Sari la conținut

Totul despre voblaj


Remyx
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 645
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

nu. eventual la sbk, dar la gp nu cred ca au. asfaltul e perfect pe circuit, ce mai vrei :)...

glumesti? le au pe cele mai avansate. Nu are legatura doar cu calitatea asfaltului. E vorba in primul rand de geometria radicala a trenului fata, de faptul ca se usureaza teribil fata cand deschid baietii gazul la iesirea din viraje, etc...exploatarea agresiva a motoretei impune folosirea amortizorului de ghidon. Tankslapper-ul are ca principala cauza reasezarea rotii fata pe asfalt nealiniata cu restul bicicletei, dupa o descarcare violenta prealabila.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

glumesti? le au pe cele mai avansate. Nu are legatura doar cu calitatea asfaltului. E vorba in primul rand de geometria radicala a trenului fata, de faptul ca se usureaza teribil fata cand deschid baietii gazul la iesirea din viraje, etc...exploatarea agresiva a motoretei impune folosirea amortizorului de ghidon. Tankslapper-ul are ca principala cauza reasezarea rotii fata pe asfalt nealiniata cu restul bicicletei, dupa o descarcare violenta prealabila.

:) :blink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu intotdeauna cand am simtit ca vobleaza...am lasat gazul si s-a rezolvat problema.

e si instinctul cand observi ca misca stanga-dreapta ghidonul sa decelerezi, doar nu esti crazy sa dai gaz, nu?

oricum fiecare cu experientele lui

 

numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu intotdeauna cand am simtit ca vobleaza...am lasat gazul si s-a rezolvat problema.

e si instinctul cand observi ca misca stanga-dreapta ghidonul sa decelerezi, doar nu esti crazy sa dai gaz, nu?

oricum fiecare cu experientele lui

 

numai bine

 

Culmea e ca in astfel de situatii - si in multe altele in motociclism - ti se cere sa actionezi impotriva instinctului de conservare. La tankslapper AM CITIT (nu mi s-a intamplat) ca singurul remediu e sa-i dai gaz, ca sa descarci fata si sa "linistesti" ghidoanele. Suna logic, nu? Nu poti decat sa te rogi sa ai sange rece cand se intampla.... si amortizor de ghidon..... :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

hmm.. nu vreau sa ma cert cu nimeni sau sa discreditez vreun studiu/manual dar e posibil ca iesirea din voblaj sa depinda de ceea ce declanseaza voblajul.. pentru ca la voblajul pe care il are mai nou motorul meu singurul remediu real de a iesi din voblaj e accelerarea. Am incercat si inchiderea gazului, inchiderea gazului + franare.. daca deja a ajuns sa vobleze tare solutiile astea nu au facut decat sa se inrautateasca situatia, problema am rezolvat-o finalmente prin accelerare.

 

bafta & asfalt uscat! :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Culmea e ca in astfel de situatii - si in multe altele in motociclism - ti se cere sa actionezi impotriva instinctului de conservare. La tankslapper AM CITIT (nu mi s-a intamplat) ca singurul remediu e sa-i dai gaz, ca sa descarci fata si sa "linistesti" ghidoanele. Suna logic, nu? Nu poti decat sa te rogi sa ai sange rece cand se intampla.... si amortizor de ghidon..... :)

 

 

da asa este nu spun ca nu ai dreptate tu sau altii care accelereaza, eu am decelerat...si am scapat :blink: , daca stau sa ma gandesc mai bine se poate si accelera, si atunci din cauza sprintului, a vitezei, scapi din nou...se poate si asta.

cum spuneam depinde de situatie, imprejurari, pilot...

la cat mai putine voblaje!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

asta o zic din creiereu meu nicidecum citita, voblajul are loc in plina accelerare de obicei, atunci cand roata de fata nu are suficienta greutate pe asfalt iar cel mai mic soc o poate debalansa de pe traiectorie, cat timp roata se invarte cu cat accelereaza are tendinta de a-si continua miscarea stanga dreapta, la gaz brusc fata se descarca foarte repede si astfel isi incetineste rotatia pt ca de cele mai multe ori daca motorul este suficient de puternic aceasta rupe aderenta cu solul, deci in anumite cazuri poate fi o miscare destul de buna si accelerarea, dar de ex eu cum am 125 daca accelerez brusc nu fac altceva decat sa descarc fata dar nu o pot ridica de pe asfalt nici macar o zecime de mm de cele mai multe ori decat daca chiar bruschez tot, asa ca cea mai buna solutie mi se pare incetinirea rotatiei prin inchiderea usoara a gazului si odata cu incetinirea rotatiei scade si frecventa tankslapperului, daca am dreptate sau nu nu stiu, dar asa mi se pare logic, oricum cea mai buna solutie, daca ai motor care poate vobla e sa iti iei un amortizor si gata, e nasol sa te duci la politie dupa ce iesi din spital si sa le explici ca din cauza gropilor din asfalt tu ai pierdut controlu la motor si drq stie ce ai mai reusit sa faci.......

bafta multa si la cat mai multe :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ceea ce vedem la sfarsitul curselor de moto gp e derapaj si nu voblaj, datorita pierderii aderentei rotii spate prin uzura pronuntata a pneurilor.

 

voblajul poate sa apara si la masini in anumite conditii tehnice (geometrie gresita a rotilor, centrare defectuoasa a rotilor, cauciucuri deformate etc).

 

la fel, in cazul motocicletei, aparitia voblajului necesita o verificare riguroasa a starii tehnice.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@rookie atunci de ce cand e nou motoru la astea puternice (miarele in special) sunt puse amortizoare de ghidon anti voblaj....

quick edit: din fabrica cand e nou motoru

Editat de Ra964
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@rookie atunci de ce cand e nou motoru la astea puternice (miarele in special) sunt puse amortizoare de ghidon anti voblaj....

quick edit: din fabrica cand e nou motoru

Hai ca-ti zic eu. Amortizorul de ghidon e pus la motoare sportive din 2 motive:

1. Distanta mica intre capetele ghidonului -> cuplu necesar ptr controlul ghidonului este mai mare

2. Viteza in curbe este mai mare

Amortizorul de ghidon are scopul de a ajuta pilotul la pastrarea pozitiei corecte in viraje si la preluarea socurilor care se pot intalni din cauza asfaltului. Ghidonul nu este facut sa te tii de el, ci ptr a ghida motocicleta. Amortizorul ajuta pilotii sa se concentreze pe asta, si nu pe amortizarea socurilor provenite de la suprafata drumului.

Si sa nu uitam de wheelie-uri. Imagineaza-ti ca faci un wheely si aterizezi cand roata fata nu e perfect dreapta....

Editat de sanbu one
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am un CBR de 1000 si daca imi iau mainile de pe ghidon ,la 120 km la ora sa zic ,apare o usoara oscilatie a ghidonului ...care ramane constanta si la viteze sub 100 .E voblaj ? Toate motociletele pot fi dotate cu amortizor antivoblaj ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A nu se confunda voblajul (ghidonul oscileaza violent stanga-dreapta) cu unduirea (weave), cand toata motocicleta se unduieste stanga-dreapta.

si in ce caz ati patzit sa miste doar ghidonul stanga dreapta din limitator in limitator si sa nu transmita miscarea intregii motociclete????????????????????????????????

Hai ca totzi suntetzi profesori,si avetzi numai repsoale care va vobleaza doar ghidonul si la 220 datzi gaz sa descarcatzi fatza.....

Atzi constatat ca rossi face drifting care nu e urmat de "voblaj" asa ii zic eu....voi nu ii ziceti voblaj,ca voua va vobleaza numai ghidonul......dar la ce motoare??????????am avut cbr f2 si a voblat doar dupa un derapaj,am un miar si a voblat doar dupa derapaj.Si ca sa nu ma imprastii nu am insistat cu gazul

SA PRESUPUNEM CA in full gaz,roata fatza intalneste o imperfectiune de asfalt care starneste un voblaj.....sau dupa un wheelie sanatos,la aterizare esti inca in gaz ca sa nu pice fatza ca din pod.....atunci UNDE MAI ACCELEREZI??????????ca esti in gaz deja................................nu o lasi mai moale si nu bruschezi nici o comanda pentru a nu accentua miscarile violente????????????????????????

 

Iar domnul cu cadrele....hai tata sa ne intalnim,mergem in curba mea favorita,inclinam pana iese fum din slider,si cu treapta 2 fiind,la iesire din curba tragem sanatos de gaz(de la 9000 rpm unde eram trage mondial) si spatele aluneca,si lasi putin gazul sa nu alunece de tot pe o parte,moment in care,CAND ROATA SPATE RECAPATA ADERENTA incep 2 sau 3 zdruncinaturi.Si atunci eu tin viteza constanta,poate foarte putin iau din gaz,iar dumneata DESCARCA FATZA!!!!!!!!!!!!!

Esti invitatul meu

Si sa nu imi spui ca atunci cand ghidonul merge din limitator in limitator nu e voblaj ci derapaj ca imi mananc toata guma spate!!!!!

DERAPAJUL A CONDUS LA VOBLAJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Chiar esti invitatul meu

Bogdan Pascu

Cluj Napoca

De luni pana vineri dupa ora 17 iar in weekend oricand sunt dispus sa voblez alaturi de dvs

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

voblajul...ce este voblajul??? cred ca fiecare de aici are o alta teorie. Dupa parerea mea (foarte fondata) exista trei tipuri de voblaje care au legatura cu ruperea aderentei sau cu modificarea centrului de greutate foarte rapid.

 

Primul voblaj si cel mai des intalnit, este cand se modifica centrul de greutate al motociclete inspecial in viraje. Cum se manifesta?: incepe motocicleta sa zgaltie toata si ai senzatia ca nu vrea sa steie unde o vrei tu. Solutia: Accelerarea sa decelerarea, depinde daca ii pe iesire din viraj, in mijloc sa la inceput...asta dupa caz.

 

Voblajul numarul 2, este intalnit mai rar, el fiind foarte periculos. Acest voblaj apare cand roata spate rupe aderenta din cauza gazului prea mult in viraj sau din cauza gumelor uzate sau reci...Problemea cea mare apare daca guma spate reia aderenta. Atunci tendinta motocicletei este de a reveni "roata pe roata" dar intr-un timp foarte scurt, miscare care arunca pilotul peste motor in cap.

 

Voblajul numarul 3, apare la roata din fata, din cauza gropiilor sau a unor wheelie voluntare sau involuntare. Ce se intampla?: guma fata pierde aderenta pentru o fractiune de secunda, cand reia aderenta tendinta rotii din fata este de a se alinia cu roata spate. Miscare care daca se intampla prea repede, trimite ghidonul in partea opusa, cand ajunge in partea opusa rupe iara aderenta, si este trimis in cealata parte. Chestia asta se poate intampla de mai multe ori intr-o secunda, rezultatul fiind cazatura. Solutia ar fi accelerarea brutala (asta daca esti pana in 200kmh, unde mai debaraseaza motoru un pic din greutatea fata), sau lasatu de gaz, iar daca poti sa stai in sa si drumu iti permite, revine motoru singur de la sine.

 

Asta este in mare, nici nu am vrut sa ma bag in fortele aerodinamice si fortele de apasare la viteza, plus calitatea asfaltului, temperatura gumelor, puterea motorului, greutatea motorului si a pilotului, uzura gumelor, amortizoare, etc. etc. etc.

 

Fazit: nu exista o biblie, cum poti sa scoti motoru din voblaj, exista prea multi factori de care depinde tot procesu.

CU ACESTEA SPUSE...E CAM INUTIL TOPICUL ASTA...SA CITEASCA LUMEA CELE 9 PAGINI SI FACA CE O VREA!!!

 

ASFALT USCAT TUTUROR

 

De luni pana vineri dupa ora 17 iar in weekend oricand sunt dispus sa voblez alaturi de dvs

 

 

CHIAR TE TINE BAH SLAPARE? :unsure:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ciudat sau nu, am intalnit probleme de voblaj la motociclete in stare tehnica buna.

 

Mai precis, la anumite viteze (deci DOAR la anumite viteze nu mereu), de obicei intre 40 - 60 km/h, la ridicarea ambelor maini de pe ghidon, incepea sa faca ca dracii.

TOATE motocicletele in cauza dispuneau de motor 2 in V, dupa cum urmeaza: fosta mea Honda VT500E (bag mana in foc ca era perfecta tehnic), doua Honda Transalp 600 in stare tzipla - ani de fabricatie diferiti si una bucata Suzuki VX 800 (nu stiu daca avea ceva, ea parea foarte ok, dar facea cel mai urat dintre toate).

 

Care dreaq sa fie explicatia?

:bounce:

Cred ca e vorba de inertia la V2. Si la sv, si la ducati, nu puteam sta fara maini pe moto. In primul rand, frana de motor e f. puternica si iti da "sutincoae" sa zic asa.

In alta ordine de idei, nu inteleg care e controversa subiectului. Pierzi aderenta pe fata. Ce faci? Cauti aderenta. Pe spate? Aceeasi chestie. Cum? In doua moduri diferite, doar le-ati enumerat. Fie ca revii din wheely si pierzi fata, fie ca iti derapeaza spatele la iesirea din curba, inseamna ca pierzi aderenta si o recuperezi partial. Socurile date de revenirea aderentei duc la voblaje sau derapari, indiferent de situatie. Voi va certati pe o chestie de semantica, nu pe o chestie motociclistica. Deci?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si in ce caz ati patzit sa miste doar ghidonul stanga dreapta din limitator in limitator si sa nu transmita miscarea intregii motociclete????????????????????????????????

Hai ca totzi suntetzi profesori,si avetzi numai repsoale care va vobleaza doar ghidonul si la 220 datzi gaz sa descarcatzi fatza.....

Atzi constatat ca rossi face drifting care nu e urmat de "voblaj" asa ii zic eu....voi nu ii ziceti voblaj,ca voua va vobleaza numai ghidonul......dar la ce motoare??????????am avut cbr f2 si a voblat doar dupa un derapaj,am un miar si a voblat doar dupa derapaj.Si ca sa nu ma imprastii nu am insistat cu gazul

SA PRESUPUNEM CA in full gaz,roata fatza intalneste o imperfectiune de asfalt care starneste un voblaj.....sau dupa un wheelie sanatos,la aterizare esti inca in gaz ca sa nu pice fatza ca din pod.....atunci UNDE MAI ACCELEREZI??????????ca esti in gaz deja................................nu o lasi mai moale si nu bruschezi nici o comanda pentru a nu accentua miscarile violente????????????????????????

 

Iar domnul cu cadrele....hai tata sa ne intalnim,mergem in curba mea favorita,inclinam pana iese fum din slider,si cu treapta 2 fiind,la iesire din curba tragem sanatos de gaz(de la 9000 rpm unde eram trage mondial) si spatele aluneca,si lasi putin gazul sa nu alunece de tot pe o parte,moment in care,CAND ROATA SPATE RECAPATA ADERENTA incep 2 sau 3 zdruncinaturi.Si atunci eu tin viteza constanta,poate foarte putin iau din gaz,iar dumneata DESCARCA FATZA!!!!!!!!!!!!!

Esti invitatul meu

Si sa nu imi spui ca atunci cand ghidonul merge din limitator in limitator nu e voblaj ci derapaj ca imi mananc toata guma spate!!!!!

DERAPAJUL A CONDUS LA VOBLAJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Chiar esti invitatul meu

Bogdan Pascu

Cluj Napoca

De luni pana vineri dupa ora 17 iar in weekend oricand sunt dispus sa voblez alaturi de dvs

 

Multumesc de invitatie, as fi onorat sa fac o tura alaturi de tine, dar din motive tehnice asta nu e posibil pt moment. Oricum, cind voi putea o sa incerc sa ajung si pe la CJ :cheers:

Uite un ex de voblaj care nu s-a transmis pina in spate:

/index.php?...8&hl=rutina

E ceea ce @cuki ar denumi voblaj nr 3.

 

Ce ar trebui sa stii daca chiar vrei sa incerci:

1. Mi-a indoit opritoarele de ghidon. Ambele. Nu mi-a spart carena sau farul.

2. Neaparat un amortizor de ghidon.

3 Se poate termina extrem de urit si pt tine si pt moto (Sper ca esti constient).

4. Cauta un drum cu dale de beton (sint drumuri cu dale cam sa zic de o banda, iar lungimea cam de 2 motoare) iar intre ele au pus plombe de smoala, de-a curmezisul (adica perpendiculare pe directia de mers). Incepi sa-i dai gaz, si incepi sa treci peste ele.

 

 

Tu si directia de mers ("------------->"

Plombele intre dale " |"

__________________________________

Contrasens ______|________|___________|_______

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tu -------->____|________|______|______|_______|

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa/\

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa|

Plomba de smoala, mai inalta decit dalele |

 

Ii dai gaz serios, si urmaresti ghidonul (nu te uita la el, incearca sa-l simti). Pe masura ce-i dai, o sa inceapa sa joace din ce in ce mai tare. Ideea e ca la un moment dat incepe sa se agite f tare.

Daca incerci sa il tii (te agati de ghidon), o sa ajungi sa megi cam in X-uri (prin \ / am desenat pozitia moto fata de banda, nu sint alte caractere, imagineaza-ti ca nu esti chiar atit de oblic, dar Doamne fereste sa ajungi).

 

 

__________________________________

Contrasens ______|________|___________|_______

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tu -------->__/__|____\__|___/___|___\___|_______|

 

Eu dupa cite am vazut, daca-l tii constant sau reduci un pic, se calmeaza. Ideea e ca si viteza poate fi mare si nu prea ai ce-i face.

Pe de alta parte, daca drumul e bun, esti in doi, fata e moale, schimbi in 3, gaz, se descarca iar, poate face vreo citeva miscari stinga-dreapta, dar daca nu lasi gazul, esti moale cu ghidonul, il tii in plin, se opreste singur.

Genul asta de voblaj, daca te-ai uitat la curse, se intimpla la iesirea din viraj, cind ii dau gaz. Si nu are legatura cu derapajul. Un derapaj probabil ca poate genera un voblaj, depinde cit te tii de ghidon, dar poate vobla si fara derapaj.

Voblajul e influentat de distanta de fuga. Vad ca ai r1, deci ai o distanta de fuga destul de mica. Da-i gaz si o sa faca. Garantat. Daca nu face, e un singur motiv: Nu ii dai suficient. Ca sa nu fii nevoit sa incerci la vit f mare, cauta un drum mai gropacios, face mai repede. Nu incerca sa te lupti cu ghidonul f tare, ca daca-l transferi in spate, e de rau.

 

PS: Daca lasi gazul brusc, e cam ca si cum ai pune frina. Farul se duce in jos, incepe sa se infunde. Exact ca la frina. Nu stiu cit de tare poti sa incerci, eu n-am avut nervi, nu prea miroase a solutie

Am incercat cu trei mobre, face cam la fel

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Voblaj violent am resimțit în următoarele situații

 

+ tras tare de gaz, uili cu mîinile crispate pe ghidon, voblaj violent la aterizare (morala - nu țineți mîinile strînse tare pe ghidon)

 

+ mers tare pe dale de beton (cum zice mai sus colegul), de la o viteză încolo face ca la balamuc ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
Voblajul numarul 2, este intalnit mai rar, el fiind foarte periculos. Acest voblaj apare cand roata spate rupe aderenta din cauza gazului prea mult in viraj sau din cauza gumelor uzate sau reci...Problemea cea mare apare daca guma spate reia aderenta. Atunci tendinta motocicletei este de a reveni "roata pe roata" dar intr-un timp foarte scurt, miscare care arunca pilotul peste motor in cap.

 

Acesta l-am experimentat eu ieri.

Cauciucuri calde.

Ud pe jos intr-o curba - de la o spalatorie, totul s-a intamplat pe Energeticienilor la magazin la Cozo - E o spalatorie acolo, am facut stanga pe ud...n-am avut nimic, am vrut sa depasesc si am tras de gaz...stupoare, mi-a alunecat spatele - bine ca a fost in linie dreapta putin aplecat pe stanga ca voiam sa depasesc cum am zis mai sus. Mi-a tras motoru in gol de m-am speriat ca plm s-a dus ceva la el, a prins aderenta si da-i cu dansul pe roata din spate pe contrasens. Nasol...intr-o fractiune de secunda am pus maneta la maxim si dai bice ca poate isi revine...si-a revenit, dar cam nebuneste. Si acum am urmele pe cauciuc, care sunt mai mult pe dreapta decat pe stanga. Nasol oricum!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca e vorba de inertia la V2. Si la sv, si la ducati, nu puteam sta fara maini pe moto.

 

Gresit my froind. eu iau mainile de pe ghidon de la 140 si pana la 60 nici nu le mai pun. Nu se intampla nimic, merge lin lin...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din experienta mea

 

 

Eu am experimentat un voblaj puternic la 170km/h... actiune si rezultat... am ramas in sa cu mana-n gaz si mi-am vazut de drum cu toata ca abia mai tineam de ghidon.

 

In rest, voblajul din cauza drumului se poate intampla pe absolut orice motoreta care poate fi tehnic perfecta.

 

motivele tehnice care pot provoca motocicletei voblaj excesiv:

 

1. presiunea incorecta in roti

2. joc rulementi roata si/sau jug

3. reglaj suspensii incorect

4. tije amortizoare sau jug stramb

 

cum putem elimina voblajul?

 

NU PUTEM. (vine la pachet cu motocicleta)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

singuru voblaj il simt pe la 70-80 la ora , daca iau mainile de pe ghidon fuge in toate partile (doar ghidonul) , si in rest trebuie sa tin destul de strans de el sa nu intre in voblaj

 

Abia ai luat A1 de cateva saptamani si experimentezi 70-80 la ora? Te torn lui sor-ta :)

Editat de adidas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Kristian K changed the title to Totul despre voblaj

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...