belbdy: Daca e doar incetinire ciupesc doar putin spatele si retrogradez.. deja am automatism la picioare..

apas drept-stang si sprit (cum zicea @tiptil)

 

Intai „sprit” si pe urma inferior !

 

@tactil: de exemplu cand vreau sa schimb in inferioara incep cu putina frana spate, debreiez, dau un sprit si schimb

(intra de minune in viteza, fara trosc, fara clonc)

 

@Baiazid: Eu asa procedez:

1. frana spate

2. imediat intru si incarc progresiv fatza (mentin spatele)

3. insist pe fatza (mentin spatele)

4. ultimul e ambreiajul sa nu moara motorul.

 

Cred ca marea majoritate a motociclistilor de pe sosea... care mai si gandesc

cam asa procedeaza... intocmai... si la timp !

 

Sa fim sinceri: ne mai „dedulcim” si noi cateodata cu cate un „sprint”

dar - imi place sa cred ca - in majoritatea timpului suntem... rezonabili !

 

La multi kilometri frumosi !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

@migu’: IMI CER SCUZE PT EROARE.

 

Nu pentru eroare trebuie sa iti cer scuze, ci pentru badarania la adresa celor mai in varsta.

Asa ceva nu se face, mai ales ca este vorba despre veteranii motociclisti !

Eu nu adresasem badarania tuturor veteranilor, ci era foarte clar specificat carora dintre ei. In mod normal, n-as retrage acea observatie, dar o fac pt ca stiu ce oameni sint cei mai multi dintre ei.

In concluzie:

IMI CER SCUZE

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

ATENTIE:

Sustinerea argumentata pentru folosirea si a franei-spate,

se afla in articolul de la pagina 1 care deschide acest topic.

 

Pentru "asezarea" si stabilizarea motocicletei

se actioneaza mai intai frana spate si frana de motor.

 

In conditii de aderenta foarte scazuta,

nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40%.

 

La apropierea de viraj, la franarea cu fata,

fortele de inertie genereaza un moment in jurul centrului de greutate,

moment destabilizator pentru directie !

 

Tip:

Frana spate se foloseste... si ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea...

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj

sau in virajele lungi, de mare viteza

care necesita o inclinare constanta si de durata indelungata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

IMPORTANT:

La intrarile in curbe sau in viraje lungi

folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,

deci nu contribuie semnificativ la decelerare, ci la pastrarea directiei alese !

 

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

Actionare foarte fina, pentru ca, la majoritatea motocicletelor, la franarea in curba

apare in roti un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De aceea, bruscarea franei spate pana la inducerea derapajului violent

si eliberarea ei brusca ca urmare a panicii „conduce” la „efectul de catapulta”

si la un foarte urat „highside”...

 

CONCLUZIA?

Obisnuiti-va sa va struniti armasarul cu toate comenzile...

dar si cu finete si eleganta !

 

@migu’: IMI CER SCUZE PT EROARE.

 

Nu pentru eroare trebuie sa iti cer scuze, ci pentru badarania la adresa celor mai in varsta.

Asa ceva nu se face, mai ales ca este vorba despre veteranii motociclisti !

 

Reducand discutia la esenta,

adevarul in legatura cu franarea spate-fata a motocicletelor de serie este acesta:

 

De la viteza de 100 km/h la 0 km/h

franarea se face in timpul de 2.92870 secunde si pe o distanta de 38.3510 metri.

De la viteza de 80 la 20 km/h, franarea se face in 1.6307 secunde si 22.4167 metri.

 

Cine reuseste mai bine... cu siguranta e... vitexan !

 

@Lucuanggg: Frana spate... O folosesc, ma ajuta.

 

CORECT !

 

@Belbdy: Daca e doar incetinire ciupesc doar putin spatele si retrogradez.. deja am automatism la picioare..

apas drept-stang si sprit (cum zicea @tiptil)

 

Intai „sprit” si pe urma inferior !

 

@tactil: de exemplu cand vreau sa schimb in inferioara incep cu putina frana spate, debreiez, dau un sprit si schimb

(intra de minune in viteza, fara trosc, fara clonc)

 

@Baiazid: Eu asa procedez:

1. frana spate

2. imediat intru si incarc progresiv fatza (mentin spatele)

3. insist pe fatza (mentin spatele)

4. ultimul e ambreiajul sa nu moara motorul.

 

Cred ca marea majoritate a motociclistilor de pe sosea... care mai si gandesc

cam asa procedeaza... intocmai... si la timp !

 

Sa fim sinceri: ne mai „dedulcim” si noi cateodata cu cate un „sprint”

dar - imi place sa cred ca - in majoritatea timpului suntem... rezonabili !

 

La multi kilometri frumosi !

 

deci pana la urma cum e mai bine domnule user nastase: ca folosim ambele frane am fost de acord cam toti, mai putin cei care confunda strada cu circuitul; dar in ceea ce priveste frana spate am avut o disputa: tragem ambreiajul la inceputul franarii (cum mi s-a parut ca sustineti), sau la sfarsit, asa, ca sa nu moara motorul, cum am spus eu ca e mai bine si alti cativa useri au fost de acord?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Articolul de la pagina 1 il consider adevarat cuvant cu cuvant. Bineinteles ca in functie de situatie mereu vom avea de comentat si exista situatii in care aceasta reteta "perfecta" sa nu se aplice exact.

Dar pentru obtinerea unui spatiu de franare cat mai mic cam asta trebuie sa fie procedura.

 

Cu mare atentie insa, in momentul in care transferul de greutate s-a realizat prin apasarea franei spate si s-a incarcat fata, roata spate ajuta din ce in ce mai putin la franare si se ridica pierzand aderenta. Daca se franeaza destul de violent (vorbim despre cazul unei franari de urgenta in care franarea trebuie sa fie cat mai scurta) roata spate se va ridica in aer sau va pierde aderenta si va incerca sa iasa lateral de pe traiectorie. Daca se intampla acest lucru speriatura unora si redresarea pe traiectorie se face prin eliberarea franelor, ceea ce duce la pierdere de timp. Sunt foarte putini care pot bloca spatele si sa il tina perfect in linie dreapta ca apoi sa il ridice in stoppie, cel putin cred ca intr-o situatie de urgenta nici lor s-ar putea sa nu le iasa.

Din aceasta cauza redresarea motocicletei faca ca apasarea franei spate sa ne faca de data asta sa marim distanta de franare. Deci intensitatea cu care apasam frana spate trebuie sa scada odata cu incarcarea franei fata.

 

Ca sa nu mai zic ca daca nu se redereseaza motcicleta din primul moment in care s-a realizat ca spatele derapeaza si se incearca redresarea cand deja spatele a luat-o mult in lateral se ajunge la celebrul "high side", spatele recapata aderenta si in incercarea de a se alinia cu roata fata smuceste foarte tare aruncand deobicei pilotul din sa.

Din nou, sunt foarte putini care au sangele rece sa vada ca spatele a derapat deja prea mult, sa tina frana spate apasata si sa redeseze din ghisdon pana spatele se aliniaza cu fata, in continuare blocat, si dat drumul franei doar dupa ce ambele roti sunt iar in linie dreapta.

 

Deci frana spate care are intradevar efect stabilizator si care si coboara usor motocicleta in suspensii, astfel momentul de rasturnare fiind mai mic atunci cand roata fata se va incarca complet, poate avea efect advers daca nu este dozata cum trebuie si folosita incorect poate prelungi distanta de franare.

Daca se exerseaza practic aceasta metoda prezentata la pagina 1 este otpima.

 

Am avut odata discutia asta pe sbz si unul din baieti sustinea ca franarea asta cu spatele este mai mult o problema decat un avantaj. Sustinea ca in primul rand nu toata lumea tine piciorul deasupra franei spate ci poate ca tine varful piciorului pe scarita, mai ales pe curbe, unde daca tinem piciorul desupra franei spate s-ar putea la o inclinare mai agresiva sa atuingem cu varful cizmei pe asfalt.

Si el spunea ca franarea cea mai eficienta se face prin dozarea eficienta a franei fata, deoarece nu mai ai timp intr-o situatie de urgenta sa iei varful de pe scarita si sa-l pui pe frana, apoi sa apesi spatele si doar dupa aia sa incarci fata, s-ar pierde niste momente pretioase.

In cazul asta tind sa-i dau dreptate.

 

Apoi mai are importanta si viteza cu care ne deplasam. Daca situatia asta de urgenta intervine la 80 la ora procedura este perfecta. Daca se intampla la 200 nu stiu daca as recomanda atingerea franei spate...normal daca se merge cu o astfel de viteza (pe o autostrada in Germania, evident! :P ) inseamna ca folosirea franei fata va fi suficienta pentru decelerare.

 

Reversul medaliei, la viteze mici, in oras , printre masini, pe suprafete incerte (nisip,dungi de vopsea) franarea cu spate il permite sa pipai suprafata mult mai bine, daca pui frana fata s-ar putea sa fii pe jos inainte de a afla ce s-a intamplat. In schimb daca franezi cu spatele ai timp sa pierzi aderenta, sa redresezi si sa franezi din nou fara sa cazi. Bineinteles ca dinstanta de franre creste in urma unor astfel de balbailei, dar macar nu cazi si esti inca in control pe directie, poate creierul tau reuseste intre timp o alta ruta salvatoare.

 

Alt punct care vad ca este subiect de dezbatere, debreierea. erau niste articole pentrru incepatori pe net si imi aduc aminte titlul unuia care te spatuia ce sa faci in caz de urgenta : "squizing both levers can save you!", adica strangerea concomitenta, instinctiva, a aambemlor manete s-ar putea sa te saleveze si sa fie cea mai buna micare in caz de panica.

Bineinteles ca frana de motor depinde de la motocicleta la motocicleta, asa cum depinde si dozarea franei spate in functiue de tipul de motor, ca e vitezana, cioper, enduro, etc.

Toate sunt diferite si la toate se poate scrie un astfel de tratat despre frane cu specificul fiecarui tip de motocicleta in parte. Aici s-a incercat sa se dea o procedura optioma, generica.

 

Si de aceea strangerea manetei de ambreiaj este cea mai buna solutie. Un motor 2 in V va avea o frana de motor uriasa fata un 4L, deci reducerea gazului duce la o frana de motor mai pronuntata in cazul primului!( Astia cred ca dau cei mai putini bani pe placute!! :lol: ), dar la un 4L puternic , sa zicem peste 1000cc, frana de motor nu va fi atat de importanta iar dupa prima senzatie in care se produce o decelerare din cauza franei de motor, daca veti pune frana fata dar nu veti strange ambreiajul veti observa ca roata spate inca impinge sanatos, contracarand puntin actiunea franei fata. Cu cat e motorul mai mare cu atat se simte mai mult. La un 1200cc care probabil are undeva la 120Nm la 7000, doar reducerea gazului va lasa o forta de impingere inca importanta in roata spate.

Deci suscesiunea expusa la pagina 1, reducerea gazului, frana spate, apoi debreiere si actionarea franei fata, mie mi se pare corecta.

 

E un subiect interminabil, sper ca urmatoarea motocicleta sa aiba macar ABS pe fata. Il invidiez pe Dl Nastase pentru sistemul de franare al BMW-ului sau. In cazul dansului toata aceasta inginerie se rezuma la strangerea cu forta a manetei franei fata, ingineria BMW face restul si obtine deobicei distante de franare mai mici decat noi cu franele noastre independente si cu teze de doctorat pe tema franarii.

 

Sper ca am fost coerent, deci nu conteaza cati useri o sa zica ca nu trebuie debreiat ca asa fac ei, trebui studiat ce motoare au, dac aau incercat si cu debreiere completa si apoi tras concluzii.

 

Hai ca e frumos, treceti la plimbare si exersat franare! :hurt:

Mesaj completat

Articolul de la pagina 1 il consider adevarat cuvant cu cuvant. Bineinteles ca in functie de situatie mereu vom avea de comentat si exista situatii in care aceasta reteta "perfecta" sa nu se aplice exact.

Dar pentru obtinerea unui spatiu de franare cat mai mic cam asta trebuie sa fie procedura.

 

Cu mare atentie insa, in momentul in care transferul de greutate s-a realizat prin apasarea franei spate si s-a incarcat fata, roata spate ajuta din ce in ce mai putin la franare si se ridica pierzand aderenta. Daca se franeaza destul de violent (vorbim despre cazul unei franari de urgenta in care franarea trebuie sa fie cat mai scurta) roata spate se va ridica in aer sau va pierde aderenta si va incerca sa iasa lateral de pe traiectorie. Daca se intampla acest lucru speriatura unora si redresarea pe traiectorie se face prin eliberarea franelor, ceea ce duce la pierdere de timp. Sunt foarte putini care pot bloca spatele si sa il tina blocat perfect in linie dreapta ca apoi sa il ridice in stoppie, cel putin cred ca intr-o situatie de urgenta nici lor s-ar putea sa nu le iasa.

Din aceasta cauza redresarea motocicletei faca ca apasarea franei spate sa ne faca de data asta sa marim distanta de franare. Deci intensitatea cu care apasam frana spate trebuie sa scada odata cu incarcarea franei fata.

 

Ca sa nu mai zic ca daca nu se redereseaza motocicleta din primul moment in care s-a realizat ca spatele derapeaza si se incearca redresarea cand deja spatele a luat-o mult in lateral se ajunge la celebrul "high side", spatele recapata aderenta si in incercarea de a se alinia cu roata fata smuceste foarte tare aruncand deobicei pilotul din sa.

Din nou, sunt foarte putini care au sangele rece sa vada ca spatele a derapat deja prea mult, sa tina frana spate apasata si sa redeseze din ghidon pana spatele se aliniaza cu fata, in continuare blocat, si sa dea drumul franei spate doar dupa ce ambele roti sunt iar in linie dreapta.

 

Deci frana spate care are intradevar efect stabilizator si care si coboara usor motocicleta in suspensii, astfel momentul de rasturnare fiind mai mic atunci cand roata fata se va incarca complet, poate avea efect advers daca nu este dozata cum trebuie si folosita incorect poate prelungi distanta de franare.

Daca se exerseaza practic, aceasta metoda prezentata la pagina 1 este otpima.

 

Am avut odata discutia asta pe sbz si unul din baieti sustinea ca franarea asta cu spatele este mai mult o problema decat un avantaj. Sustinea ca in primul rand nu toata lumea tine piciorul deasupra franei spate ci poate ca tine varful piciorului pe scarita, mai ales pe curbe, unde daca tinem piciorul desupra franei spate s-ar putea la o inclinare mai agresiva sa atingem cu varful cizmei pe asfalt.

Si el spunea ca franarea cea mai eficienta se face prin dozarea eficienta a franei fata, deoarece nu mai ai timp intr-o situatie de urgenta sa iei varful de pe scarita si sa-l pui pe frana, apoi sa apesi spatele si doar dupa aia sa incarci fata. S-ar pierde niste momente pretioase.

In cazul asta tind sa-i dau dreptate.

 

Apoi mai are importanta si viteza cu care ne deplasam. Daca situatia asta de urgenta intervine la 80 la ora procedura este perfecta. Daca se intampla la 200 nu stiu daca as recomanda atingerea franei spate...normal daca se merge cu o astfel de viteza (pe o autostrada in Germania, evident! :) ) inseamna ca folosirea franei fata va fi suficienta pentru decelerare.

 

Reversul medaliei, la viteze mici, in oras , printre masini, pe suprafete incerte (nisip,dungi de vopsea) franarea cu spatele iti permite sa pipai suprafata mult mai bine, daca pui frana fata s-ar putea sa fii pe jos inainte de a afla ce s-a intamplat. In schimb daca franezi cu spatele ai timp sa pierzi aderenta, sa redresezi si sa franezi din nou fara sa cazi. Bineinteles ca dinstanta de franare creste in urma unor astfel de balbailei, dar macar nu cazi si esti inca in control pe directie, poate creierul tau reuseste intre timp o alta ruta salvatoare.

 

Alt punct care vad ca este subiect de dezbatere, debreierea. Erau niste articole pentru incepatori pe net si imi aduc aminte titlul unuia care te sfatuia ce sa faci in caz de urgenta : "squizing both levers can save you!", adica strangerea concomitenta, instinctiva, a ambelor manete s-ar putea sa te salveze si sa fie cea mai buna micare in caz de panica.

Bineinteles ca frana de motor depinde de la motocicleta la motocicleta, asa cum depinde si dozarea franei spate in functie de tipul de motor, ca e vitezana, cioper, enduro, etc.

Toate sunt diferite si la toate se poate scrie un astfel de tratat despre frane cu specificul fiecarui tip de motocicleta in parte. Aici s-a incercat sa se dea o procedura optima, generica.

 

Si de aceea strangerea manetei de ambreiaj este cea mai buna solutie. Un motor 2 in V va avea o frana de motor uriasa fata de un 4L, deci reducerea gazului duce la o frana de motor mai pronuntata in cazul primului!( Astia cred ca dau cei mai putini bani pe placute!! :D ), dar la un 4L puternic , sa zicem peste 1000cc, frana de motor nu va fi atat de importanta iar dupa prima senzatie in care se produce o decelerare din cauza franei de motor, daca veti pune frana fata dar nu veti strange ambreiajul veti observa ca roata spate inca impinge sanatos, contracarand putin actiunea franei fata. Cu cat e motorul mai mare cu atat se simte mai mult. La un 1200cc care probabil are undeva la 120Nm la 7000, doar reducerea gazului va lasa o forta de impingere inca importanta in roata spate.

Deci succesiunea expusa la pagina 1- reducerea gazului, frana spate, apoi debreiere si actionarea franei fata, mie mi se pare corecta.

 

E un subiect interminabil, sper ca urmatoarea mea motocicleta sa aiba macar ABS pe fata. Il invidiez pe Dl Nastase pentru sistemul de franare al BMW-ului sau. In cazul dansului toata aceasta inginerie se rezuma la strangerea cu forta a manetei franei fata, ingineria BMW face restul si obtine deobicei distante de franare mai mici decat noi cu franele noastre independente si cu teze de doctorat pe tema franarii.

 

Sper ca am fost coerent. Deci nu conteaza cati useri o sa zica ca nu trebuie debreiat ca asa fac ei, trebui studiat ce motoare au, daca au incercat si cu debreiere completa si apoi tras concluzii.

 

Hai ca e frumos, treceti la plimbare si exersat franare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu mai am mult de lucru la franarea in curbe. Mi se intampla de multe ori sa apreciez viteza prost

 

Adica intru in curbe cu viteza mare, apoi realizez ca nu e bine: ori trasa e proasta, ori curba este mai stransa decat am estimat ...

 

Aici am eu de lucru: in primul rand sa intru in curbe mai usor, in al doilea rand sa invat sa franez "pe curba".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Probabil s-a intamplat oricui care s-a dat pe curbe, senzatia aia de strans din cooor cand realizezi ca ai intrat prea tare este inconfundabila! :hurt:

 

Acu depinde cat de mult peste ai intrat si in ce pozitie pe curba te afli. Daca diferenta e mica o inclinare mai mare si o mica atingere a franei spate te pune pe traiectorie.

Daca chiar ai gresit calculele urat atunci eu strang ambele frane, cu grija sa nu blochez spatele si cu fata putin cat sa nu ridic motocicleta si sa ies pe contrasens.

Cand esti la inceputul virajului si inclinarii franez mai energic, daca sunt chiar in apex mare grija si rugaminti, atunci incepi sa te feliciti daca ti-ai luat gume mai aderente, iti vin tot felul de ganduri in cap.

Dar mi se intampla foarte rar, mergand doar pe strada si fiind mai fricos din fire prefer sa intru mai incet si sa ies pe gaz dupa ce am vazut ce-i dupa curba. Singurele dati cand intru mai tare sunt cand se vede in curba si nu sunt dealuri,versanti, copaci care sa ma impiedice sa vad ce e dupa.

 

P.S. Mai e si gandul ala cu "daca ti-ai luat chiloti curati de dimineata" cum ziceai tu mai demult! :lol:

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am si eu o intrebare de incepator:

Ce faci daca esti in curba,in panta de coborare,nu ai intrat bine in curba,cobori mai repede decat vroiai,a si greutate pe spate pe care nu si putut sa o echilibrezi bine la plecare,ai masini care te preseaza indirect din spate(fiind coloana) si simti ca te duci p..ii de suflet pe jos?Cum franezi in situatii din astea sau macar ajustezi ca sa nu te imprastii?

Cat de nebun esti sa intri in asemenea situatii?:D) Mai te abtii si tu din sinucideri d-astea.

On: in ultimul timp, cu gsxr-ul, si in oras ma invatasem sa folosesc cel mai mult frana spate. In cazuri de maxima urgenta (in care incercam sa nu intru) cand franam cu ambele roti (inainte de toate astea bineinteles ca stapaneam foarte bine franarea cu fata) avem impresia ca o sa-mi iasa creierii din cap de cat de brusca era franarea. Tare pe curbe -> bazat cat de cat pe propriile deprinderi si instincte -> frana spate pt. a te "corecta" -> multi km. inainte pe multe curbe cu multe frane. Poate trebuia sa schimb sensul sagetilor? :hurt: :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Doru1900:

Dozarea franelor in functie de fiecare situatie in parte,

pe circuit pe aceeasi curba se poate frana diferit de la o tura la alta!

nu intru in amanunte dar cei ce nu au facut curse intradevar sa se abtina

iar cei ce au facut curse si au avut si rezultate aceia intradevar stiu si au dreptate!

pe strada cei prudenti au sanse

 

Dorule, prietene,

Din fericire, acum, tot mai putina lume confunda motociclistul roman

doar cu un un umil caraus pe sa a unei butelii de aragaz, sau cu un carator de varza in atas !

Acum, foarte multi dintre useri nu mai gandesc superficial, dar in schimb, unii, traiesc cu impresia

ca oricine, oricand, pot realiza orice performanta cu o motocicleta, numai sa o aiba !...

Dupa parerea lor, (in pofida rezultatelor), alergatul in trafic sau o competitie pe circuit este ca o plimbare in parc...

In acest context, intr-adevar este strict obligatoriu sa facem diferenta dintre un conducator de motoreta si un pilot !

 

Noi am avut sansa sa crestem mai multe generatii reprezentative...

Din fericire, spre mirarea unora, documentele arata ca fenomenul moto exista in Romania

chiar dinainte de primul razboi mondial, iar unii dintre noi, pot arata si acum, „pe viu”

ca motociclistii romani castigau campionate cu mult inainte de revolutie !

 

@mig:

Eu nu adresasem badarania tuturor veteranilor, ci era foarte clar specificat carora dintre ei.

In mod normal, n-as retrage acea observatie, dar o fac pt ca stiu ce oameni sint cei mai multi dintre ei.

In concluzie:

IMI CER SCUZE

 

Apreciez gestul. Si cavalerismul. Scuze acceptate !

Presimt ca am putea fi chiar prieteni.

 

@Filosofull:

Deci pana la urma cum e mai bine domnule user nastase: ca folosim ambele frane am fost de acord

cam toti, mai putin cei care confunda strada cu circuitul; dar in ceea ce priveste frana spate am avut o disputa:

tragem ambreiajul la inceputul franarii (cum mi s-a parut ca sustineti), sau la sfarsit, asa,

ca sa nu moara motorul, cum am spus eu ca e mai bine si alti cativa useri au fost de acord?

 

Tinere,

Renunta la tonul tau refractar si adresarea infatuata.

Cu certitudine este o filosofie paguboasa !

Nu te ajuta nici la caracter, nici in cartier si nici cand te adresezi unui motociclist

care a facut din pasiunea lui un mod de viata !

 

Presupunand ca talentul iti permite, nu cred ca, inca, la nivelul tau de experienta si dotari

esti in masura sa tragi concluzii pertinente.

Respectiv, dupa ceea ce poti tu sau nu. Asta nu e un argument !

 

Nu ar fi elegant sa te intreb de palmaresul tau in domeniu, dar este la obiect sa iti reamintesc

ca tu ai afirmat intotdeauna ca ambreiajul nu se actioneaza la franare.

Studiaza atent si fara idei preconcepute cursul meu

si constata ca nu am sustinut niciodata ca se incepe franarea cu debreierea !

(desi sunt scoli care admit si acest stil).

 

La pag.1 in „Secventele franarii eficiente” se vede clar ca intre Decelerare si Franarea propriu-zisa

se executa timp de doua-trei secunde o multitudine de manevre necesare, simultane si complexe -

dupa care - la final, dupa actionarea ferma a franei de fata, inainte de ajustarile de finete,

se procedeaza la o debreiere completa.

Debreiere absolut necesara dupa cateva secunde de „mers puternic pe frane”

pentru ca tractiunea motorului sa nu „stampileze” cu roata din spate

tabloul eficient al franarii si tu sa nu ajungi sa faci spectacol pe sosea cu ridicole sarituri de greier !

 

La pag.6 ai cel mai simplu, eficient si clar memo procedural.

 

Baga la cap :

 

Close the throttle, apply the rear brake, apply the front brake and declutch completely.

 

 

@Baiazid:

Aici am eu de lucru: in primul rand sa intru in curbe mai usor...

 

Dupa cum precis ai constatat si tu, motorul face orice, fara efort iar tinuta de drum al noului tau K

este atat de perfecta incat ai impresia ca tie nu ti se mai pretinde decat sa admiri peisajul !...

 

@Niko:

Am avut odata discutia asta pe sbz si unul din baieti sustinea ca franarea asta cu spatele

este mai mult o problema decat un avantaj.

 

Stiu de mult ca pentru majoritatea forjatorilor „vitejisti” romani, franarea corecta

este intr-adevar, o problema...

Sper ca studiul prezent, fara ambitii absurde, valabil pentru toata lumea - si explicit prezentat -

o va rezolva.

 

Il invidiez pe Dl Nastase pentru sistemul de franare al BMW-ului sau.

In cazul dansului toata aceasta inginerie se rezuma la strangerea cu forta a manetei franei fata,

ingineria BMW face restul

 

Asta a fost norocul meu:

In cei 42 de ani de motociclism, competitii, teste si raiduri,

intotdeauna am avut motociclete care „au facut totul” pentru mine !

 

:hurt:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

of mai spun ceva si tac apoi! se poate frana violent cu frana de motor si controla turatia motorului din frana de spate! daca o blochezi se opreste motorul! iar cu fata se controleaza ce a mai ramas! iar cateodata din curba se poate iesi accelerand din ambreiaj si nu din gaz repet a nu se confunda strada cu circuitul daca aplici pe strada ce ai invatat pe circuit ai sanse sa inveti! pe strada sa mergi ca pe circuit nu ai sanse decat noroc si este o chestie subiectiva nu ai concurenta ca pe circuit! si daca ridici spatele trebuie sa o faci cat mai putin si cand atinge solul roata sa se poata invarti si inca ceva pozitia corpului pe franare este in functie de metoda aleasa de a frana !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Romani !

Ramaneti de neclintit ! De mare rock ! Stana de piatra ! Nu studiati nimic din ceea ce merita !

Nu admiteti decat ce vreti voi ! In devalmasie pe forum si fiecare pentru el ! Nu exersati, nu capacitati, nu deveniti virtuosi !

Repetati mereu si mereu - pana in panzele albe - greselile folclorice, parerile infailibile si concluzii amicale, de berarie !

Demonstrati intregii lumi ca aveti ambitie !

 

Asta a fost foarte tare.

Dar cred ca mai trebuie adaugat in text si sindromul capra vecinului.

Eu in posturile unor useri am simtit ceva de genul: Ete al dracu Nastase asta e viu dupa 40 de ani de motociclism si mai si vorbeste. :hurt:

Oricum articolul de inceput al acestui topic va pluti pe valurile internetului si multi vor gasi in el secretul unei vieti lungi calare pe motocicleta.

Acel text este dovada clara ca se poate ajunge la o varsta respectabila chiar daca esti motociclist. Cu acel text tinerii ar trebui sa se duca la parintii refractari si sa le spuna uite mama daca invat bine pot sa merg si eu 40 de ani pe motocicleta fara sa mor.

 

Mai amuzant este ca sunt unii care ca si motociclisti nu s-au remarcat cu nimic dar ei o stiu pe a lor si o stiu bine.

O intrebare simpla am pentru voi. Ba voi stiti cine este Dan Nastase? Ca e mai simplu decat sa va intreb cine e EZ Riders.

Eu stiu o treaba. Daca astia doi vin maine si imi spun ca e mai eficient sa mergi culcat pe spate pe motocicleta sa mor daca ii contrazic. Stiti de ce? Pentru ca nici unul din ei nu va scrie nimic fara sa se documenteze. Si documentat la ei nu inseamna ca au vorbit cu prietenii si asa au cazut la pace. Inseamna ca au studiat si au calculat si au testat si asa mai departe apoi ne-au spus si noua.

Si cine sunteti voi cei care ii criticati?

 

Hai ca i-am pupat destul in locuri intime pe cei doi dar merita tot respectul. Si cei care ii critica eu cred ca nu stiu ce au facut oamenii astia si altii ca ei pentru motociclismul din tara asta.

 

Articolul de la pagina 1 il consider adevarat cuvant cu cuvant. Bineinteles ca in functie de situatie mereu vom avea de comentat si exista situatii in care aceasta reteta "perfecta" sa nu se aplice exact.

Dar pentru obtinerea unui spatiu de franare cat mai mic cam asta trebuie sa fie procedura.

 

Tot ce ai scris este adevarat din punctul meu de vedere. Totusi asa cum mai spunea cineva trebuie tinut cont de toti factorii. De la gume pana la tipul motorului, caitatea soselei.

Dar cu mici exceptii ce scrie la inceputul topicului este perfect adevarat.

 

Eu mai am mult de lucru la franarea in curbe. Mi se intampla de multe ori sa apreciez viteza prost

 

Adica intru in curbe cu viteza mare, apoi realizez ca nu e bine: ori trasa e proasta, ori curba este mai stransa decat am estimat ...

 

Aici am eu de lucru: in primul rand sa intru in curbe mai usor, in al doilea rand sa invat sa franez "pe curba".

 

Auzi ma? Ce dracu cauti tu pe curbe? Eu credeam ca tu mergi doar in linie dreapta cat poate mobra. :lol: Frate cat ai evoluat de cand nu te-am mai vazut. :D

Bine ca mai scrii si tu pe aici ca sa vedem ca esti ok. Si scrie dracu si tu mai des ca e plin pe aici de motociclisti care le stiu pe toate.

 

Am si eu o intrebare de incepator:

Ce faci daca esti in curba,in panta de coborare,nu ai intrat bine in curba,cobori mai repede decat vroiai,a si greutate pe spate pe care nu si putut sa o echilibrezi bine la plecare,ai masini care te preseaza indirect din spate(fiind coloana) si simti ca te duci p..ii de suflet pe jos?Cum franezi in situatii din astea sau macar ajustezi ca sa nu te imprastii?

 

Eu fac o magarie cand sunt in curba. Nu stiu cat de corect este dar cand eram in rahat in curba mi-a folosit. Eu ii spun a lua curba din bucati.

Adica daca vad ca e groasa treaba indrept mobra o secunda, doua timp in care franez cu tot ce am la indemana cat pot eu de tare si apoi eliberez fata si o inclin maxim ca sa ies din caca. daca curba e lunga fac treaba asta de mai multe ori daca am loc. Doar ca trebuie sa intri foarte strans in curba ca sa ai loc sa te duci spre exterior cand o indrepti. Evident depinde si de viteza dar oricum mai reduci putin viteza si conteaza.

Totusi si cand fac magaria asta stau pe frana spate de la intrare pana cand vad capatul curbei si ii dau gaz. Am simtit pe propria piele ce face frana fata in curba. Asa cum spunea cineva mai sus eram calare pe o motocicleta prea mica pentru mine. Nu am gasit frana spate am intrat in curba pe frana fata si cu suspensia comprimata la inclinare suspensia nu a mai avut greutate si s-a destins brusc luand cu ea si roata din fata.

 

Oricum eu folosesc ambele frane permanent mai putin in curbe unde pun doar spatele usor cand sunt inclinat. Intodeauna am considerat ca frana spate iti mai da o sansa chiar daca este mai putin eficienta. Decat sa vin in cap la 120 km/h prefer sa vin in cap la 70 km/h in caz de obstacol. Am mai multe sanse.

In general franez ambele pana o ia dracu si incepe sa danseze spatele. Cand incepe sa danseze spatele o eliberez usor deja viteza nu mai este ce era la inceput timpul este mai lung si am de ales am timp sa gandesc sa dozez frane sa citesc manualul. He, he cat de lunga e secunda in asemenea situatii.

Oricum eu cred ca daca frana spate nu era necesara nu o mai montau din fabrica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O.K., dupa citirea de vreo 3 ori a articolului din pag 1 totul pare logic si al dracu de simplu in teorie, cand trecem la paractica e alceva. Acum vine intrebarea de incepator: cat de tare afecteaza, daca ciupesc frana spate in curba pt. asezarea mai buna pe traiectorie, faptul ca odata cu actionarea franei spate se actioneaza si frana fata (asa s-au gandit cei de la Honda ca e mai bine)? Mai obtin o "asezare" pe traiectorie sau o decelerare cu posibilitatea "scoaterii" din traiectorie? Practic pana la a ajunge sa testez as vrea sa-mi spuneti, din experienta voastra, la ce sa ma astept ca sa n-am vreo surpriza.

Merci.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O intrebare simpla am pentru voi. Ba voi stiti cine este Dan Nastase? Ca e mai simplu decat sa va intreb cine e EZ Riders.

Eu stiu o treaba. Daca astia doi vin maine si imi spun ca e mai eficient sa mergi culcat pe spate pe motocicleta sa mor daca ii contrazic. Stiti de ce? Pentru ca nici unul din ei nu va scrie nimic fara sa se documenteze. Si documentat la ei nu inseamna ca au vorbit cu prietenii si asa au cazut la pace. Inseamna ca au studiat si au calculat si au testat si asa mai departe apoi ne-au spus si noua.

 

 

Auzi ma? Ce dracu cauti tu pe curbe? Eu credeam ca tu mergi doar in linie dreapta cat poate mobra. :D Frate cat ai evoluat de cand nu te-am mai vazut. :P

Bine ca mai scrii si tu pe aici ca sa vedem ca esti ok. Si scrie dracu si tu mai des ca e plin pe aici de motociclisti care le stiu pe toate.

 

 

:lol: Ozzie!

 

Apropos de curbe, se lasa frumos K13GT pe curbe. Nu la fel de frumos ca precedentul meu R1200GSA, Soldat Universal, cum l-a denumit Dl Nastase.

 

Dar orice motor as avea, parca mai am de invatat ceva. Ba la franare, ba la curbe ...

 

Nu prea scriu man asa des pentru ca ... stii si tu motivele. :hurt:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai ce nu-i adevarat? :hurt:

 

Sistem combinat care dozeaza si frana spate, ABS...si da-i bataie. Strangi levierul si simti micile clantzanituri in maneta cand intra ABS-ul. Si ai obtinut o distanta de franare mai scurta decat toti pilotii super-experimentati cu ale lor frane independente fara ABS.

Mai ales pe suprafete incerte.

 

Daca nu-i asa va rog sa ma contraziceti. :lol:

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

deci pana la urma cum e mai bine domnule user nastase: ca folosim ambele frane am fost de acord cam toti, mai putin cei care confunda strada cu circuitul; dar in ceea ce priveste frana spate am avut o disputa: tragem ambreiajul la inceputul franarii (cum mi s-a parut ca sustineti), sau la sfarsit, asa, ca sa nu moara motorul, cum am spus eu ca e mai bine si alti cativa useri au fost de acord?

Problema asta s-a mai dezbatut intens mai demult pe forum. Aparuse atunci un link la un studiu in care s-a dovedit ca in cazul franarii de urgenta, atunci cand trebuie sa opresti in cea mai scurta distanta posibila , franarea cu ambreiajul tras este mai eficienta decat cea in care intervine si frana de motor( atunci cand nu tragi ambreiajul) . Chestia asta e valabila la motocicletele moderne care au disc hidraulic pe spate, la cele mai vechi cu frane mai slabe frana de motor ajuta.

 

Despre acelasi fenomen am mai citit intr-o carte scrisa de un fost pilot de raliuri, dar acolo nu facuse nimeni studiu exact, concluzia venea doar din observatiile acelui pilot.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

de cind am citit topicul asta am inceput sa ma corectez si sa apas prima data frana spate apoi fata, pana de curand am folosit fata/spate/debraiere (spate numai cind am evaluat gresit distanta de franare, si in general fata+frana de motor -1,2,3 viteze in functie de situatie).

eu vad avantajul franarii spate/fata prin faptul ca ai piciorul pozitionat pe frana in momentul inceperii franarii.

 

la fel de important mi se pare sa dai drumul la frane si sa ocolesti obstacolul(cind viteza iti permite), cred ca multe accidente auto si moto au loc din cauza asta.

corect... e bine de exersat aceasta manevra. Daca distanta nu permite oprirea inainte de impact mai bine incerci sa ocolesti.

Asta e insa o discutie total diferita... Cel mai mult conteaza aici sangele rece si experienta pentru ca instinctul este sa belesti ochii si sa te fixezi pe "tinta" si s-a dovedit ca oamenii se dezic greu de instincte.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Asta a fost foarte tare.

Oricum eu cred ca daca frana spate nu era necesara nu o mai montau din fabrica.

 

Ozzy,

 

Veteranii romani si romantici - multumesc motociclistilor tineri - pentru apreciere !

 

...Si celor rai - fara de care viata ar fi o plictiseala permanenta...

...Si celor buni - pentru "indemn si incurajare" - si pentru dorinta de a deveni si mai buni !

 

PS

Duminica am facut o frumoasa plimbare cu al meu Von Blitzen pe Valea Doftanei

si dupa Paltinul am "taiat-o" peste Secaria cu coborare in Comarnic...

Scurt si frumos !

 

Numai ca... in rampele si pantele aea stramte si abrupte, pline de cataroaie,

cu intoarceri efectiv il loc...ma gandeam:

oare cati sau antrenat aici cu motoarele de oras ?!

 

Chiar, am si eu o curiozitate...

Presupunand ca este timp frumos:

cum il sfatuim pe junele "Mirciulic" sa atace traseul acesta ?!

 

La multi kilometri frumosi !

:moron:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Apreciez gestul. Si cavalerismul. Scuze acceptate !

Presimt ca am putea fi chiar prieteni.

 

Domule Nastase, o discutie chiar si inflacarata, chiar si referitoare la tehnicile de frinare, pentru mine cel putin, nu e un casus belli per se, chiar daca aparenta poate fi destul de convingatoare. Vitezistii cu mina stinga in aer saluta veteranii care saluta cu farul.

http://image02.webshots.com/2/2/0/96/52020096WOQmLH_ph.jpg

 

Asta a fost foarte tare.

Dar cred ca mai trebuie adaugat in text si sindromul capra vecinului.

Eu in posturile unor useri am simtit ceva de genul: Ete al dracu Nastase asta e viu dupa 40 de ani de motociclism si mai si vorbeste. :D

Oricum articolul de inceput al acestui topic va pluti pe valurile internetului si multi vor gasi in el secretul unei vieti lungi calare pe motocicleta.

Acel text este dovada clara ca se poate ajunge la o varsta respectabila chiar daca esti motociclist. Cu acel text tinerii ar trebui sa se duca la parintii refractari si sa le spuna uite mama daca invat bine pot sa merg si eu 40 de ani pe motocicleta fara sa mor.

 

Mai amuzant este ca sunt unii care ca si motociclisti nu s-au remarcat cu nimic dar ei o stiu pe a lor si o stiu bine.

O intrebare simpla am pentru voi. Ba voi stiti cine este Dan Nastase? Ca e mai simplu decat sa va intreb cine e EZ Riders.

Eu stiu o treaba. Daca astia doi vin maine si imi spun ca e mai eficient sa mergi culcat pe spate pe motocicleta sa mor daca ii contrazic. Stiti de ce? Pentru ca nici unul din ei nu va scrie nimic fara sa se documenteze. Si documentat la ei nu inseamna ca au vorbit cu prietenii si asa au cazut la pace. Inseamna ca au studiat si au calculat si au testat si asa mai departe apoi ne-au spus si noua.

Si cine sunteti voi cei care ii criticati?

 

Hai ca i-am pupat destul in locuri intime pe cei doi dar merita tot respectul. Si cei care ii critica eu cred ca nu stiu ce au facut oamenii astia si altii ca ei pentru motociclismul din tara asta.

Mai ozzy, citeam ce ai scris tu, si chiar ma gindeam: Uite ma ai naibii astia mici ce rai sint...Cind sa dau un post sa-ti zic cita dreptate ai, mi-am adus aminte de nea Petre Roman la Apaca, cu tantile alea voluntare si bine intentionate, si chestia aia dragutza cu "nu vrem bani, nu vrem valuta, vrem ca Roman sa ne (scuze, n-am gasit alta rima)". Eu atita indignare sincera, chiar proletara, nu mi-o pt explica decit daca ma gindesc ca e posibil ca tu sa fi citit topicul asta de pe noul tau iFart (hdtv/hdmi/dmdrq), in timp ce erai pe buda dupa o festanie cu orez. Hai sa-ti explic de ce il gasesc eu extrem de amuzant:

 

Uite aici documentatia: http://www.fmq.qc.ca/pdf/amorce-freinage_eng.pdf

Cafteala apriga aici se da pe:

1. Distanta cea mai mica 38.3510m, obtinuta cum zice testul (tabelul 4)

2. Distanta cea mai buna obtinuta de cel doar cu fata, 38.45m (pag 7)

Dupa cite vezi, ne "omorim" pe 10 cm.

Ceea ce e si mai tare, e faptul urmator:

1. In tabelul 2, in urma a 298 de teste, s-a obtinut o distanta medie de frinare de 41.7 m

2. In tabelul 3, dupa ce au eliminat 126 de teste (care aia unul frinase doar cu fata si fara ambreiaj celalalt), deci in urma a 172 de teste, distanta medie de frinare e

de 41.81m. Si acum intrebare: Daca ai la fizica 3 note de 4, cite note de 3 ai nevoie ca sa iasa media 5? Ei?

 

Si ca sa fie deruta maxima, eu n-am sustinut ca e cum reiese de acolo, ci doar ca desi teoria generalizata e perfect valabila pe domeniul de aplicare, la limita ar putea fi niste nuante care in functie din ce punct privesti problema, intaresc teoria deoarece regula contine si nuantele, sau o slabesc nefiind incluse in ea. Nici vb de criticat si alte vise.

 

Da' hai, nu fi suparici, am si un banc bun pt tine (din memorie):

Povesteste unu: Bai, ies ieri de la munca, si il bateau 4 pe 1..mama si ii carau pumni, picioare..Ma gindesc: Sa ma bag, sa nu ma bag..Mama si ii dadeau aia de numa..sa ma bag, sa nu ma bag..ala pe jos, astia pe el, pina la urma ma decid sa ma bag... Ma duc si ii f si eu vreo doi pumni in bot lu' ala ;)

Mesaj completat

Vad ca nu mai merge linkul la poza, si prea-i faina:

 

http://www.google.com/imgres?imgurl=http:/...366&bih=585

 

Daca nici asa, asta e

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut, prieteni !

 

Nu vreau sa traiasca cineva cu impresia ca am depus atata energie la acest capitol -

doar pentru "a castiga" cateva zecimi de secunda, sau centimetri „teoretici”

care, oricum, se pierd in functie de „animal”, „conditii de scena” si „joc de glezne”...

 

Sustin, insa - oricand cu tarie - necesitatea formarii reflexului franarii corecte si in siguranta

pentru care ni se cere intregul bagaj de cunostinte necesare pilotarii motocicletei.

 

Conducerea echilibrata (si la propriu si la figurat), necesita foarte-buna cunoastere

a intregului ansamblu, inclusiv pozitia-pozitionarea, frana spate si ambreiajul.

 

Cine considera frana spate doar o „optionala” demna de dispret - nu face decat sa contrazica legile fizicii,

legi irefutabile, care - nu fac decat sa ne ajute atunci cand sunt intelese si insusite corespunzator.

 

Sustinerea argumentata SI pentru folosirea franei spate,

se afla in articolul de la pagina 1 care deschide acest topic.

 

Pentru "asezarea" si stabilizarea motocicletei

se actioneaza mai intai frana spate.

 

In conditii de aderenta foarte scazuta,

nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !

 

La apropierea de viraj, la franarea cu fata,

fortele de inertie genereaza un moment in jurul centrului de greutate,

moment destabilizator pentru directie !

 

post-882-1285248950_thumb.jpg

 

Frana spate se foloseste... SI ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea...

 

post-882-1285248972_thumb.jpg

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj

sau in virajele lungi, de mare viteza - care necesita o inclinare constanta

si de lunga durata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

IMPORTANT:

La intrarile in curbe sau in viraje lungi

folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,

deci nu contribuie semnificativ la decelerare, ci la pastrarea directiei alese !

 

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

Actionare foarte fina, pentru ca, la majoritatea motocicletelor, la franarea in curba apare in roti

un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De aceea, bruscarea franei spate pana la inducerea derapajului violent

si eliberarea ei brusca ca urmare a panicii „conduce” la „efectul de catapulta”

si la un foarte urat „highside”...

 

CONCLUZIA?

Obisnuiti-va sa va struniti armasarul cu toate "armele si bagajele", dar cu finete si eleganta !

 

Franarea motocicletei:

 

Inchide acceleratia,

Aplica frana spate,

Aplica frana fata,

Debreiaza.

 

PS

Altadata, la capitolul "subtilitate vicleana" vom vorbi si despre "inferioare"...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 6 months later...

Multumiri pentru multumiri !

 

:)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...