Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Si daca se franeaza intai cu spatele nu tot in aer ajunge spatele pana la urma?...

Am uitat ca sunt baieti calaritori de mobre care nu au nevoie sa calareasca si gagici.

Se descurca ei singuri...

Pentru unu' d'asta nu conteaza ce vrea femeia ci... ce poate EL!

 

Nimeni nu contesta puterea de franare a franelor fata a motocicletelor moderne

si este evident ca stilul de pilotaj difera de la pilot la pilot si se formeaza diferentiat

in functie de personalitatea fiecaruia si a "motorului" folosit.

Asa cum se vede si in fimuletului de prezentare

cea mai scurta franare se obtine folosind ambele frane.

Pe cale de consecinta e simplu si logic: pentru a stopa eficient motocicleta

si pentru a folosi ca frana la intreaga ei capacitate si frana spate...

acceasta se pune prima pentru a nu ramane in aer... si la propriu si la figurat...

tocmai din pricina puterii de franare coplesitoare si de necontestat a franelor fata!

 

Am mai spus-o si cu alta ocazie:

Un motociclist excelent stie sa "stoarca" cu maiestrie TOATE VALENTELE utilajului sau.

 

Din cauza nefolosirii franei spate, a dozarii fortei aplicate, a secventei corecte de franare,

si a altor rafinamente care tin de profesor, posesor, tehnica si talent...

din pacate... multi motociclisti se plang ca le-a fugit brusc fata, ca "au comis-o instant"...

si ca le-a lipsit "doar putin" pentru evitarea accidentului!

de nisip si piatra cubica uda... nici nu mai vorbesc!

 

In majoritatea cazurilor incepatorii asculta sfaturile "meseriasilor" locali

care au numai competitii in cap...

dar nu au batut nici un record mondial... care nu fac decat "curse" pe Magheru...

si abuzeaza mereu de formidabilele franele fata ale S si SS-urilor

si se imprastie cu mare gratie pe asfaltul strazilor si soselelor

pentru ca "uita" sa invete tehnica corecta a conducerii motocicletelor in trafic.

 

Poate ai timp si nu te deranjez.

Fii atent aicisha...

Repetitia e mama invataturii:

 

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

In aceasta concentrata prezentare, nu am urmarit realizarea unui curs exhaustiv

cu abordarea tuturor aspectelor franarii motocicletelor, si nici o polemica teoretica.

Sunt adeptul libertatii si al democratiei, dar si al educatiei si practicarii moto indelungate,

pana sa incepi sa dai sfaturi!

In esenta, am prezentat cateva elemente de baza care ne ajuta sa intelegem si sa guvernam ceva mai bine comportamentul partenerului nostru pe doua roti - motocicleta.

 

Pana la urma, oricare motociclist face orice doreste cu scula lui, accelereaza sau franeaza cum se simte mai bine... atata vreme cat are o comportare civilizata si nu devine un pericol public!

 

Stiu ca este foarte greu sa renunti la invataturile eronate dobandite de-a lungul timpului...

care transforma majoritatea actiunilor in fanatisme „infailibile”...

 

Poti sa fii artist intr-un domeniu, poti sa inventezi sau sa inovezi procedee dar...

ca in orice meserie,

la baza trebuie sa fie principiile fizice corecte !

Sunt convins ca unii dintre noi pot conduce motociclete fara nicio frana pe spate!

Ca pot rula kilometrii intregi pe o singura roata si alte asemenea "spectacole" de gen...

Eu incerc sa va explic aici fenomenele

pe care le puteti specula in favoarea voastra.

Tehnici de conducere adoptate si de multiplul campion international moto GP Mik Doohan

care nu a renuntat la frana-spate... nici cand pilota cu piciorul drept in ghips!

 

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor grave !

Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:

“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

 

Asa cum spuneam,

pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza.

Unul dintre cele mai importante este

fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii.

In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate

este specificat raportul static de greutate fata/spate.

Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala

ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate.

Exagerat spus,

la franare, roata din fata “se infinge in pamant”, iar roata din spate “se ridica in aer”.

In practica, transferul de greutate depinde de decelerare.

Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei,

deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru

si un coeficient de frictiune mare (sosea perfecta si uscata).

Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele !

Pe circuitele de viteza cu aderenta foarte buna, cu asfalt de calitate superioara,

transferul de greutate are o valoare mare,

putand ajunge la un raport extrem de 100% fata si 0% spate,

lucru care se poate observa la concurentii categoriei MotoGP sau SBK

cand franeaza numai cu fata.

In acest caz, roata din spate se ridica literalmente la cativa centimetri in aer !

...Si astfel ramane destula masa spate netransferata...

In aceste conditii, contributia franarii rotii spate la franarea vehiculului respectiv este nula

sau, in cazuri mai putin extreme, neglijabila. Concluzia?!

Sa invatam sa incepem franarea

mai intai cu "asezarea" motocicletei cu frana de spate !

 

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip),

limita de aderenta este atinsa mai repede si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica,

iar valoarea transferului de greutate poate fi aproape neglijabila.

De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60% / 40% se poate considera -

in conditii de aderenta foarte scazuta, ploaie, mazga, ghiata - o valoare nula.

In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !!!

 

Pont:

(Unii nu au stiut niciodata, altii nu vor sa stie si altii...) bicycle.gif

Frana spate se foloseste... ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea.

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj -

sau in virajele lungi de mare viteza -, care necesita o inclinare constanta si de lunga durata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

Franarea rotii spate nu contribuie semnificativ la decelerare,

ci la pastrarea directiei alese !

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

cand s-a apreciat gresit viteza de intrare in curba.

 

Daca se exagereaza tare la viteza, cu mult peste limita permisa de viraj,

nu mai exista cale de scapare, singura preocupare fiind aceea de a incerca reducerea avariilor care urmeaza (si aici nu ma gandesc numai la materialul tehnic)...

In schimb, daca viteza se dovedeste a fi numai un pic prea mare, exista o cale subtila de scapare...

Inchiderea acceleratiei face mai mult rau decat bine dar o mica temperare si o strangere a trasei

se pot efectua prin actionarea usoara a franei spate !

Actionare foarte fina, pentru ca la majoritatea motocicletelor,

la franarea in curba apare in roti un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De foarte mare importanta este ordinea de franare:

 

SECVENTELE FRANARII MOTO EFICIENTE:

1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

 

2 Echilibru, stabilizare

- Se pozitioneaza motocicleta

- Bratele si picioarele pregatite pentru franare

- Indreptarea torsului

- Pozitionarea mainilor si talpilor

 

3 Franare

- Actionare cu forta adecvata a franei fata

 

4 Ajustari

- Ajustarea fortei de franare fata

- Adecvarea fortei de franare spate

- Debreiere completa

 

 

Textul in extenso in prima pagina.

Sper sa va faca placere si sa va fie de folos.

 

La multi kilometri frumosi!

:ok:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Dan Nastase, on 07 July 2012 - 08:23 PM, said:

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

 

Nimeni nu detine adevarul absolut. Realitatea e ca se poate frana in mai multe feluri eficient. Sunt piloti care franeaza doar cu fata si altii cu fata si spatele si rezultatele sunt similare, deci se poate si altfel. Majoritatea pilotilor din cursele de viteza franeaza doar cu fata. E evident mai ales de cand toti isi intind picioarele pe franare pe modelul Rossi.

 

Cat despre oamenii de rand care oricum nu ajung nici dupa o viata sa foloseasca o motocicleta la 100% din ce poate ea, se descurca fiecare cum poate si cum se simte mai confortabil. Daca am frana toti la 90% din cat poate motocicleta ar fi extraordinar de bine.

 

Un artico asemanator, doar detaliat in functie de tipul motocicletei: http://www.lazymotorbike.eu/tips/braking/

 

Sometimes almost no rear brake

 

On a motorcycle that has a lot of weight on the front even without braking, you should let the rear brake go almost immediately (it always pays to use it at the start!).

 

Motorcycles with that property have a short wheel base, and their front wheel is almost directly under the steer: sporty motorcycles.

An emergency stop

In theory

 

In theory, you should, of course, brake optimal in an emergency situation: in that case, you have the shortest possible braking distance, and that's exactly what is needed.

 

But in practice, that's hard to achieve at a moment where panic comes around the corner.

 

The danger is that you, next to squeeze the front brake (which is perfect if you do it like squeezing a lemon, and not all in once), also will slam the rear brake, and hold on to it, which is not ok.

Pull the clutch and use the front brake

 

For a real emergency stop, you can better leave the rear brake for what it is, and only use the front brake. On top of that, you pull the clutch.

Why no rear brake?

 

It is very difficult not to slam the rear brake in an emergency situation, and especially to let the rear brake go in time. If your muscles get tense in such a situation, the tendency is to push the rear brake hard with your foot.

 

That will result in a locked rear wheel. If you are lucky, it will slide from left to right and back, and if you are less lucky, the rear wheel will move passed the front wheel.

 

In an emergency situation, you don't want that.

 

That's the reason for the advice not to touch the rear brake in an emergency stop.

 

As a bonus, the bike will stay upright, because the rear wheel will keep turning. A turning wheel has resistance to move sideways.

Why pull the clutch?

 

You would think that it is not wise to pull the clutch, because you would profit from the engine brake.

 

The engine is capable of braking the motorcycle a bit when you stay off the throttle, but it also resists more deceleration. And because you should brake much harder than the engine brake, you pull the clutch.

 

 

Poate mai discutam peste vreo 40 de ani cand o sa fiu si eu intelept si cu multa practica moto :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnule Nastase sunt incantat ca ati reaparut pe aici, pentru ca personal consider sfaturile d-vs necesare.Mai greu este cu experimentarea si testarea deoarece totul costa si oasele dor...Banuiesc ca fiecare dintre noi a castigat o anume experienta in trafic, exersand putin cate putin si uneori a invatat din esecuri personale.Din experienta proprie pot spune ca odata cu trecerea timpului si dupa oarece esecuri mai mult sau mai putin, am ajuns sa stapanesc la un nivel bunicel franarea.In plus pentru a sta pe motocicleta pot spune ca trebuie si un anume instinct, stapanire de sine si noroc. Am avut ocazia sa merg la drum macar(o mica portiune) cu domnia voastra, dar din pacate nici dumneavoastra nu mergeti in fata intr-un grup, nici eu nu gust aceasta placere. Locul meu este mereu in spate, ultimul, in cazuri rare cand merg in grup.De aceea nu am mers impreuna si nu am avut ocazia sa vad cum mergeti mai de aproape si pe mai multe segmente de drum, ce tehnica adoptati.Totusi ce am observat cat v-am urmat la distanta este ca sunteti ponderat desi motorul v-ar permite viteze mult mai mari. Poate cu alta ocazie ...As avea rugamintea sa mai dezbateti si alte subiecte legate de tehnica conducerii motocicletelor.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Excelent!

ESCHIVA.

O manevra uitata sau prea des... desconsiderata de majoritatea mobristilor in trafic!

 

Mestere, da-mi si mie, te rog, o indicatie cu locantia exacta.

Cu voia domniei tale... De mult doresc sa iti fac o vizita...

Sper... Dupa ce trec ploaiele.

La multi kilometri frumosi!

 

:cheers:

Posed 2 domicilii , unul la 40 km de Bucuresti si unul in Giulesti , la bloc , am o munca care ma tine foarte ocupat si am foarte putin timp liber , din pacate , dar poate facem cumva sa ne vedem la o citronada.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnule Nastase as mai avea o intrebare: ati fi dispus sa raspundeti unei provocari din partea vreunui ,lup tanar' doritor de competitie... ? Poate asa am avea certitudinea ca aveti intr-adevar dreptate si stilul d-vs este mult mai bun decat stilul unora de pe aici care le stiu pe toate sau se indoiesc de sfaturile d-vs. De aceea propun, ca cei capabili si doritori sa se inscrie aici si daca domnul Nastase doreste, sa facem niste teste undeva, o demonstratie sau chiar si o competitie pe vreun traseu liber ales.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dinamica unei motociclete este destul de complexa datorita mobilitatii centrului de greutate si fortelor vectoriale ce apar in situatiile specifice. Observ insa ca desi toata lumea este de acord ca pentru obtinerea unei franari eficiente adevarata "arta" consta in transferul greutatii, se scapa din vedere un element extrem de important, si anume... setarea suspensiilor.

 

Tehnica setarii suspensiilor este complementara franarii, asadar l'as ruga pe dl. Nastase sa'si completeze compendiul in acest sens.

 

Ride SAfe!

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inainte de frinare cred ca multi ar trebui sa studieze "Secretele oglinzilor" , "Secretele manetei de acceleratie" si alte "secrete". Frinele sint cam ultima solutie din arsenalul cu care sintem dotati.

Ati auzit de "Secretele uitatului la prima masina din coloana" , ca sa vezi ce face ? Asta in caz ca mai ai 3-4 masini in fata si primul pune frina sau de semnal.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

Sa invatam sa incepem franarea mai intai cu "asezarea" motocicletei cu frana de spate !

 

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip),

limita de aderenta este atinsa mai repede si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica,

iar valoarea transferului de greutate poate fi aproape neglijabila.

De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60% / 40% se poate considera -

in conditii de aderenta foarte scazuta, ploaie, mazga, ghiata - o valoare nula.

In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !!!

 

 

Domnule Nastase, in general sunt de acord cu modul de franare pe care l-ati prezentat, am doar o mica nelamurire:

In coditiile unui raport static de 60% / 40% si incepand franarea cu frana spate pentru "asezarea" motocicletei nu cumva irosim 60% din forta totala de franare pana in momentul in care aplicam si frana fata?

Din punct de vedere teoretic, nu s-ar putea oare actiona concomitent atat frana spate cat si cea fata incepand sa zicem cu un raport 60% / 40% urmand ca pe masura ce transferul de masa se realizaza sa slabim frana spate si sa strangem mai tare frana fata?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

MODERATORI: consider ca topicul trateaza un subiect extrem de important

pentru inceput de drum si nu numai..

Franarea e unul din cele mai importante lucruri de stapanit cat mai devreme.

 

Consider ca topicul asta ar trebui sa fie STICKY.

Corect!

Sa speram ca "macar" 50%+1 dintre pasionatii armasarilor de otel gandesc asa!

 

 

Nimeni nu contesta puterea de franare a franelor fata a motocicletelor moderne

si este evident ca stilul de pilotaj difera de la pilot la pilot si se formeaza diferentiat

in functie de personalitatea fiecaruia si a "utilajului" folosit.

 

Dar pentru ca exista si frana spate... si am aflat aici de ce exista si la ce se folosete...

Pe cale de consecinta e simplu si logic: pentru a stopa eficient motocicleta

si pentru a folosi ca frana la intreaga ei capacitate si frana spate...

acceasta se pune prima pentru a nu ramane in aer...

si la propriu si la figurat... tocmai din pricina puterii de franare coplesitoare a franelor fata!

 

SE PUNE PRIMA nu inseamna ca este cea mai puternica, sa ne uite Dumnezeu doar cu ea actionata...

sau pana induce un derapaj cu scart!

Daca avem o minima experienta...

vom sti ca intr-o franare completa se pune prima inseamna sa plusam imediat cu fata.

 

Am mai spus-o si cu alta ocazie:

Un motociclist excelent foloseste cu maiestrie TOATE VALENTELE armasarului sau!

 

Imaginati-va ca nu ati avea decat frana fata in conditii de mazga si piatra cubica uda...

Sau cand doriti sa strangeti o trasa sau sa "atacati" instant curbe scurte, consecutive

sau sa "crosetati" impetuos printre obstacole...

 

Din cauza nefolosirii franei spate, a dozarii fortei aplicate, a secventei corecte de franare

si a altor rafinamente care tin de profesor, posesor, tehnica si talent...

din pacate... multi motociclisti se plang ca le-a fugit brusc fata, ca "au comis-o instant"...

si ca le-a lipsit "doar cativa centimetri" pentru evitarea accidentului!

 

Din pacate, in majoritatea cazurilor incepatorii asculta sfaturile "meseriasilor" locali

care au numai competitii in cap...

... Dar care nu provoaca si nu fac decat "curse" pe Magheru... amuzandu-se mereu de "forje"

si abuzand formidabilele franele fata ale S si SS-urilor!

Este foarte clar ca ajung sa se si imprastie cu mare gratie pe asfaltul strazilor si soselelor...

pentru ca "uita" sa invete intai tehnica corecta a conducerii motocicletelor in trafic.

 

Nu poate decat sa ma bucure faptul ca discutia se diversifica.

Desi nu eu sunt cel mai indicat sa acopar subiectul reglarea suspensiilor va ofer o mostra

cu un reglaj meserias

 

avand convingerea ca voi veti gasi si alte exemple de rezolvari benefice.Dupa scula, meserias si buget!

 

 

La multi kiometri frumosi... si sa nu uitam ca in lume exista... daca nu alte pasiuni...

si alte feluri de motoare... nu numai super-sportive!

 

;)

 

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dinamica frinarii e explicata cu lux de detalii in "Motorcycle Handling and Chassis Design". autorul e motociclist de prin anii '60 si are studii de mecanica. unii la care nu se aplica cele de mai sus vad ca sint atit de siguri pe ei ca nu-si mai pun intrebari.

personal consider ca in cazul frinarii de urgenta frina spate n-are ce cauta in schema pt. ca e un factor in plus caruia trebuie sa-i dai atentie. in conditii de strada aderenta asfaltului oricum variaza mult, daca ai mai si blocat spatele la o frinare de urgenta nu stiu cit te-ajuta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dinamica frinarii e explicata cu lux de detalii in "Motorcycle Handling and Chassis Design".

personal consider ca in cazul frinarii de urgenta frina spate n-are ce cauta in schema.

"Motorcycle Handling and Chassis Design"...

"It's a great book to understand how motorcycles work, and a great information source

about different technologies and designs used in motorcycles.

Mr. Foale's book is a hugely practical treatise on the subject of motorcycle chassis design

and the only worthwhile one I know of other than some very technical SAE papers from the 1970's

on modeling and simulation of motorcycle handling.

Mr. Foale's insight into the incredibly complex dynamics of motorcycle handling chassis design,

and tire/chassis/rider interaction comes from decades of building and riding specialty

and adjustable-geometry frames to test out theories, and in more recent times, instrumenting motorcycles

to validate and refine dynamic models.

He's NOT guessing (and while this is not unique in motorcycling, it is rare to say the least!),

and his dedicated pursuit of the truth is both admirable and hugely valuable.

This book is technical, but it also presents the material in such a way that, if you're curious

enough to have asked yourself why your motorcycle behaves as it does, you will probably be able to understand

and appreciate the book's presentation.

This book won't tell you how to fabricate a motorcycle frame and suspension,

but it will tell you why some geometries work and why others do not in a given situation, and give you practical,

applicable design guidelines and theory.

It is not a prescriptive description of how to tune forks and shocks, but it addresses how the suspension geometry,

settings and function impact the bike's behavior and helps you think through how to sort out handling issues for street or track.

It does not address design for strength, materials selection or provide much on chassis flex

(and in the modern motorcycling era, chassis flex is a vitally important design attribute/choice),

but it gives you a great perspective on the history of frame and suspension concepts,

with very interesting insights on why some really superior approaches have not been deemed economically viable

by the major motorcycle brands."

 

 

A spune ca dinamica franarii motocicletelor este prezentata cu lux de amanunte in cartea lui Tony Foale

dar tu sa escamotezi explicatiilee si afirmatiile mele din acest tutorial privind fenomenele prezente si efectele franarii fata-spate, ex:

 

post-882-1281962526_thumb.jpg

Atentie ! La apropierea de viraj, la franarea cu fata, fortele de inertie genereaza un moment

in jurul centrului de greutate, moment destabilizator pentru directie !

 

post-882-1281962549_thumb.jpg

Ineresant ! Franarea rotii spate are un efect stabilizator pe directia miscarii.

 

Astfel, la intrarile in curbe sau in viraje lungi

folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,

deci nu contribuie semnificativ la decelerare,

ci la pastrarea directiei alese !

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

 

...are cam aceeasi valoare ca si marturisirea ca nu esti in stare sa gestionezi ambele frane... da' mai dai si "sfaturi"...

 

Este exact ca si cum ai recunoaste ca nu prea le ai cu schimbatorul si din cauza faptului ca nu sti niciodata in ce treapta de viteza te afli...

preferi sa conduci doar cu a-ntaia si a doua... si ne mai si indici ca asta e cea mai buna metoda pentru cutiile in 6 trepte...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inca sunt de parere ca la general franarea cea mai eficienta e franarea combinata.

Totusi, sunt diferente mari in teoria franarii versus tipurile de motociclete.In practica toti stima ca franarea pe un SS difera de cea pe un SM, cea de enduro fata de cea a unui chopper,etc.

Asa cum se spunea mai devreme, faptul ca franezi combinat nu te face sa "mai ai si grija franei spate" in plus fata de cea principala , sau faptul ca dai o treapta jos iti incarca concentrarea...total gresit.Instinctul si experienta sunt primordiale inaintea acestui fapt.Iar de aici si pana la folosirea gresita a franelor nu e mult.

De discutat si momentul , si traseul , si felul curbei si multi alti factori ai franarii.De discutat si iesirea de pe trasa si cum se poate corecta.

De discutat si faptul ca la cat de importanta franarea inaintea unui viraj, la fel de importanta e accelerarea pentru a iesi din acesta.Acolo iarasi sunt multe de spus.

Deasemenea , conteaza si pozitia pilotului in sa, si la intrare si la iesire.Asta ca sa privim toate aspectele.Dar, asa cum spuneam, tine de instinct, tine de experienta, si nu in ultimul rand de motocicleta condusa si de starea tehnica corecta a acesteia.Degeaba explici teoria franarii unuia care merge pe opinci si cu ferodoul pe ultimii milimetrii.

E foarte buna teoria, dar consider ca franarea optima e rezultanta tuturor actiunilor pe care pilotul le face pentru o abordare corecta si in siguranta.In plus , consider ca o accelerare corecta in viraj optimizeaza cu atat mai mult franarea care a precedat virajul respectiv.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vai de capu' meu, da' ce te-ai activat.

 

nici macar nu ma refeream la posturile tale.

 

nu inteleg de ce-ai citat inutil prezentarea cartii la care am facut referire, nu puteai sa extragi partea pe care vroiai s-o scoti in evidenta?

 

deci in primul rind, eu nu am dat sfaturi. cind scrii "parerea mea e ca...", poate fi interpretat ca orice, numai ca sfat nu. cel care trinteste pareri cu titlu de adevar absolut esti tu.

 

ceea ce nu intelegeti voi e ca postati in sectiunea "Incepatori". cine e incepator absolut intr-ale motociclismului n-o sa inteleaga o gramada de subtilitati. e prea multa informatie si multe chestii prea nuantate. si e posibil sa-i ramina in cap niste aiureli. cind esti saturat cu informatie citeodata uiti esentialul si retii amanuntele.

 

postati poze cu genunchiul jos pe circuit la sectiunea "Incepatori". apai invatati lumea si cum sa faca un power slide ca la carte, un wheelie, un stoppie etc. de ce sa umblam cu jumatati de masura?

 

motoarele din ziua de azi au frine de poti sa le blochezi fara vreun efort. daca incepatorul nu dozeaza spatele la o frinare de urgenta, il blocheaza si cade, intr-o situatie cind poate daca nu s-ar fi atins de el raminea in picioare.

 

si ai postat niste chestii care n-au nici o legatura cu ce-am scris, era vorba strict la frinarea de urgenta, cind frinezi in linie dreapta ca sa nu te faci clatita de vreun tir.

 

mi se pare ciudat ca pina si profesionistii mai au pina se pun de-acord in legatura cu frinarea doar fata sau combinata. in schimb tu si inca citiva stiti adevarul absolut. si nu-mi amintesc sa va fi vazut in top 10 la MotoGP sau SBK.

 

macar de-ati scrie ca lucrurile variaza extrem de mult functie de tipul de motor, nu compari chopperul lung si jos de 350 kg cu supersportul scurt, inalt si de 160 kg.

 

si mai e scrisa o chestie-n cartea pe care am citat-o. nu toate motocicletele dau feedback la fel. unele sint atit de moi si elastice si vibreaza intr-asa un hal incit nu simti cind incepe sa se blocheze roata si e cazul sa lasi frina. da' sigur stiai asta.

 

ca Honda au sistemul CBS e cu totul alta poveste, ala e gindit tocmai ca sa evite blocarea spatelui.

 

tragind linie, ce vreau sa spun e ca n-ar strica daca n-ati trinti orice parere personala cu titlu de adevar absolut.

 

da' probabil m-am pus fara sa-mi dau seama cu o persoana cu care trebuie sa fii de-acord tot timpul, neconditionat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu sunt incepator pe motor insa fenomenul auto si moto m-a pasionat de mult timp.

Merg de 7 ani cu masina, 4 ani pe scutere si acum pe motor mi se pare extrem de fireasca franarea concomitenta fata-spate-frana motor. Poate la o franare de urgenta nu mai apuc sa retrogradez, insa frana spate nu ma incurca cu nimic la o franare de urgenta.

 

Oricum in momentul in care franez puternic pe fata, spatele se ridica de la sol. Poate am noroc de motor usor (Honda NSR 2T), poate cauciucurile noi ma ajuta insa am patit de multe ori sa franez violent si sa fiu nevoit sa iau si usoare viraje. Pe franare si usor aplecat spatele fugea in lateral insa doar o data m-a bruscat cand a prins aderenta. In linie drepta in cel mai nefericit caz fac mici S-uri pe sosea dar fara highside-uri.

 

La cum sunt strazile prin oras, de multe ori in apropierea trecerilor de pietoni sau la liniile de tranvai soseaua e valurita si pe franare fiind scartaie fata. Topaie, scartaie dar nu e de speriat.

 

Am fost luat prin surprindere odata pe un podet intre Galati si Tulcea. Curba stransa la 90 grade, motor aplecat destul de mult si exact pe viraj inceputul si sfarsitul podului nu sunt la acelasi nivel. Atunci distractie pentru ca furca nu mai e in pozitia normala de lucru si amortizarea s-a facut din ghidon stanga-dreapta. Pana sa-mi dau seama ce a fost la intrarea pe pod, am si coborat de pe el. 2 treceri rapide.

 

La mine franarea vine din instinct pe ambele frane si mi se pare ca asa franez cel mai eficient. Sa franez doar cu fata imi e peste mana si ma simt mai nesigur. Si cum spunea un coleg mai sus marele avantaj al franei spate vine pe viraje pentru a controla viteza si trasa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vai de capu' meu, da' ce te-ai activat.

nu prea imi dau seama la cine te referi , la mine sau la postarea precedenta....

Pentru ca ce am scris eu este perfect pertinent si acopera in mare multe din intrebarile pe care un neavizat si le poate pune.Nu inseamna ca si raspunde tuturor aspectelor, dar in general toti avem de invatat mereu, numai marile talente au capacitate de asimilare de asemenea anvergura.

Bafta cu franarea!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu prea imi dau seama la cine te referi , la mine sau la postarea precedenta....

Pentru ca ce am scris eu este perfect pertinent si acopera in mare multe din intrebarile pe care un neavizat si le poate pune.Nu inseamna ca si raspunde tuturor aspectelor, dar in general toti avem de invatat mereu, numai marile talente au capacitate de asimilare de asemenea anvergura.

Bafta cu franarea!

nu m-am referit la tine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu folosesc doar frina fata si ambele doar in caz de necesitate. Am avut ocazi nasoale din care frinarea cu ambele roti m-a ajutat enorm , dar incerc sa folosesc si eschiva , nu ma bazez doar pe frinare , deci , ochii si in oglinzi.

Conduc o Honda Deauville , merg usor si nu ma dau cocos , doar ma bucur de mersul pe mobra , atit.

 

Excelent!

ESCHIVA.

O manevra uitata sau prea des... desconsiderata de majoritatea mobristilor in trafic!

 

Din cite vad incercati sa integrati frinarea intr-un context mai larg (am vazut filmuletul cu Dave Moss referitor la suspensie) si daca e asa, atunci ideea lui Leeloo cu evitarea e excelenta si poate ar fi bine sa pomeniti ceva si de target fixation pe frina, care-i asemanarea lui cu cel din viraj si ce probleme pot aparea din faptul ca frinarea si cu virarea au cerinte diferite . Din punctul meu (ingust) de vedere, partea asta cu evitarea/eschiva e cel putin la fel de importanta ca si restul, pt ca de multe ori intr-o situatie nasoala, desi distanta e mai mare decit lungimea, motorul are avantajul dimensiunii. Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu inteleg eschiva prin prisma celor patite de mine , ca eu asa vorbesc , pe fapte.

1. Pui frina ca nebunu si nu se mai opreste la timp. Lasi frina si faci eschiva. Nu sint tocmai sigur , ca de frica cam uiti , dar la faza asta cred ca mai si accelerez , daca frinarea nu tine.

2. Nu mai apuci sa pui frina , desi tare ai mai apasa pe maneta si pedala , din instinct , desi e clar ca n-ai sanse. Ce faci ? Tragi de gaz si faci iarasi eschiva.

 

In toate cazurile oglinzile sint baza , ca te trezesti ca sari in fata la un TIR si e mai nasol dupa aia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu masina in coborarea unei pante abrupte, o tineam din frana in viteza 1 fara a accelera,motorul mergea la relanti. Interesant ar fi cum cobori o panta abrupta cu motorul care ar fi cea mai buna tehnologie?Tin minte ca odata coboram o asemenea panta si am vrut sa reduc viteza urmand o curba mai stransa.Am intrat un pic in voblaj ,nu stiu ce am gresit acolo, caci am facut o frana de motor si eram si pe franare.Posibil sa fi redus doua trepte odata...si sa fi fost socul prea mare pe roata sau frana de motor si frana concomitente sa fi fost beleaua !? In afara franarii de urgenta ce nu iti mai lasa mult timp de gandire, cred ca prin exercitiu si adoptarea unei atitudini potrivite la drum (distanta, viteza, anticipatia, pozitionarea pe sosea,stapanirea si folosirea semnalelor,lupta cu demonii proprii si personali,o buna cunoastere a legislatiei,cunoasterea motorului, etc.) ar trebui sa ne descurcam cu brio.Tocmai cele de mai sus fac diferenta intre un incepator si unul cu mai multa experienta. De aceea ar trebui ca incepatorii asa ca mine cu 6 sezoane sau mai putin, sa lase ciocul mic si sa ridice urechile.In fiecare zi de mers mai invatam cate ceva si cred ca si dl. Nastase inca mai invata...Reiau ideea cu demonstratia de maiestrie.Doreste dl.Nastase sa ne faca oaresce demonstratii ? Ar fi o experienta interesanta daca teoria s-ar impleti cu practica...si bineinteles un act de bunavointa care nu v-a fi uitat de comunitate.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tin minte ca odata coboram o asemenea panta si am vrut sa reduc viteza urmand o curba mai stransa.Am intrat un pic in voblaj ,nu stiu ce am gresit acolo, caci am facut o frana de motor si eram si pe franare.Posibil sa fi redus doua trepte odata...si sa fi fost socul prea mare pe roata sau frana de motor si frana concomitente sa fi fost beleaua !?

 

Esti sigur ca a fost voblaj? Din retrogradare ai facut cu siguranta frana de motor. Fiind la vale, fata era incarcata iar spatele nu prea. Eu cred doar ca roata spate a mers taras cativa metri si pentru ca sasiul motocicletei tale e relativ flexibil, motocicleta a si oscilat putin dar nu cred ca a fost voblaj. Ce frana ai folosit, fata sau spatele?

Din punctul meu de vedere nu ai facut nimic periculos daca erai inca inaintea virajului, cu motocicleta neinclinata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dragi motociclisti,

Domnilor colegi!

 

La cei 62 de ani de viata ai mei

dintre care 44 motocicletele au fost pentru mine un mod de viatza...

Inca o data ma vad nevoit sa afirm ca la varsta mea cel mai important lucru

nu mai este simpatia majoritatii ci adevarul si respectarea lui...

 

Volens nolens, incepatori sau campioni, antitalente sau virtuosi pasionatzi,

considerand motociclismul o moda de fitze sau o profunda stare de spirit...

in trafic toti suntem colegi, conducatori auto-moto.

Si aceasta colegialitate ar trebui sa devina un bun public,

un benefic parteneriat reciproc-avantajos.

 

Pentru aceasta, nu speculatiile ci adevarul si obiectivitatea trebuie sa primeze,

nu atitudinea pro domo, pro-gashca sau de suporter fanatic de galerie de cartier...

 

Nu va aduce niciun beneficiu nici voua si nici colegior de trafic !

In intreaga lumea nici macar 50% dintre posesorii de motociclete,

inclusiv “profesorii amatori” nu stiu sa se incrie corect intr-un viraj, o succesiune de viraje,

sau nu stiu sa foloseasca in mod corect franele "atelajului" !

 

Ganditi-va ca un accident de motocicleta in lumea reala,

fie pe strada, sosea, fie pe coclauri sau pe autostrada este un proces ireversibil !

 

Nu este niciodata un joc video

unde potzi sa dai “stop cadru” sau “reluare” ori de cate ori vrea orgoliu tau shifonat !...

 

Cu atat mai mult nu veti avea parte – intr-un topic de mentorat moto

de invataturi juste decat de la un profesor corect care nu lucreaza cu adevaruri duble,

triple... sau cate interese de forumuri mai exista!...

 

Din pacate... eu nu mai simt placere pentru niciun gen de misionarism...

si nu mai am conditia fizica si rabdarea pentru niciun fel de demonstratii!

 

Hotarat lucru... a cam venit vremea sa se schimbe "garda"...

 

Fie vorba intre noi... M-ar tenta, totusi... un concurs fair

intre motociclistii trecuti de varsta de 60 de ani!

 

Succes !

La multi kilometri frumosi!

 

:peace:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...