Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

e posibila asa franare 300-130? am dat intamplator peste clip

 

da e posibil, dar omul stie ce face... oricum senzatia de :eek: a fost ceva de tinut minte.

filmarea nu e chiar asa de buna, el vedea in realitate mult mai bine ca noi in fim.

noi il vedem franand si abia dupa motivul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Franarea aia nu era chiar atata de necesara, daca avea coae se baga direct printre ele, cu diferenta de viteza pe care o avea trecea linistit, fara reactie din partea celor doi soferi, doar cu un mic risc.

Cu spray de frane (Lidl :) ) dau destul de des pe discul spate (se mai unge involuntar din cauza stropirii de la lant) si mai rar pe discurile fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@yo - bine ca esti tu smecher. Articolul postat e bun, dar raspunsul tau e doar ego sec lipsit de vreo chestie utila :cheers:

 

Eh, tot e bine daca consideri ca articolul e bun... deoarece eu sunt autorul! :givemebeer:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am o vaga impresie ca "glazing-ul" de pe placute imi cam afecteaza puterea cu care musca

Tu ai pe motor niste etrieri flotanti de duzina, nu esti in liga "pompe performante".
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tu ai pe motor niste etrieri flotanti de duzina, nu esti in liga "pompe performante".

 

fata de sistemul de franare full-stock de pe SV, sunt in liga "pompe performante" my friend. Nu ma compar cu franele de pe un SS de 1000 de ultima generatie pt ca sunt in cu totul alta categorie...probabil ca pt tine nu exista notiunea asta.. ci doar "cine o are mai mare" cum se intampla in majoritatea cazurilor in care apar frustrari.

 

Pompa radiala de pe un R1 mai nou decat SVul meu, furtunele cu insertie Venhill si placutele sinterizate XBK5 fac o diferenta destul de mare fata de stock. Si da, cu niste etrieri in 4 pistoane de pe un SS versus 2 pistoane din prezent, situatia s-ar mai imbunatati dar asta nu inseamna ca nu am frane capabile de stoppie, dozaj bun, sau ca nu sunt "performante" cel putin pt categoria in care ma situez.

 

ceva util ai de zis, sau...? :smoke:

 

 

@yo - in cazul asta felicitari pt articol si putina rabdare n'ar strica daca poti fi la un moment dat constructiv pe aici.

treaba aia cu refacutul "bedding-ului" la placute vs. disc dupa o perioada de mers mai ortodox ar putea sa se verifice in cazul meu si chiar o sa incerc sa franez progresiv mai violent in urmatoarea suta de km sa vad daca se schimba situatia. Ar fi de preferat sa ma ajute putin si vremea care s-a cam stricat in ultimul timp, iar gumele noi vin abia cu mos craciun

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@yo - in cazul asta felicitari pt articol si putina rabdare n'ar strica daca poti fi la un moment dat constructiv pe aici.

treaba aia cu refacutul "bedding-ului" la placute vs. disc dupa o perioada de mers mai ortodox ar putea sa se verifice in cazul meu si chiar o sa incerc sa franez progresiv mai violent in urmatoarea suta de km sa vad daca se schimba situatia. Ar fi de preferat sa ma ajute putin si vremea care s-a cam stricat in ultimul timp, iar gumele noi vin abia cu mos craciun

 

Pai singurul care nu a avut rabdare aici... ai cam fost tu! Eu am fost foarte clar in exprimare si intentii, din motive evidente intrebarile tale aveau nuante retorice (implicand concluzii eronate) asa ca inainte de formularea unui raspuns concret sau inceperea unui dialog in acest sens ti-am recomandat lecturarea unui material informativ, ca baza informationala, urmand ca eventualele nelamuriri sa le clarificam ulterior. Ceea ca ma bucur ca ai si facut!

 

Acum, ca ai inteles deja ca in cazul franarii (si nu numai) discutam despre doua principii de functionare bazate pe cele doua tipuri de frecare, abraziva si adeziva, putem discuta despre oportunitatea curatirii discurilor si respectiv a refacerii stratului de liant de legatura dintre placute si discuri.

 

Aici situatia se complica si trebuie tratata independent, pentru fiecare caz specific, functie de tipul de discuri si placute de frana. In cazul tau inteleg ca vorbim despre discuri standard, adica in principiu despre otel inoxidabil si placute sinterizate. In aceasta combinatie intr-adevar, dupa o perioada mai indelungata de rulaj prin oras sau intr-o maniera in care franele nu se incalzesc suficient si respectiv exploatarii cu precadere a componentei abrazive a frecarii, poate aparea fenomenul de "auto-curatire" a discurilor si necesitatea refacerii stratului de liant de legatura.

 

O sa-ti vand un pont, un mic truc personal pe care eu il folosesc intotdeauna inaintea abordarii unui traseu mai tehnic, in special dupa o perioada mai indelungata de rulaj prin oras: franarea combinata cu acceleratia. Pe romaneste, in treapta a 2-a sau a-3a la o turatie in care ai suficient cuplu, franezi timp de 10-15 secunde fara a reduce gazul. In general 4-5 astfel de sesiuni sunt suficiente insa numarul, durata si intensitatea depind de conditiile specifice cum ar fi temperatura si umiditatea, viteza, cuplul, etc., si nu in ultimul rand, compozitia placutelor. Dupa un timp insa vei incepe sa "simti" fenomenul, pe langa mirosul specific vei fi capabil sa sesizezi progresele dupa fiecare sesiune si vei sti cum si cat e nevoie si respectiv cand s-a terminat procesul de refacere a liantului de legatura.

 

In alta ordine de idei, procesul de franare depinde, bineinteles, de calitatea componentelor sistemului de franare propriu zis, adica al etrierilor, pompei, placutelor, discurilor, etc. dar si al gumelor si suspensiei. Am inteles ca ai facut un oarece upgrade la etrieri, furtune (asa le zic eu la furtunuri) si pompla... dar din cate stiu eu SV-ul are furca fata complet fara reglaje? Ideea e ca degeaba iti concentrezi energia (si banii) strict pe sistemul de franare, eficienta sa depinde uneori in proportie de peste 50% de tipul si respectiv starea suspensiilor...

 

Atat deocamdata... continuam in pasi marunti, unul cate unul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Emergency braking: facts versus myths – Motorcycle news, reviews & riding tips

 

http://flip.it/io5xk

Articol interesant în limba engleză. Îmi e lene să îl traduc. Frânarea de urgență and stuff...

foarte interesant articolul.

oricum, referitor la subiectul topicului, o masina opreste clar mult mai repede decat o motocicleta. in mediile controlate, cu piloti profesionisti, e clar ca se scot timpi si distante de franare foarte mici. dar in viata reala, timpul si distanta de franare depind de timpul de reactie, tipul carosabilului, tipul de cauciucuri, daca era umed sau nu, daca era in panta sau in rampa, daca era in curba sau pe linie dreapta, daca soferul/riderul este sau nu experimentat, etc.

luand in considerare ce am enumerat mai sus, e clar ca o masina va frana mult mai repede decat o motocicleta. este o parere personala, si nici un test, filmare, poveste nu mi-o va putea schimba.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...

Super tare subiectul! Eu am iesit din scoala moto si nu stiam sa ma aplec pe viraj... (nu mai vorbesc de tehnici de franare). Am cazut la primul drum cu moto (nu am patit nimic deoarece nu aveam viteza si eram super echipat). Dupa, am studiat foarte atent teoria virajelor, teoria franarii si am inceput sa aplic usor, usor. Epiloghez astfel: De apreciat topicul!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Salutare!

Am avut un cauciuc f uzat pe fata si l-am schimbat cu unul nou Pirelli Diablo destul de moale. Mi se pare ca s-a imbunatatit foarte mult franarea....prinde mult mai bine frana fata. Ar avea logica treaba asta sau doar mi se pare? Ati mai patit careva?


» Post actualizat in 18 Sep 2017 08:36

"Legea lui Coulomb

Conform Legii lui Coulomb, forţa de frecare a unui obiect care alunecă creşte proporţional cu forţa aplicată. Când o forţă mai mare e aplicată unui pneu, elasticitatea cauciucului permite suprafeţei aflate în contact cu solul să se muleze mai bine pe neregularităţile acestuia, iar suprafaţa de contact creşte datorită deformării cauciucului."

 

Poate de aceea frana prinde mai bine cu un cauciuc fata mai bun. Un cauciuc nou si mai moale se muleaza mai bine pe suprafata asfaltului.

Editat de vladut50
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

Autorul a vrut sa explice ceva dar nu a pornit de unde era necesar si anume, franarea se face inainte de curba si apoi se ataca o curba cu accelerare de la jumatatea ei.

Eu consider ca a pierdut esentialul...desi poate unii imi vor aduce critici.

DACA ai intrat cu o viteza prea mare intr-o curba care initial parea usoara, sfaturile din primul post sunt binevenite.

 

Mai este si chestia cu coeficientul de frictiune. In fizica scrie altceva...

E loc destul de imbunatatire. Nu am apucat sa citesc toate cele 46 de pagini.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate cel mai educativ video/explicație (teoretică) legată de frânare pe care l-am văzut. Aș pune accent pe astfel de explicații încă din momentul când faci școala, cred că ar ajuta enorm.

 

 

Editat de cata77
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Intr-adevar foarte explicit si foarte corect, dar sunt de parere ca pentru un incepator cea mai buna si sigura metoda ramane "slow, look, press and roll". Nu vad cum ar putea un instructor de scoala de soferi, al carui target este un numar cat mai mare de elevi care promoveaza examenul, sa-i invete pe acestia despre trail-braking, care nu este o tehnica pentru incepatori! 

just my 2 bani...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, perfect de acord, trail braking nu este tehnică pt începători, dar nu te reține nimic în a aborda puțin subiectul, puțină teorie, înseamnă câteva minute de explicații și eventual un desen/ o schiță (pt instructor). Nu vorbesc de făcut practică în școală pt asta, ci teoria chioară, 10 min de explicații pot face o diferență majoră,  te poate face măcar, tu ca elev, să vrei să știi mai mult, să cauți detalii, explicații, să încerci să pui în practică ce zicea nebunul ăla de intructor. 

Știu, visez la o lume mai bună... 😌 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cel mai probabil cursantul (nici macar posesor de categorieA) fa fi nerabdator in entuziasmul lui sa experimenteze, cu rezultate sa zicem... incerte :).  Sa incerce sa-i directioneze pe elevi catre alte cursuri, sa le spuna ca o data obtinut permisul se afla doar la inceputul experientei moto, e tot ce se poate face, fara discutii tehnice care depasesc nivelul lor de experienta.

Altfel mai mult dauneaza. Focusul in scoala este cum sa nu devina carne de tun in prima luna de mers pe strada, nu de cum sa abordeze virajele cu viteza cat mai mare. 

Editat de TETEA.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator goe 75

@TETEA.

 

Ai dreptate , dar am vazut si multi incepatari care au rupt parapeti pt ca li s-a bagat in cap idiotenia ca se franeaza doar pe drept ...si in momente de panica ori o indreapta si loveste ce are in fata , ori pierde fata si ajunge tot acolo...fara nici macar un gand de a incerca sa ia curba pe frana .

 

Defapt cred ca se poate spune ca se instaureaza panica in momente in care nu este cazul  pt ca oamenii au fost indoctrinati cu idei gresite/depasite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De aceea spuneam de cursuri dupa scoala de soferi. Altfel devin victime ale miturilor propagate pe cale orala de catre toti "cunoscatorii".

Exista niste curbe de invatare calitativa si cantitativa, la inceput cantitatea de informatie este imensa si trebuie organizata cumva, altfel duce la blocaje. Ulterior devine dominanta acumulatea calitativa, in care trebuie doar sa faca km, multi-multi km, aplicand ceea ce a invatat. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am fost invatat in scoala sa franez numai cu spatele, pentru ca fata "te arunca peste ghidon". Si faceam scoala pe un Minsk :))

 

Acum 8 minute, Starcream a spus:

Ca sa franezi in curba, trebuie sa simti motocicleta 100%, ceea ce un incepator nu o sa poata niciodata sa faca. Nu cred ca problema consta numai in ce transmite instructorul, ci simpla lipsa de experienta duce la astfel de situatii.

 

Agree!

Recent am mai discutat cu cineva care schimbase vreo doua-trei motociclete, si care stia ca inclinarea corpului in directia opusa motocicletei se numeste counter-steering :) 

Altii erau tot la  atreia motocicleta si nu parasisera limitele orasului si centurii ocolitoare...

Anturajul este mai important decat scoala de soferi, in opinia mea. Daca scoala te face sa iei permisul din prima, e o scoala buna. Dupa aia, esti pe barba ta, cum iti asterni, asa dormi.

Editat de TETEA.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator goe 75

@Starcream

 

Eu nu sunt chiar asa de acord pt ca nu sunt sigur ca-mi simt motoreta 100% tot timpul si nu am avut  niciodata probleme  cu franatul in curbe(si chiar o fac extrem de des).Daca eram sigur ca o simt 100% as fi mers mai tare si pe drumurile publice si la circuit.

 

Ideea mai larga era ca nu sunt de acord cu stilul de fragmentat informatia pt ca "incepator" si momentan trebuie sa stie numai atat .

Mai bine sa stie tot de la inceput si sa aiba tot restul vietii la dispozitie sa incerce sa aplice.

Editat de goe 75
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mersul cu mobra pe strada are un singur scop: Acela de a te bucura de drum in timp ce ajungi seara acasa in siguranta. Pentru asta negociezi cu traficul si problemele lui. Iar pe un drum virajat cu trafic lejer, e suficient "slow, look, press, roll". NU fragmentezi informatia, sunt doua abordari diferite!

Da-i unui incepator datele de telemetrie ale lui Marquez si lasa-i toata viata sa incerce sa le aplice pe strada. Pariez ca o sa traiasca putin! :))

Editat de TETEA.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...