Jump to content

E viitorul auto electric?


adidas
 Share

Recommended Posts

Acum 58 minute, PzKpfW a spus:

Nu este pentru chiar toată lumea, dar cine are 7-10k € să achite cash pentru o mașină SH, are bani și să finanțeze o electrică de 20-30k pe câțiva ani.

 

Da si nu. Una este sa dai 7-10k pe masina, o ti 2-3 ani, o vinzi cu 2-3k pierdere pe care ii compensezi la urmatoarea masina. Alta este sa pui 7-10k avans, apoi sa ai leasing pe 20k, care inseamna in Romania un cost de aprox. 400-500 €/luna plus casco, inca cam 100€/luna. 

 

Deci pe langa avans, mai trebuie sa ai disponibilitatea sa platesti aprox. 500-600€/luna timp de aprox. 60luni, ca apoi sa vinzi masina cu aprox 15.000€, daca ai noroc. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

26 minutes ago, MaxMusterman said:

Da si nu. Una este sa dai 7-10k pe masina, o ti 2-3 ani, o vinzi cu 2-3k pierdere pe care ii compensezi la urmatoarea masina. Alta este sa pui 7-10k avans, apoi sa ai leasing pe 20k, care inseamna in Romania un cost de aprox. 400-500 €/luna plus casco, inca cam 100€/luna. 

 

Deci pe langa avans, mai trebuie sa ai disponibilitatea sa platesti aprox. 500-600€/luna timp de aprox. 60luni, ca apoi sa vinzi masina cu aprox 15.000€, daca ai noroc. 

 

O spui simplist și are sens. Majoritatea gândesc și calculează așa. Dacă faci însă un calcul pe termen lung, este foarte probabil să fie mai ieftină electrica.

 

S-a obosit un băiat să facă un calcul al costului de utilizare al unui Hyundai Kona EV (aici). Pe 120.000km, a ajuns la un cost total (deținere + mentenanță + exploatare) de 100 și ceva de lei/100km. La un diesel echivalent, doar carburantul sare de 50 lei/100km. Și asta la drum extraurban.

Link to comment
Share on other sites

Acum 55 minute, PzKpfW a spus:

 

O spui simplist și are sens. Majoritatea gândesc și calculează așa. Dacă faci însă un calcul pe termen lung, este foarte probabil să fie mai ieftină electrica.

 

S-a obosit un băiat să facă un calcul al costului de utilizare al unui Hyundai Kona EV (aici). Pe 120.000km, a ajuns la un cost total (deținere + mentenanță + exploatare) de 100 și ceva de lei/100km. La un diesel echivalent, doar carburantul sare de 50 lei/100km. Și asta la drum extraurban.

 

Pe langa faptul ca ceva acolo e subred

(Valoarea de achiziție a mașinii a fost de 38345,37 EUR. La achiziționarea Konei am decis să optez pentru un tichet Rabla+, casând o mașină mai veche. Valoarea de plată rămasă la dealer a fost de 137224 RON. Această sumă am finanțat-o printr-un leasing auto. Ceea ce a presupus un cost inițial de achiziție de 32150,53 RON și apoi o rată lunară de 413 EUR.)

In tabelul lui apare 71.978 RON la achizite. Presupun ca a calculat avansul 25%+ratele platite pana la cei 120.000km facuti. Normal ar fi fost sa puna tot pretul deorece el a facut acei km in 2 ani de leasing, alti poate il fac in 4, ceea ce creste clar costul/km.

 

Baiatul a mai omis ceva si care de multe ori inclina cel mai tare balanta. REVANZAREA. 

 

De ce spun asta, pentru ca omu este foarte meticulos si pune inclusiv economia fata de diesel, nu orice diesel, cel premium. Dar hai sa stam in calcule: 35.655lei, deci 6000 Euro. 

Fara ticket rabla inca mai avea 4000 Euro pana la break even, deci aprox. inca 50.000-60.000km parcursi. 

Doar ca intre diesel si electric mai este o diferenta. Preturi pentru 2020 nu gasesc, dar actual e 28.000 un diesel (tiriac da un discount de 800euro, deci spre 27.200), cel electric e 29.200 in varianta cu finantare.


Deci cu tot cu tichet rabla a econimisit 2000euro fata de un diesel (alimentat cu motorina premium), iar daca scoatem rabla din ecuatie, inca ar mai avea 8000 euro pana la break even

 

Cat despre revanzare, iara nebuloasa. Depinde mult garantia ramasa, starea bateriei etc. Aici poate inclina balanta in ambele parti, nu stiu piata automobilelor electrice cu un numar asa de mare de km, chiar daca inca au garantie. Daca tine mai bine valoarea ca si diesel, atunci se inclina balanta. Poate insa si invers

 

Edited by MaxMusterman
Link to comment
Share on other sites

Nu m-am uitat pe economii față de diesel și alte prostii variabile și neverificabile. Am rămas doar la asta:

 

56 minutes ago, PzKpfW said:

Pe 120.000km, a ajuns la un cost total (deținere + mentenanță + exploatare) de 100 și ceva de lei/100km. La un diesel echivalent, doar carburantul sare de 50 lei/100km. Și asta la drum extraurban.

 

Costul efectiv per 100km, care (pe termen lung, 120k km în cazul ăsta) este cel mai probabil mai mic decât la un vehicul diesel SH.

 

Ceea ce vreau să spun este că mulți și-ar permite dacă ar face un calcul pe termen lung și o comparație între cele două variante.

Link to comment
Share on other sites

1 oră în urmă, MaxMusterman a spus:

Doar ca intre diesel si electric mai este o diferenta. Preturi pentru 2020 nu gasesc, dar actual e 28.000 un diesel (tiriac da un discount de 800euro, deci spre 27.200), cel electric e 29.200 in varianta cu finantare.

 

Prea multe teorii

 

kona motorina varianta ieftina - Pret remat: 28.070 € (https://www.tiriacauto.ro/hyundai/kona/7913)

kona electrica varianta ieftina - Pret cu Programul Rabla: 27.864 € (https://www.hyundaitimisoara.ro/auto-noi/hyundai-kona-electric-preturi/)

 

Legat de scos rabla din ecuatie, daca nu iti place sa iei bani inapoi de la hoti am eu o schema sigura cu bitcoini pentru tine.

 

Momentan valorile reziduale ice vs electrice par similare.

Nu sunt la fel de convins ca colegul tanc ca e per total mai ieftina o electrica decat o masina ice second momentan, cred ca depinde foarte mult de exploatare. Adica, cred ca trebuie sa mergi 50k km/an ca sa merite, ceea ce putini fac. Altfel, deprecierea te rupe daca tu pierzi 60% din valoarea initiala in 5 ani, in conditiile in care pe tine te costa exploatarea 3000 de euro pe an la 10k km (o mie motorina, o mie taxe, impozite, vignete, cauciucuri si o mie turbina/filtrul de particule/anulare dpf+egr).

 

Deci parerea mea e ca electricele sunt pentru oamenii care oricum voiau sa-si ia o masina noua, stau la casa si sunt la fel de pasionati de masini ca de frigidere. Iar daca mai faci si uber e deja clar.

Edited by prafrau
Link to comment
Share on other sites

Acum 18 ore, PzKpfW a spus:

Nu m-am uitat pe economii față de diesel și alte prostii variabile și neverificabile. Am rămas doar la asta:

 

 

Costul efectiv per 100km, care (pe termen lung, 120k km în cazul ăsta) este cel mai probabil mai mic decât la un vehicul diesel SH.

 

Ceea ce vreau să spun este că mulți și-ar permite dacă ar face un calcul pe termen lung și o comparație între cele două variante.

 

Natura meseriei ma face sa verific, iar tot din experienta, cu cat mai detaliat un raport, cu atata e mai "masluit". E o vorba, sa nu crezi nici un raport pe care nu l-ai masluit tu 🤣.

 

Costul efectiv e mai mare decat la un diesel SH, deorece acolo nu ai valori de achizitie asa de mari iar la revanzare perzi extrem de putin. Iti spun din proprie experienta, am avut in trecut masini in germania, luate cu 6-7k€, care le foloseam 1 an, 20-30k km si am vandut vreo 2 aproape la acelasi pret. Celelalte 2 pe care le-am avut, le-am vandut in pierdere, dar ceva nesemificativ. Oricum departe de pierderea pe care o ai cu o masina noua, sau cat de cat noua.

 

 

Acum 17 ore, prafrau a spus:

 

Prea multe teorii

 

kona motorina varianta ieftina - Pret remat: 28.070 € (https://www.tiriacauto.ro/hyundai/kona/7913)

kona electrica varianta ieftina - Pret cu Programul Rabla: 27.864 € (https://www.hyundaitimisoara.ro/auto-noi/hyundai-kona-electric-preturi/)

 

Legat de scos rabla din ecuatie, daca nu iti place sa iei bani inapoi de la hoti am eu o schema sigura cu bitcoini pentru tine.

 

Momentan valorile reziduale ice vs electrice par similare.

Nu sunt la fel de convins ca colegul tanc ca e per total mai ieftina o electrica decat o masina ice second momentan, cred ca depinde foarte mult de exploatare. Adica, cred ca trebuie sa mergi 50k km/an ca sa merite, ceea ce putini fac. Altfel, deprecierea te rupe daca tu pierzi 60% din valoarea initiala in 5 ani, in conditiile in care pe tine te costa exploatarea 3000 de euro pe an la 10k km (o mie motorina, o mie taxe, impozite, vignete, cauciucuri si o mie turbina/filtrul de particule/anulare dpf+egr).

 

Deci parerea mea e ca electricele sunt pentru oamenii care oricum voiau sa-si ia o masina noua, stau la casa si sunt la fel de pasionati de masini ca de frigidere. Iar daca mai faci si uber e deja clar.

 

Forumul e pentru teorii :) 

Eu m-am uitat la variante identice de echipare, de aia am expus acele preturi.

Asta cu piata second inca e nebuloasa, intradevar tin aprox. la fel, dar din ce vad pe piata de second sunt masini electrice relativ noi, mai toate inca in garantie. E normal, nu circula in numar mare de prea multi ani. Cat de tare pierde una de 8 ani de ex nu prea stim. La ICE stim aprox. care sunt criteriile de devalorizare.

 

Cu ultima afirmatie sunt perfect de acord. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, prafrau said:

Deci parerea mea e ca electricele sunt pentru oamenii care oricum voiau sa-si ia o masina noua, stau la casa si sunt la fel de pasionati de masini ca de frigidere. Iar daca mai faci si uber e deja clar.

 

Absolut de acord, mai puțin la partea cu "stat la casă". Poți să stai și la rezidens, parcare subterană cu fir de încărcare tras. Vei plăti mai mult decât cel care stă la casă și are panouri solare, dar tot mai puțin decât ai plăti la pompă.

 

5 hours ago, MaxMusterman said:

am avut in trecut masini in germania, luate cu 6-7k€, care le foloseam 1 an, 20-30k km si am vandut vreo 2 aproape la acelasi pret. Celelalte 2 pe care le-am avut, le-am vandut in pierdere, dar ceva nesemificativ. Oricum departe de pierderea pe care o ai cu o masina noua, sau cat de cat noua.

 

Pentru acest caz, da, clar este mai ieftin. Dar câți fac ca tine? Oamenii țin de obicei o mașină cel puțin câțiva ani. Alte costuri, alte cheltuieli. Cum am mai spus, și cum a spus și @prafrau - context.

 

La mașina nouă ai pierderea cea mai mare, idiferent de tipul de motor. Vine însă și cu ceva avantaje: garanție, mai puține griji, tehnologie și confort, și posibilitate de finanțare. Ultimul aspect este relevant mai ales la mașinile mai scumpe (de la 50k în sus).

Link to comment
Share on other sites

Intre timp, pe straduta mea de vreo 30 de case, a aparut si o Tesla pe langa spring-urile mele.

Intre timp, pe langa incarcatorul de la Penny de la 200m de casa mea (2 posturi), plus alt incarcator la Mega la vreo 300m (4 posturi), a mai aparut un Penny cu incarcator la vreo 500-600m, plus un incarcator la Fan Courier, tot la 500-600m. 

 

Lucrurile se misca, oamenii in general sunt multumiti de electrice, incarcatoarele apar ca ciupercile dupa ploaie. Cel putin in zona mea, nu ar mai fi un capat de tara nici daca ai avea o electrica la bloc, ai unde sa o incarci seara de seara.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mircea.cazachevici said:

Lucrurile se misca, oamenii in general sunt multumiti de electrice, incarcatoarele apar ca ciupercile dupa ploaie. Cel putin in zona mea, nu ar mai fi un capat de tara nici daca ai avea o electrica la bloc, ai unde sa o incarci seara de seara.

Lucrurile se misca in orice directie, daca exista suport. In general oameni sunt multumiti de ele, altfel nu le mai cumparau, dar daca ar fi fost foarte multumiti de tot ''pachetul'' electric probabil ca am fi vazut mai multe pe strazi.

Pentru mine un EV este cam fara sens pana nu va ajunge sa indeplineasca toate criteriile necesare mie, daca va ajunge in acel punct nu o sa zic nu unui EV decent. Pana atunci nu se justifica financiar achizitia unui EV.

Link to comment
Share on other sites

Acum 6 ore, mircea.cazachevici a spus:

incarcatoarele apar ca ciupercile dupa ploaie

Și totuși în weekend n-ai loc să intri în parcarea mall-ului de coada formată de teslașii care își petrec ziua acolo ca să-și încarce răgăliile... Zici că sunt la benzinărie înainte de '89.

Edited by ENEOS
Link to comment
Share on other sites

Corect. Cam asta e diferenta intre a pune la dispozitia clientilor combustibil gratuit(cum face Tesla) si a incarca normal, cu bani, cum fac restul conducatorilor de EV.

Eu unul, neavand Tesla, nu imi fac griji. Incarc acasa si, din an in paste, la vreun incarcator normal, daca ma aventurez prea departe. Si niciodata nu am stat la vreo coada intr-un an jumatate.

Link to comment
Share on other sites

Acum 1 minut, mircea.cazachevici a spus:

Corect. Cam asta e diferenta intre a pune la dispozitia clientilor combustibil gratuit(cum face Tesla) si a incarca normal, cu bani, cum fac restul conducatorilor de EV.

Eu unul, neavand Tesla, nu imi fac griji. Incarc acasa si, din an in paste, la vreun incarcator normal, daca ma aventurez prea departe. Si niciodata nu am stat la vreo coada intr-un an jumatate.

Nu mai e gratis incarcarea la Tesla din primavara

Link to comment
Share on other sites

Alternativa electrica la Toyota Corolla 2018 (decembrie 2017, ultimele fabricate), 1.4 D? Nu e diesel premium, dar tine foarte bine cu casa...la campie scoate si 4.1l/100, la regiune de dealuri si rape scoate un 4.4-4.8l/100, si cu cauciucuri de iarna chiar 5.0/100.Pe autostrada se duce la 5.2-5.5, cu remorca si motocicleta am ajuns la 7.2/100, insa in regim de 130, cu varfuri peste 150,...nu 90 la ora... Am posibilitatea sa instalez o priza, dati-mi alternative care sa ma faca sa schimb Corolla cu o electrica, chiar si pentru uz mai putin autostrada si drumuri lungi, gen 4000 de km dus-intors...Nu am rabdare sa citesc toate postarile de aici, rezumat scurt si la obiect! Va multumesc anticipat, fara sarcasm!

Link to comment
Share on other sites

Acum 3 ore, Lup69 a spus:

cu remorca si motocicleta am ajuns la 7.2/100, insa in regim de 130, cu varfuri peste 150

 

Offtopic:
Nu e cam mult cu remorca la vitezele alea? Nu stiu cum e in Romania, dar in tarile civilizate cu remorca ai voie maxim cu 80-100 km/h, inclusiv pe autostrada. Cel putin pentru remorci fara suspensie si franare...

 

Adaugire ulterioara:
Se pare ca Romania e in grupul select de doar 3 tari (celelalte fiind Belgia si Franta) care permit viteze peste 100km/h pentru remorci pe autostrada (ultima coloana in imagine).


image.thumb.png.f6549e132a6586c1a52453f5c9844a54.png

Edited by smar2
Link to comment
Share on other sites

La 30.11.2023 la 10:33, Pop Mihai Lucian a spus:

Pai asta e problema, vrei info reale de la utilizator. Dar acele date s-ar putea sa fie irelevante pt tine pt ca sunt prea multe variabile: la ce priza incarca utlizatorul, cat de des, ce distante parcurge, cu ce viteza, ce masina are, ce incarcare suporta masina, unde locuieste si foloseste masina acel utilizator. Tu vrei exact acelasi model de masina, o vei incarca acasa la 220 peste noapte sau? O sa faci doar oras sau doar autostrada? E irelevant ce iti spune alt utilizator, parerea mea. La fel de bine poti sa iei info din articole de teste facute despre modelul care te intereseaza iar experienta ta va fi oricum diferita. Ca la termice, singurul lucru in comun intre utilizatori este cat timp le ia sa umple rezervorul, in rest, cat de tare calca fiecare pedala si unde foloseste masina e diferit. Eu pe termica scot intre 7.5 si 10 in oras si intre 5.2 si 7.5 afara. Deci cat consuma masina?

 

Sunt perfect constient ca exista multe variabile in aceasta ecuatie. Am mentionat modul in care as utiliza o masina electrica, drumuri multe in afara orasului (nu toate cu asfalt decent) si ritm pe repede inainte.

 

Sambata am fost la targul de Craciun din Craiova (tura de o zi) si nu-mi ajung toate cele 10 degete de la maini sa numar cate masini electrice am depasit. Nimeni nu mergea cu mai mult de 120 km/h cu ele. Oare de ce? Banuiesc ca autonomia avea un cuvant greu de spus.

La 30.11.2023 la 10:58, MaxMusterman a spus:

Pe tine nu are ce sa te intereseze masina electrica. Nu ai buget pentru asa ceva, si nu ai stilul de viata care sa se plieze. Eu am avut sa zicem bugetul (le-am luat pe leasing operational, basically un fel de long term rental), doar ca pana la urma nici eu nu avem stilul de viata care sa se muleze.

 

Asta este valabil in tot ceea ce inseamna piata auto. Iti iei combi daca ai famile si cari chestii, asa cum daca ai avea familie etc. nu ti-ai lua un Seria 3 coupe. Adica vorbim de alegeri firesti.

 

Pentru electrica, trebuie sa stai la casa (daca ai panouri e mai grozav) sa ai drumuri regulate dar intr-un radius care sa iti permita autonomia iar pentru concedii, ori sa accepti inconvenientul mersului cu o electrica, sau sa mai detii o masina cu ICE sau sa inchiriezi una pe durata nevoii.

 

Nu indeplinesti conditiile, trebuie sa faci compromisuri. Daca esti capabil sa le faci, e ok...daca nu...stay away

 

Bugetul clar nu imi permite, am mentionat de la bun inceput, nu-s acri strugurii la mine 😅

 

Stilul de viata insa, da, nici asta nu imi permite. Eu mi-s pe alergatura in stanga dreapta, de multe ori fara absolut niciun fel de programare inainte.

 

Am fost Sambata la targul de Craciun de la Craiova. Am ajuns, am intrat in parcarea subterana din apropierea targului, am cautat 25 de minute un loc, n-am gasit unul fara rezervare, am achitat 1 leu si am iesit. Am inceput iar cautarea si am gasit unul pe o strada laturalnica, la vreo 15 min de mers pe jos de targ. Ma gandesc ca situatia ar fi fost semnificativ diferita daca trebuia sa gasesc si o statie de incarcare disponibila.

 

Eu unul nu pot ignora confortul si libertatea de miscare pe care masina cu motor termic mi le ofera. Inteleg care e viitorul si nu ma opun, din contra, dar mai e mult pana departe.

Link to comment
Share on other sites

Acum 17 minute, Pop Mihai Lucian a spus:

pe ce autostrada se intampla asta?

 

Desi nu vad relevanta, Bucuresti - Pitesti (A1), la ora 13.45 am intrat pe autostrada. Te gandesti la calitatea asfaltului? Acelasi lucru se intampla pe toate. Pur si simplu oamenii merg incet cu ele.

Link to comment
Share on other sites

La 29.11.2023 la 15:26, PzKpfW a spus:

@SONYC - electrica este bună într-un anumit context.

[...]

Pe scurt: electricele (sub o formă sau alta) sunt viitorul și vor deveni majoritare în 10-15 ani. Este o idee bună să-ți iei așa ceva acum? Depinde de context și de modul în care folosești mașina. În absolut este încă devreme. Mulți utilizatori de EV mai au și o termică sau hibridă pe lângă.

Parte din viitor da (sau poate). Viitorul ? Ma indoiesc puternic :) Folosite in transportul urban foarte posibil, dar la modul general nope. Cel putin daca nu se inventeaza vreo baterie minune sau se schimba modul de "alimentare" (de ex 1-2-3 tipuri de baterii universale, statii gen depozit de astfel de baterii incarcate, intrii in statie, iti schimba un baiat bateria ca la formula 1 cu una incarcata, ai platit si ai plecat). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Create New...