Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

I-ai luat pe toti de sus ca si cum ar fi ultima prostie sa franezi in curba. Nu cred ca cineva din cei care au spus mai sus, au un hobby din a frana asa.. aleator in curbe. Nu?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai daca ai viteza mica de ce mai franezi? Daca trebuie, franezi, dar asa aiurea de ce sa pui frana in curba?

EPIC!! :crack: :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai daca te intalnesti cu duba sau cu vaca, sau orice altceva, nu te intrebi daca e bine sa franezi sa nu, de unde am tras concluzia ca se discuta daca e sau nu bine sa franezi in curba asa in general.

Daca vrei sa mergi tare franezi mai tarziu si lasi frana treptat pe masura ce inclini motocicleta. E putin riscant daca nu ai vizibilitate si nu stii drumul. Eu fac destul de des asta, dar mi-am si furat-o asa pe niste curbe pe care nu le stiam si in care am intrat prea tare. Mai sigur e sa franezi inainte cat sa intri in curba lejer daca nu te cronometreaza si nu te alearga nimeni.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ca si cum ar fi ultima prostie sa franezi in curba.

 

Nu chiar ultima , dar e una din prostii.E drept ca mai facem toti prostii, dar chestia e sa nu iti faci o obisnuinta sau sa te bazezi pe franarea in curba.

Restul prostiilor efectuate in curbe :

-schimbarea in cutie cu preluarea agresiva a treptei

-modificarea inclinatiei pilotului fara a corecta ceilalti parametrii (viteza,aderenta,etc)

-point fixation gresit ! - foarte des intalnit

-deschiderea prea devreme a gazului sau prea puternica, la iesirea din viraj (se poate corecta, insa deseori poate duce la un highside nedorit)

-frrana fata din panica unui obstacol neprevazut (deseori factor decisiv in pierderea completa a motocicletei)

- luarea mainii de pe ghidon/comenzi

 

mai sunt , alti colegi pmai pot completa.Oricum discutma la general despre o franare care trebuie aplicata in caz particular fiecarei tipologii de motocicleta in parte : SS,SM,ST,Chopper,etc.

 

Fiecare in parte are mod de operare si pilotaj diferit,unele COMPLET diferit.Aici intra nu numai franarea ci si abordarea,iesirea din viraj,pozitia,aderenta,etc.

La SM,de ex, frana spate e fooooarte des folosita pe unele viraje la un mers agresiv,urmata de o accelerare puternica pe iesire.Intrarea este ajutata de acest lucru deoarece te poate pozitiona pe o trasa mult mai agresiva,buna si scurta pentru iesire.Aici poate avem colegi cu SM care pot confirma ca pilotajul de SM e total diferit fata de majoritatea celorlalte.

 

Deci cu cat circulam,invatam.Cu cat exersam,acumulam.Oricum sunt de parere ca o curba se poate face in marea ei parte doar din gaz.Bineinteles, asta nu inseamna sa o incepi la turatie prea mica sau intr-o treapta gresita...

Editat de cry_ss
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pun frina pe curbe la viteze irelevant de mici , genu' 20-30 la ora , trebuie sa spun de la inceput , scuze. De ce o fac ? Poate findca imediat dupa curba apare un semafor pe rosu sau din alte motive.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pun frina pe curbe la viteze irelevant de mici , genu' 20-30 la ora , trebuie sa spun de la inceput , scuze. De ce o fac ? Poate findca imediat dupa curba apare un semafor pe rosu sau din alte motive.

 

Atat timp cat nu pierzzi controlul, faci bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Diferentele spuse de tine intr-un video (pacat ca e in franceza):

 

Niste idioti. Auzi cica sa pui frana spate ca sa echilibrezi motocicleta inainte sa pui frana fata. Astia nu au citit pe motociclism.ro ca nu ai voie sa te atingi de frana spate. Mai ales la SS. nono.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, Âşi dacă tu eÂşti în plină accelerare Âşi bagi brusc frâna față, nu ți se transferă instant toată sarcina în față Âşi ai mai multe Âşanse să ridici motocicleta pe o roată, decât dacă ai fi ciupit frâna spate Âşi aproape simultan Âşi frână față?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, Âşi dacă tu eÂşti în plină accelerare Âşi bagi brusc frâna față, nu ți se transferă instant toată sarcina în față Âşi ai mai multe Âşanse să ridici motocicleta pe o roată, decât dacă ai fi ciupit frâna spate Âşi aproape simultan Âşi frână față?

 

Data viitoare o sa incerc o ironie mai putin fina. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, Âşi dacă tu eÂşti în plină accelerare Âşi bagi brusc frâna față, nu ți se transferă instant toată sarcina în față Âşi ai mai multe Âşanse să ridici motocicleta pe o roată, decât dacă ai fi ciupit frâna spate Âşi aproape simultan Âşi frână față?

 

Nu exista instant.

De aia ai amortizare pe compresie la suspensie. Frana spate nu iti incarca dinamic suspensia fata, aproape deloc. Adica deloc.

Ce inseamna stabilizat? Motocicleta inainte de a pune frana e instabila?

 

Ce face omul din film este sa mearga foarte tare pe supermoto si moderat chiar usurel civilizat pe sportiva. Se pare ca e specialist la mers pe supermoto. Dar de ce nu ia virajele in derapaj cu frana spate si pe sportiva? Nu stie sau nu se poate? Filmul raspunde la toate intrebarile, nu e nici un secret.

Vad acolo ceva foarte drag cuiva - o mega prostie dar in film, in plus, o minciuna sfruntata - transfer de masa. Adica mai corect incarcarea furcii fata, ca masa nu se misca nicaieri, poate doar pilotul in sha. Dar teapa.... apasa pedala si furca nu se comprima. Cum vine frate asta? Adica e vizibil, se vede filmat si ei si in franse si in inglish ne minte? :D Mai clar ca buna ziua se vede cum se comprima furca la apasarea manetei.

Nu zice nimic de intrat cu frana fata in curba? De ce? pentru ca nu se poate? Nu cred. poate ca e peste nivelul intelectual al publicului tinta.... poate.

Stoppie de show - facut la viteza mica. Daca vrei sa pui frana tare, nu se ridica motoreta asa usor. Dar cine merge cu motoreta stie asta deja.... nu?

Carevasazica sfaturile lui de foarte bun pilot de supermoto nu sunt adecvate la sportive. Atat.

 

P.S.

De finete, poate nu s-a vazut - cotul de pe exteriorul virajului se tine pe rezervor la sportive daca se vrea pozitie corecta si stabilitate pe trasa ;)

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, Âşi dacă tu eÂşti în plină accelerare Âşi bagi brusc frâna față, nu ți se transferă instant toată sarcina în față Âşi ai mai multe Âşanse să ridici motocicleta pe o roată, decât dacă ai fi ciupit frâna spate Âşi aproape simultan Âşi frână față?

 

nu, ai cele mai mari sanse sa blochezi roata fata.

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, Âşi dacă tu eÂşti în plină accelerare Âşi bagi brusc frâna față, nu ți se transferă instant toată sarcina în față Âşi ai mai multe Âşanse să ridici motocicleta pe o roată, decât dacă ai fi ciupit frâna spate Âşi aproape simultan Âşi frână față?

 

Este o diferenta foarte mare, care poate trece neobservata, intre a apasa manta de frana tare si a o apasa repede. Daca apesi repede, nu ai suficienta apasare normala la pata de contact a gumei fata si aderenta nu e maxima. Astfel risti sa blochezi fata, pentru ca furca nu a avut timp suficient sa se comprime.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@DragosM, întrebarea nu era neapărat adresată ție, era o curiozitate, pentru a înțelege partea de fizică

 

@Cesar, ai dreptate, dacă se aplică rapid Âşi nu progresiv, se riscă blocarea, ce mă interesa pe mine este trecerea bruscă de la accelerare la frânare față, dacă schimbarea sarcinii influențează acea frânare. Când accelerezi, forța din partea din spate îți decomprimă suspensia, dacă transferi acea forță pe partea din față la o trecere bruscă de la accelerare-frânare, este acelaÂşi caz în care se blochează roata?

Editat de danysan2002
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@DragosM, întrebarea nu era neapărat adresată ție, era o curiozitate, pentru a înțelege partea de fizică

 

@Cesar, ai dreptate, dacă se aplică rapid Âşi nu progresiv, se riscă blocarea, ce mă interesa pe mine este trecerea bruscă de la accelerare la frânare față, dacă schimbarea sarcinii influențează acea frânare. Când accelerezi, forța din partea din spate îți decomprimă suspensia, dacă transferi acea forță pe partea din față la o trecere bruscă de la accelerare-frânare, este acelaÂşi caz în care se blochează roata?

 

Trebuie sa iei motocicleta si sa exersezi ca sa vezi cam cat de rapid inseamna ... prea rapid.

Practic, ce spui tu se poate intampla in multe cazuri dar iti dau un exemplu soldat cu accident frontal saptamana trecuta si prietenul meu este la spital cu mainile si picioarele fracturate. Intersectie, de pe contrasens vine o masina care vrea sa faca stanga. O vezi ca s-a bagat putin pe sensul tau, te dai in dreapta ca sa ai o distanta de siguranta fata de el. Dai gaz ca sa treci. Fraieru insa se baga si face stanga fara sa iti acorde prioritate. In cazul asta ai doua posibilitati. Incetinesti ca sa nu intri in el sau eviti. Pentru omu care a avut accident duminica treccuta, n-a mai fost timp pentru nici una.

Sa zicem ca totusi ai timp si in fractiunea aia de secunda alegi sa incetinesti. Prima oara inchizi gazul si apoi apesi maneta. Furca incepe sa se comprime dar nu se comprima instant, dureaza sutimi de secunda dar nu instant. Daca furca nu apuca sa se comprime, roata fata nu are apasarea necesara sa aiba si aderenta la asfalt. Placutele vor bloca discul si cazatura e aproape inevitabila.

Ce poti sa exersezi in conditii controlate - parcare, circuit, kartodrom, etc, este sa inveti sa apesi maneta tare cat mai repede. Adica sa incarci suspensia fata rapid fara sa blochezi roata.

Sa tii cont insa ca niciodata conditiile de rulare nu sunt la fel si oricand asfaltul poate sa fie alunecos, murdar sau denivelat. Trebuie sa mai exersezi si eliberarea progresiva a manetei de frana daca simti roata fata ca aluneca. Daca o apesi mai tare in momentul ala, sigur 100% esti pe jos.

 

Varianta a doua. Oops I did it again. :)

 

P.S. Nu am voie sa zic nimic ca nu am SS.

 

OK

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A devenit o pierdere de timp si o cacealma topicul asta. Iesiti breeee afara si incercati toate variantele vedeti care va convin, lasati naibii tastatura aia. Numai palavrageala. :cheers:

Incercati enduro, acolo va dati seama imediat cum sta treaba, nu iti trebuie 300 ca sa iti dai seama daca derapezi cu spatele sau cu fata. Difera o leaca de franarea pe asfalt, dar in orice caz inveti MULT mai rapid sa franezi cand ai noroi praf sau nisip sub roti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vad acolo ceva foarte drag cuiva - o mega prostie dar in film, in plus, o minciuna sfruntata - transfer de masa. Adica mai corect incarcarea furcii fata, ca masa nu se misca nicaieri, poate doar pilotul in sha.

Faptul ca se transfera masa pe roata din fata cred ca ar trebui sa fie si mai evident la o frinare violenta. Daca ai pune un cintar sub roata din fata si cea din spate, in timpul unei frinari f violente, ce crezi ca ar arata? La limita, intr-un stoppie, nu e toata masa pe roata din fata? Poate gresesc eu, dar masa e si o masura a inertiei. Expresia poate ca e incorecta, dar nu cred ca e "o minciuna sfruntata". In alta ordine de idei,la ss, pe asfalt uscat, dupa cite am vazut eu, transferul dat de frina spate e fix pix. Am vazut ca lumea zice ca nu se stringe repede frina fata. Eu o string cit pot de repede, doar ca adaug mai multa forta pe masura ce se incarca. Pt frinat numai cu fata, ar fi poate bine sa analizati si ambreiaj + frina fata. Dupa mine, asta nu prea e preferata/cunoscuta de circuitisti din cauza ca ei rar trebuie sa opreasca complet, iar in plus pt ei urmeaza o accelerare sau virare, deci decuplarea pilotului de cutie/motor nu prea are sens, putind fi la limita chiar nasoala. In anumite teste batea ca distantasau obtinea o distanta f buna, comparabila cu ambele metode ( spate+fata, fata).

Din nou: Discutia are sens doar pt ss si asfalt uscat si e un caz particular al metodei generale din pag 1.

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut

In esenta, corectissim, transfer de masa, pe motocicleta fac pilotul, benzina din rezervor, uleiul din baie si lichidul de frana din borcanas :)

Adica centrul de masa al motocicletei nu se prea modifica. Se modifica insa centrul de masa al "ansamblului" pilot-motocicleta. Suspensiile sunt incarcate de greutatea motocicletei - adica masa inmultit cu acceleratia gravitationala in cazul static. E 99,99% corect sa se zica masa distribuita X% fata si Y% fata, dar 100% corect este incarcare x fata si Y spate. Pe franare apare decelerarea, care incarca dinamic suspensia fata. Atunci, in cazurile in care decelerarea este o valoare, sa zicem "a", se poate calcula incarcarea suspensiei fata folosind teorema de variatie a impulsului.

E mai rar folosita expresia "load transfer" in articole si carti pentru public si nu ma ca.c pe mine, inteleg despre ce e vorba cand se spune transfer de masa ;)

 

Cateva lucruri care sa nu se faca cu frana spate: http://www.youtube.com/watch?v=t5G6FPcGXps&feature=related

0.12, 4.30

Si cu frana fata: 2.25, 3.56

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...