Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Tocmai am citit primul post din acest topic. Foarte bun si toate cele spuse sunt corecte si valabile. Ce nu inteleg eu e pasul 3, la faza cu debraierea completa in timpul virajului. Poate imi explica si mie cineva....de ce sa debraiez?

Eu stiu (din Keith Code) ca e bine sa treci din stadiul de franare normala combinata cu frana de motor in accelerare continua si progresiva cat mai repede posibil....adica undeva pe la mijlocul curbei...sau apexului....deci faza cu debraierea nu am auzit-o si nu ii vad locul...sau poate nu inteleg eu bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

@ ZAPPY :

A,nici o problema,stai linistit.Atata timp cat vorbim frumos nu am nici o problema cu faptul ca nu esti de acord cu mine. :(

Am scris ce simt.Asta simt eu : pe r1 am suspensia fata setata destul de soft (bine,comparativ cu Hornetul e tare ) si suspensia spate tare,aproape sus,iar cand o accelerez puternic si apoi las isi face frana dura de motor si o da in nas,greutatea se muta pe fata,daca ma mai si indrept in sa si pun frana simt cum se apleaca toata in fata.Pe Hornet nu simteam nimic,nici o schimbare notabila si nici nu am cum sa umblu la suspensie,nu comunica deloc cu mine si nu aveam incredere in frana fata pe ea tocmai din cauza ca nu puteam sa simt cat tine,suspensia nu imi dadea nici un semnal,nimic.Aveam impresia ca nu o sa stiu cand imi va bloca fata.Oricum la motoarele gen r1 pe langa faptul ca aproape toata greutatea e pe fata pt a nu se ridica din accel,mai au si suspensiile reglabile si comunicative.Suspensia poti sa o faci cum vrei soft/hard,sa te joci in foarte multe feluri cu ea,si aproape orice modificare ii faci se simte la mers,e foarte diferita de Hornet.Bine,nu blamez Hornet-ul,e o motocicleta ff buna,dar se stie ca are 2 lucruri nu asa bune ca restul pachetului,si acestea fiind franele si suspensia.Asta simt eu cand merg pe ele,asta zic.Poate cei cu r1 respectiv Hornet sunt de acord cu mine,poate nu,ei simt altceva,nu stiu,sa ne impartaseasca si altii.

 

a franat in 10 metri desi l-a vazut pe ala cu camionul de la 100m

de fapt nu prea a mai franat ci a pus-o pe partea dreapta si gata. eu din film nu vad se incarce fata in vreun fel

:D

Da,exact,pe langa faptul ca nu a dat nici un fel de atentie cisternei si a vazut f tarziu manevra fantastica pe care tir-istul o facea,parca atunci cand a franat a franat numai ca sa bifeze si franarea,nu a franat cu convingerea ca ajuta la ceva,cred ca s-a concentrat pe tras dreapta ca sa nu dea in masina si apoi mi se pare ca a vrut sa sara de pe ea,nu a mai dat atentie franarii,nu mai credea ca motocicleta il poate salva si opri.

Oricum,a avut si noroc cu carul,sa te opresti in fix in fata rotii aluia e ceva.L-a si muscat putin roata de calcai,asa doar ca sa ii dea asa un feeling ce inseamna 40 de tone pe tine.

Dumnezeu i-a dat un bobarnac,sa se trezeasca,asa vad eu treaba aia.

 

@ valdut50 :

Ai dreptate in ce zici tu,noi ziceam de debraiere in cazul in care pui franare de urgenta pana la 0

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, si eu am Hornet si confirm ca suspensiile, dar mai ales franele sunt slabe.

Mesaj completat

@ valdut50 :

Ai dreptate in ce zici tu,noi ziceam de debraiere in cazul in care pui franare de urgenta pana la 0

Atunci da....aici is de acord. Dar cred ca ar trebui sa vorbim si de franarea inainte de curba.

 

Un lucru interesant e cum eliberam franele daca motocicleta nu s-a oprit de tot....daca franarea se face progresiv, si eliberarea lor trebuie facuta la fel..... Daca eliberam franele brusc, suspensiile salta putin, si la viteze mari si la grade de inclinare ridicate, aproape de limitele aderentei, acest lucru poate duce la cazaturi. Pedrosa a cazut in Assen in primul viraj acum vreo 2 ani si a recunoscut ca a lasat franele prea brusc. La viteze mici, suspensia compenseaza aceasta "greseala", dar la viteze mari se simte urat acel hop daca lasi franele brusc, chiar si cu motocicleta dreapta, daramite inclinata.

 

Chiar am simtit beneficiile acestei tehnici, deoarece imi place sa tin putin frana apasata si dupa ce se inclina motocicleta in curba, iar eliberand-o treptat scap de aces hop al suspensiei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Normal ca nu e bine sa bruscam motoru in nici o situatie,nici pe accel nici pe frana,se strica echilibrul.Si cu cat bruscarea se face la vit mai mari cu atat e mai periculos.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa inteleg ca acum te simti mai bine? Ma bucur ca te-ai amuzat. Si sincer nu m-am suparat.

Ma distrasem un pic ce-i drept. Nu intentionam sa te supar.

 

Dupa ce imi raspunzi la aceste intrebari simple iti raspund si eu ce note am avut la fizica, ce anume citeam dupa portia de orez si unde ma aflam in acel moment si alte intrebari interesante la care cauti tu raspuns.

 

N-ai inteles gluma, nu era vb despre notele tale de fizica, era despre notele alora care facusera masuratorile. Hai sa-ti ti-o si explic

 

Asta ziceam eu:

1. In tabelul 2, in urma a 298 de teste, s-a obtinut o distanta medie de frinare de 41.7 m

2. In tabelul 3, dupa ce au eliminat 126 de teste (care aia unul frinase doar cu fata si fara ambreiaj celalalt), deci in urma a 172 de teste, distanta medie de frinare e

de 41.81m.

Si acum intrebare: Daca ai la fizica 3 note de 4, cite note de 3 ai nevoie ca sa iasa media 5? Ei?

POANTA: astia dupa ce i-au scos pe aia care frinau doar cu fatza si fara ambreiaj, le-a CRESCUT MEDIA DISTANTEI DE FRINA. Ma rog, nu se potrivea masuratoarea cu concluzia, dar nu-i prima data in viata.

 

 

Din pacate nu am inteles ce cauta Petre Roman in discutia asta si nici nu sunt curios sa aflu. Dar probabil exista o logica si in asta.

Asa ca fapt divers eu doar ii respect foarte tare pe cei doi asa cum il respect pe Mihai Barbu, Demostene si pe multi altii care au facut ceva pentru motociclismul romanesc. Ne-au dat speranta ca se poate.

Probabil asta era legatura dintre mine, Petre Roman si APACA. Dar ai cam gresit. Nu prea sunt genul de alpaudac. Ori poate ma insel si nu ai vrut sa spui asta. Eh oricum nu conteaza prea tare.

Cert este ca nu poate nimeni contesta calitatile dovedite de acei oameni. Uneori poate fi frustrant dar trece si asta.

Incerca sa meditezi adanc trage are in piept si mai discutam dupa ce iti raspunzi. Poate afli de ce sunt in stare aia mici de care discutai mai sus.

 

Apaca si Roman erau mentionati pt voluntarism. Cind ai ocazia sa revezi acele secvente, o sa-ti dai seama. Nu era despre a fi/nu fi aplaudac. Orezul banuiesc ca te-ai prins de ce l-am pomenit.

Ce ma distrase totusi (motiv pt care ti-am si pus bancul) e ca domnul Nastase ii cam facea oricum ghiveci pe astia mici dar toti simteati ca-i in inferioritate. Mie mi s-a parut ca se descurca de minune. Ma rog.

 

Revin cu aceleasi intrebari. Tu stii cine sunt Dan Nastase si E.Z Rideras?

Tu cine esti?

Banuiesc ca prima intrebare e retorica asa ca-ti raspund doar la ultima; Nimeni pe lume. Si mi-am propus sa ramin asa.

Paste fericit !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...

"

http://spynet.ru/blog/36149.html

 

Astept comentariile. :(

 

"

 

 

Ati observat ca pe unde a facut dreapta magaoaia era semnul de interzis, nu?

 

Oricum nu cred ca motociclistul ala mergea asa relaxat (si neatent) bazandu-se pe asta.

Editat de Inspektor
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La mine a fost asa: la scoala instructorul (care nu prea avea el habar de motoare dar avea km buni facuti pe motoare comuniste) imi zicea sa franez spatele. Eu citeam pe atunci ca se franeaza doar fata si cu spatele ajuti usor de tot. Pana cand tot la scoala la o curba am franat spate pe nisip :)) si mai era putin si picam. Am injurat si am zis ca nu il mai ascult si fac cum vad pe net. :))) Acum e invers. Franez cu spatele intai si apoi apas si fata. Franez si cand simt ca e destul de tare apas si ambreiajul. Dar niciodata nu franez impreuna cu ambreiajul tras. Apsas ambreiajul la final. La inceput apasam si ambreiajul in acelasi timp cu frana dar crestea distanta de franare. Asa mi se pare mai bine. Concluzia este ca franez spate si apoi fata. Pentru ca o simt mia stabila pe spate si o pot controla mai bine. Am incercat si la viteza sa franez brusc si nu am avut probleme. Depinde poate si de cauciuc. In curbe franez daca e necesar cu spatele usor de tot ca o adiere. Incerc sa am viteza buna inainte de curba sa nu fie nevoie de frana. Dar uite ca franez in curba cand e cazu pentru ca nu stiu inca sa merg cum trebuie. Am invatat sa folosesc usor frana pe curba si pana acum am avut noroc. In rest pe curbe nu las gazul ci accelerez. Inainte lasam gazul liber dar dupa ce am vazut in Twist of the wrist am inceput sa accelerez in curba sau sa tin acceleratia constatna la intrare si sa accelerez apoi pana la iesire si dupa.

Cred ca totisi nu tine de fiecare cum merge. Cred ca e o regula ce trebuie invatata sa fie totul ok. Eu unul mai am inca multe de aflat.....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Teorie multa practica ne omoara . Aaplicat cineva in practica ce sa scris mai sus ? :grinbandit:

 

Teorie multa practica ne omoara . A aplicat cineva in practica ce sa scris mai sus ? :grinbandit:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...
sal bel.man

 

erau f bune in folosire pe CIRCUIT sau STRADA

 

pentru ca difera f mult franarea pe circuit de cea de strada

 

 

multam

 

Sunt bune toate, eu le-am folosit pe cele de strada.

Au gama formata din 3 tipuri, 2 de strada si unele de circuit.

De strada sunt organice si mai ieftine, sau sinter un pic mai scumpe. Eu am sinter de strada.

Pt circuit au unele care au SBK la coada in denumire, sunt tot sinter, costa dublu cat cele sinter de strada - astea probabil franeaza la fel ca cele de strada doar ca rezista la temperaturi mai mari.

 

Eu m-am dat pe circuit cu cele de strada, si nu am avut probleme, adica inca scriu pe forum .. :rolleyes:

 

Si ca sa raspund la intrebare: se comporta bine si pe strada si pe circuit. Nu stiu la ce te referi cu diferenta mare, pe circuit franezi la greu si aproape in continuu, o tii dintr-o accelerare intr-o franare non-stop, cel putin dupa linia dreapta cand incetinesti de la 200 la 100 in 100-150m.. cam tre sa franezi, nu gluma, pe circuit la Brno sunt cam 3 locuri unde franezi de la 200 la 80 in cativa m.

 

Am avut pe motocicleta SBS sinterizate, sunt placute bune. Nu-ti face probleme.

Pe de alta parte la un CBR600F nu prea ai ce cauta atat de mult cu frana spate incat sa-ti faci probleme. Ar trebui puse cele mai moi si mai bune placute si folosite doar cat sa nu rugineasca discul! :laugh: Adica din cand in cand, prin oras, pe suprafete incerte la viteze mici, printre masini la viteze mici cand mai dai cate un blip din gaz, etc.

 

In rest iti trebuie placute cat mai bune pe fata, cauciuc cat mai bun,moale, nou, si suspensia bine setata pentru tine, in primul rand sa nu fie prea moale.

Stiu ca am divagat de la intrebarea ta, dar eu zic sa inveti sa folosesti frana spate cat mai putin. :peace:

 

P.S. Pedala franei spate trebuie reglata incat sa incetineasca motocicleta, sa blocheze foarte tarziu, foarte jos. Adica sa depui un efort mare ca sa blochezi spatele. Altfel la o sperietura infigi piciorul in frana si apoi te chinui sa redresezi motocicleta in loc sa-ti vezi de franare!

Io zic ca vorbesti prostii, frana spate trebe folosita in aceeasi masura ca si frana fata.. cei care dau asa sfaturi .. :scratch: Pe langa faptul ca-ti reduce considerabil distanta de franare decat atunci cand franezi numai cu fata, frana spate iti stabilizeaza motocicleta, nu mai zic de ciupit frana spate in curbe daca e necesar, s.a.m.d.

Pe strada ideal este sa incetinesti cu spatele si sa opresti cu fata aplicata peste spate. Adica amandoua. In general cine si-a format reflexul sa le foloseasca simultan se poate numi ca stie sa conduca o motopartza.

 

Ce zici legat de blocat spatele e adevarat, dar asta nu tine de cum reglezi frana (nu inteleg CE sa reglezi la o frana, dar in fine) ci tine de cat de instruit anti-ghiolbanie e cel care le foloseste. Niciodata nu se bruscheaza frana, in nici o situatie, trebuie aplicate gradual. Trebuie sa inveti sa folosesti frana gradual, si e valabil si la auto si la moto, dar asta tine si de talentul si daruirea celui care conduce. Sunt unii care nu invata niciodata, cunosc cazuri de soferi care ma lipeau cu fata de parbriz ca li se parea lor nu-s ce dracu pe drum.. Chiar si in situatii extreme,trebuie sa ramai calm si sa franezi ferm dar gradual, nu tragi una la pedala/maneta cat poti , ca atunci esti pe jos fara sa te lovesti de nimic. In orice situatie primu gand e cum sa eviti impactul si apoi sa franezi, gradual si ferm.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

 

Io zic ca vorbesti prostii, frana spate trebe folosita in aceeasi masura ca si frana fata.. cei care dau asa sfaturi .. :scratch: Pe langa faptul ca-ti reduce considerabil distanta de franare decat atunci cand franezi numai cu fata, frana spate iti stabilizeaza motocicleta, nu mai zic de ciupit frana spate in curbe daca e necesar, s.a.m.d.

Pe strada ideal este sa incetinesti cu spatele si sa opresti cu fata aplicata peste spate. Adica amandoua. In general cine si-a format reflexul sa le foloseasca simultan se poate numi ca stie sa conduca o motopartza.

 

Ce zici legat de blocat spatele e adevarat, dar asta nu tine de cum reglezi frana (nu inteleg CE sa reglezi la o frana, dar in fine) ci tine de cat de instruit anti-ghiolbanie e cel care le foloseste. Niciodata nu se bruscheaza frana, in nici o situatie, trebuie aplicate gradual. Trebuie sa inveti sa folosesti frana gradual, si e valabil si la auto si la moto, dar asta tine si de talentul si daruirea celui care conduce. Sunt unii care nu invata niciodata, cunosc cazuri de soferi care ma lipeau cu fata de parbriz ca li se parea lor nu-s ce dracu pe drum.. Chiar si in situatii extreme,trebuie sa ramai calm si sa franezi ferm dar gradual, nu tragi una la pedala/maneta cat poti , ca atunci esti pe jos fara sa te lovesti de nimic. In orice situatie primu gand e cum sa eviti impactul si apoi sa franezi, gradual si ferm.

 

Asa credeam si eu mai demult, chiar sustineam aceeasi teorie ca a ta. Care nu e foarte rea, dar nu merge decat la viteze mici si pentru cei care nu se dau prea tare.

Da, se lasa usor motoreta in suspensii daca calci frana spate si apoi poti actiona fata mai ferm, e adevarat, dar pierzi timp, acelasi timp in care actionai deja fata usor - motoreta se lasa in suspensii si apoi poti frana tare.

Tu la Brno de la 200 la 80 in cativa m asa franezi, te atingi de frana spate la 200km/h?

 

Si eu mai foloseam spatele ca sa inchid un pic trasa pe viraj, de aia am zis atentie la reglaj ca sa nu cumva sa o blochezi aiurea, dar te joci cu focul prea tare si inutil. Daca poti actiona frana spate inseamna ca esti cu cizma pozitionata prost si nu te-ai inclinat destul in curba. Deci ca sa inchizi trasa pui cizma pe varful scaritei si te inclini mai ca lumea. Am invatat asta "the hard way".

 

Ca vorbesc prostii sau nu, e parerea mea despre franare pe o motocicleta sport. Ai sa vezi ca in timp ti se pot schimba si tie vederile, mai demult postam posturi identice despre franare cu ce scrii tu acolo.

 

Din toate testele din lume s-a constatat ca cea mai scurta franare se obtine direct cu frana fata, dozata cum trebuie.

Combinatia spate, apoi fata, a dat aproape aceleasi rezultate.

Dupa care ne bagam in discutia cu ambreiaj sau fara, dar lasam pentru episodul viitor. :laugh:

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vad cum ai putea pierde timp daca franezi cu amandoua, la una folosesti mana si la alta piciorul. Daca nu ar folosi deloc ar fi eliminate de pe mobre complet, btw, mobrele de SBK sau GP au frana spate? Daca nu le trebuia o eliminau complet, catega g bune conteaza la GP.

Da, si pe circuit la fel franez pt ca asa is obisnuit, mi se duce piciorul instant pe frana.

Si nu, cu cizma asezata corect in scarita ajungi cu varful pe frana, sau poate muti 2-3cm in fata, dar asta dureaza cateva milisecunde.

 

Foarte bune! Ca nu concurezi in Motogepeu cu ele este?

Nu concurez nicaieri, ma dau de placere. Cand n-o sa mai am frane pe circuit si o sa fac poc, atunci o sa pun de-alea de circuit, sau cand o sa-mi fac mobra dedicata pt asa ceva, asa cum intentionez. Nu am ajuns sa ma dau la nivelul la care conteaza placutele sau mobra, mai am multe ture de dat sa scot ceva din motocicleta, oricare ar fi ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am avut pe motocicleta SBS sinterizate, sunt placute bune. Nu-ti face probleme.

Pe de alta parte la un CBR600F nu prea ai ce cauta atat de mult cu frana spate incat sa-ti faci probleme. Ar trebui puse cele mai moi si mai bune placute si folosite doar cat sa nu rugineasca discul! :laugh: Adica din cand in cand, prin oras, pe suprafete incerte la viteze mici, printre masini la viteze mici cand mai dai cate un blip din gaz, etc.

 

In rest iti trebuie placute cat mai bune pe fata, cauciuc cat mai bun,moale, nou, si suspensia bine setata pentru tine, in primul rand sa nu fie prea moale.

Stiu ca am divagat de la intrebarea ta, dar eu zic sa inveti sa folosesti frana spate cat mai putin. :peace:)

 

P.S. Pedala franei spate trebuie reglata incat sa incetineasca motocicleta, sa blocheze foarte tarziu, foarte jos. Adica sa depui un efort mare ca sa blochezi spatele. Altfel la o sperietura infigi piciorul in frana si apoi te chinui sa redresezi motocicleta in loc sa-ti vezi de franare!

 

folosesc adeseori frana spate cand circul prin oras, in special la viteze mici cand ma apropii de semafoare franez intai cu spatele dupa care franez si cu fata pt a opri de tot. la viteze mai maricele(60-70 km/h) folosesc de asemenea spatele, insa am observat ca intai trag de frana fata si apoi apas si frana spate(pur si simplu asta e ordinea in care membrele mele primesc comenzi de la creier si nu cred ca o pot corecta :D ), iar la viteze mari cand imi apare vreun obstacol, am observat ca folosesc doar fata(rareori mai ciup spatele, iar acest lucru se datoreaza faptului ca sunt concentrat pe dozarea franei si asupra unei eventuale ocoliri a obstacolelor). nu stiu daca e neaparat bine cum procedez yo, insa sunt absolut convins ca daca in momentul franarii cu fata apas si frana spate, se reduce distanta de franare, lucru care ma face sa folosesc spatele si pe viitor(am observat ca sunt forumisti care nu sunt de acord cu acest lucru).

ceea ce vroiam sa stiu in privinta SBS-urilor mele este legat de uzura discului: faptul ca sunt synter(dure) inseamna ca imi vor manca discul mult mai repede decat unele normale(mai ales ca discul spate are "buza", adica prezinta deja un oarecare grad de uzura)? iarasi as vrea sa stiu daca aici mai are rost sa discutam de incalzirea placutelor, dat fiind faptul ca e vorba de frana spate care are o pondere mult mai mica decat cea de fata...

multumesc pt raspunsurile primite si pt cele ce urmeaza sa le primesc!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Io zic ca vorbesti prostii, frana spate trebe folosita in aceeasi masura ca si frana fata.. cei care dau asa sfaturi .. :scratch: Pe langa faptul ca-ti reduce considerabil distanta de franare decat atunci cand franezi numai cu fata, frana spate iti stabilizeaza motocicleta, nu mai zic de ciupit frana spate in curbe daca e necesar, s.a.m.d.

Pe strada ideal este sa incetinesti cu spatele si sa opresti cu fata aplicata peste spate. Adica amandoua. In general cine si-a format reflexul sa le foloseasca simultan se poate numi ca stie sa conduca o motopartza.

 

Imi pare rau dar trebuie sa iti spun ca te inseli.

In primul rand, Nico nu vorbeste prostii. E si destul de nepoliticos ca ai zis asa ceva.

In al doilea rand cred ca tu ai niste lacune in abordarea franarii cu motocicleta atat pe strada cat si pe circuit.

Nu este nici un fel de gluma, vorbesc serios.

Am vazut ca ai incredere neconditionata in ce te poate invata Ionut Mistode. Iti recomand in acest caz sa il contactezi sa il consulti in aceasta privinta ca sa iti lamureasca niste aspecte. Cu siguranta un astfel de demersm chiar si teoretic, te poate ajuta in imbunatatirea tehnicii tale atat pe strada cat si pe pista.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cezar, uite aici un exemplu de franare corecta :

 

Frana spate este EXTREM de importanta, personal o folosesc tot timpul, apas pedala intermitent (ca sa evit blocarea) iar distanta de franare scade considerabil.

Cred ca Belbody are dreptate...pe bune!

Editat de alex_en
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cezar, uite aici un exemplu de franare corecta :

 

Motoreta aia e un 250 probabil nu un CBR si ala din film oricum franeaza prost.

CBR F despre care se vorbea are oricum centrul de greutate mai in fata. Pe franare aproape toata apasarea se duce pe roata fata. Roata spate se blocheaza foarte usor in timp ce franezi tare cu fata.

Editat de cristidb
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Depinde foarte mult si ce mobra ai sub fund.

Eu daca am avut de la inceput numai d-astea peste 300kg franez cu ambele.

Asa m-am invatat si asa fac.

Nu spun ca ce stiu este corect 100% dar nu am avut nicio problema pina acum.

Actualul BMW K 1200 LT are 400 kg, adica doua ss actuale la pachet :rolleyes:

Probabil voi va referiti aici la mobre ss, asa incat scuzati interventia :wave:

Editat de l.u.v
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cezar, uite aici un exemplu de franare corecta :

 

Frana spate este EXTREM de importanta, personal o folosesc tot timpul, apas pedala intermitent (ca sa evit blocarea) iar distanta de franare scade considerabil.

Cred ca Belbody are dreptate...pe bune!

 

Daca as pune un link cu un pilot (nu zic cine, persoana importanta :D) cum franeaza, ai sa-mi zici ca nu e relevant...

In sfarsit, relevant e altceva. Categorii diferite de motociclete necesita abordari diferite de abordare a franarii.

Singurul chopper mare pe care am mers, un Harley Softail, putea fi condus doar folosind frana spate. Nu era motocicleta mea dar am plimbat-o pe niste drumuri foarte frumoase si intortocheate din sudul Frantei si am constatat ca se poate conduce mult mai cursiv si mai precis folosind frana fata. Frana spate e buna, opreste motocicleta foarte repede dar nu stabilizeaza motocicleta... dimpotriva.

Motociclete touring mari nu am avut dar am condus un R1200GS cu ABS si sistemul ala al lor (cred ca e si ala un fel de CBS dar nu sunt convins). E greu de spus cum functioneaza spatele acolo pentru ca am senzatia ca intra si fata, in orice caz frana bine dar pentru precizie, franat in viraj si la intrare in viraj, tot frana fata era de baza.

La un VFR800 cu ABS si CBS, pe care am avut-o in teste, spatele oprea motocicleta, evident si fata. Senzatia tampita pe care o am insa cand apas spatele este de lipsa de control asupra preciziei cu care se poate aborda trasa ideala.

La motociclete naked e bun spatele sa-l ciupesti din cand in cand si e bun printre masini in trafic. Dar tot fata face treaba cand trebuie incarcata suspensia fata si oprita de urgenta motocicleta. Fix in aceasta ordine: maneta, incarcat fata, apooi intr-o fractiunede secunda apasat tare maneta si motocicleta incetineste, timp in care apesi si spatele. Poti sa apesi maneta de frana foarte tare, nu de asta se blocheaza roata. Nu poti insa sa o apesi oricat de repede, daca din panica o apesi prea rapid, furca nu e incarcata si nu ai aderenta la asfalt. Etrierii blocheaza discurile dar din lipsa apasarii pe fata, roata aluneca si cazi.

Motociclete sport am avut si am condus multe. Lucrurile sunt simple. Aproape 99% frana fata. Frana spate e buna pentru cei ce le conduc in trafic printre masini, o apasare brusca a manetei de frana la viteza mica poate insemna cazatura (usoara). Am intalnit motociclisti care imi spun ca incarca suspensia fata apasand spatele. Este pur si simplu absurd sa se creada ca e mai eficient asa. Timpul pe care il ia incarcarea rotii fata apasand spatele este mult mult mai mare decat timpul pe care il ia la apasarea manetei. Asadar, este o tehnica defectuoasa si chiar periculoasa si am auzit ca sunt instructori la scoala moto care invata elevii asa ceva.

Frana spate este foarte folositoare cand asfaltul este acoperit de praf, pietris, murdar sau chiar ud. Intr-un astfel de caz, apasarea manetei poate duce la cazatura pentru ca aderenta este extrem de imprevizibila.

 

Am privit acum cu atentie filmul si comparatia dintre ultimele doua franari este irelevanta. La franarea doar cu fata incepe sa franeze dupa ce trece de conuri si apasa frana fata cu mila. Cred ca putea sa o stranga mult mai tare, pana i se ridica spatele de pe asfalt dar nu o face. In plus incarca foarte lent suspensia fata.

La franarea cu fata si spatele, incepe franarea inainte sa ajunga la conuri si apasa mult mai hotarat si mai rapid maneta de frana.

Asta e ce vad eu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Articolul de la pagina 1 il consider adevarat cuvant cu cuvant. Bineinteles ca in functie de situatie mereu vom avea de comentat si exista situatii in care aceasta reteta "perfecta" sa nu se aplice exact.

Dar pentru obtinerea unui spatiu de franare cat mai mic cam asta trebuie sa fie procedura.

 

Cu mare atentie insa, in momentul in care transferul de greutate s-a realizat prin apasarea franei spate si s-a incarcat fata, roata spate ajuta din ce in ce mai putin la franare si se ridica pierzand aderenta. Daca se franeaza destul de violent (vorbim despre cazul unei franari de urgenta in care franarea trebuie sa fie cat mai scurta) roata spate se va ridica in aer sau va pierde aderenta si va incerca sa iasa lateral de pe traiectorie. Daca se intampla acest lucru speriatura unora si redresarea pe traiectorie se face prin eliberarea franelor, ceea ce duce la pierdere de timp. Sunt foarte putini care pot bloca spatele si sa il tina perfect in linie dreapta ca apoi sa il ridice in stoppie, cel putin cred ca intr-o situatie de urgenta nici lor s-ar putea sa nu le iasa.

Din aceasta cauza redresarea motocicletei faca ca apasarea franei spate sa ne faca de data asta sa marim distanta de franare. Deci intensitatea cu care apasam frana spate trebuie sa scada odata cu incarcarea franei fata.

 

Ca sa nu mai zic ca daca nu se redereseaza motcicleta din primul moment in care s-a realizat ca spatele derapeaza si se incearca redresarea cand deja spatele a luat-o mult in lateral se ajunge la celebrul "high side", spatele recapata aderenta si in incercarea de a se alinia cu roata fata smuceste foarte tare aruncand deobicei pilotul din sa.

Din nou, sunt foarte putini care au sangele rece sa vada ca spatele a derapat deja prea mult, sa tina frana spate apasata si sa redeseze din ghisdon pana spatele se aliniaza cu fata, in continuare blocat, si dat drumul franei doar dupa ce ambele roti sunt iar in linie dreapta.

 

Deci frana spate care are intradevar efect stabilizator si care si coboara usor motocicleta in suspensii, astfel momentul de rasturnare fiind mai mic atunci cand roata fata se va incarca complet, poate avea efect advers daca nu este dozata cum trebuie si folosita incorect poate prelungi distanta de franare.

Daca se exerseaza practic aceasta metoda prezentata la pagina 1 este otpima.

 

Am avut odata discutia asta pe sbz si unul din baieti sustinea ca franarea asta cu spatele este mai mult o problema decat un avantaj. Sustinea ca in primul rand nu toata lumea tine piciorul deasupra franei spate ci poate ca tine varful piciorului pe scarita, mai ales pe curbe, unde daca tinem piciorul desupra franei spate s-ar putea la o inclinare mai agresiva sa atuingem cu varful cizmei pe asfalt.

Si el spunea ca franarea cea mai eficienta se face prin dozarea eficienta a franei fata, deoarece nu mai ai timp intr-o situatie de urgenta sa iei varful de pe scarita si sa-l pui pe frana, apoi sa apesi spatele si doar dupa aia sa incarci fata, s-ar pierde niste momente pretioase.

In cazul asta tind sa-i dau dreptate.

 

Apoi mai are importanta si viteza cu care ne deplasam. Daca situatia asta de urgenta intervine la 80 la ora procedura este perfecta. Daca se intampla la 200 nu stiu daca as recomanda atingerea franei spate...normal daca se merge cu o astfel de viteza (pe o autostrada in Germania, evident! :P ) inseamna ca folosirea franei fata va fi suficienta pentru decelerare.

 

Reversul medaliei, la viteze mici, in oras , printre masini, pe suprafete incerte (nisip,dungi de vopsea) franarea cu spate il permite sa pipai suprafata mult mai bine, daca pui frana fata s-ar putea sa fii pe jos inainte de a afla ce s-a intamplat. In schimb daca franezi cu spatele ai timp sa pierzi aderenta, sa redresezi si sa franezi din nou fara sa cazi. Bineinteles ca dinstanta de franre creste in urma unor astfel de balbailei, dar macar nu cazi si esti inca in control pe directie, poate creierul tau reuseste intre timp o alta ruta salvatoare.

 

Alt punct care vad ca este subiect de dezbatere, debreierea. erau niste articole pentrru incepatori pe net si imi aduc aminte titlul unuia care te spatuia ce sa faci in caz de urgenta : "squizing both levers can save you!", adica strangerea concomitenta, instinctiva, a aambemlor manete s-ar putea sa te saleveze si sa fie cea mai buna micare in caz de panica.

Bineinteles ca frana de motor depinde de la motocicleta la motocicleta, asa cum depinde si dozarea franei spate in functiue de tipul de motor, ca e vitezana, cioper, enduro, etc.

Toate sunt diferite si la toate se poate scrie un astfel de tratat despre frane cu specificul fiecarui tip de motocicleta in parte. Aici s-a incercat sa se dea o procedura optioma, generica.

 

Si de aceea strangerea manetei de ambreiaj este cea mai buna solutie. Un motor 2 in V va avea o frana de motor uriasa fata un 4L, deci reducerea gazului duce la o frana de motor mai pronuntata in cazul primului!( Astia cred ca dau cei mai putini bani pe placute!! :lol: ), dar la un 4L puternic , sa zicem peste 1000cc, frana de motor nu va fi atat de importanta iar dupa prima senzatie in care se produce o decelerare din cauza franei de motor, daca veti pune frana fata dar nu veti strange ambreiajul veti observa ca roata spate inca impinge sanatos, contracarand puntin actiunea franei fata. Cu cat e motorul mai mare cu atat se simte mai mult. La un 1200cc care probabil are undeva la 120Nm la 7000, doar reducerea gazului va lasa o forta de impingere inca importanta in roata spate.

Deci suscesiunea expusa la pagina 1, reducerea gazului, frana spate, apoi debreiere si actionarea franei fata, mie mi se pare corecta.

 

E un subiect interminabil, sper ca urmatoarea motocicleta sa aiba macar ABS pe fata. Il invidiez pe Dl Nastase pentru sistemul de franare al BMW-ului sau. In cazul dansului toata aceasta inginerie se rezuma la strangerea cu forta a manetei franei fata, ingineria BMW face restul si obtine deobicei distante de franare mai mici decat noi cu franele noastre independente si cu teze de doctorat pe tema franarii.

 

Sper ca am fost coerent, deci nu conteaza cati useri o sa zica ca nu trebuie debreiat ca asa fac ei, trebui studiat ce motoare au, dac aau incercat si cu debreiere completa si apoi tras concluzii.

 

Hai ca e frumos, treceti la plimbare si exersat franare! :hurt:

 

 

Iaca ce scriam eu acum un an. De aia am zis ca parerile se mai schimba de-a lungul timpului.

Chiar mentionam cum un baiat de pe sbz mi-a zis ca daca incerc cu frana spate o sa-mi prind cizma si ca locul ei este sus , cu varful pe scarita.

Ceea ce mi s-a intamplat intre timp!Doar ca cizma nu era la locul ei pentru ca uitasem sa o pun sus, nu pentru ca franam cu spatele, pentru ca intre timp nu prea mai ating spatele.

Scuza-ma Sorinake, aveai dreptate!

O sa ziceti ce s-a schimbat intre timp?

 

Pai s-au schimbat 2 lucruri ESENTIALE!!!!! Acum am suspensia fata setata mult mai corect pentru greutatea mea, nu se mai infunda tare cand franez tare. Tare, nu repede, la fel cum v-a zis si Cesar!

Apoi s-a schimbat frana fata. Tind sa cred ca mergeam pe ideea cu folosirea franei spate si stabilizarea motoretei din frana spate pentru ca frana mea fata nu era PERFECT DOZABILA si nu era destul de capabila!!!

 

Nu retrag nici un cuvant din sfaturile pe care le-am dat. Doar ca experienta mea s-a schimbat un pic, am mai evoluat.

Deci:

-suspensie setata corect pt greutatea pilotului;

-cauciuc cat mai bun, cat mai aderent, cat mai nou pe fata;

-frana fata cat mai buna, in primul rand placute, daca nu se rezolva doar din placute si motoreta are un sistem de franare mai slab atunci upgrade, pompa radiala, etc.

-in prima fractiune de secunda actionat cu grija, nu repede, lasati suspensia sa se incarce;

- apoi franati cat puteti la limita cauciucului si a aderentei!

 

Poate la sfarsitul sezonului viitor o sa am o alta parere, putin diferita, dar sigur nu ma intorc la vechea parere. Pentru mine asta a insemnat evolutie in conducerea eficienta a motocicletei.

Bafta!

 

P.S. Tot ce am zis este valabil pentru CBR600F, am mentionat dinainte. Nu vreau sa o luam cu ciopere si alte natii de motorete, intradevar se schimba kalimera de la una la alta.

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Iaca ce scriam eu acum un an. De aia am zis ca parerile se mai schimba de-a lungul timpului.

Chiar mentionam cum un baiat de pe sbz mi-a zis ca daca incerc cu frana spate o sa-mi prind cizma si ca locul ei este sus , cu varful pe scarita.

Ceea ce mi s-a intamplat intre timp!Doar ca cizma nu era la locul ei pentru ca uitasem sa o pun sus, nu pentru ca franam cu spatele, pentru ca intre timp nu prea mai ating spatele.

Scuza-ma Sorinake, aveai dreptate!

O sa ziceti ce s-a schimbat intre timp?

 

Pai s-au schimbat 2 lucruri ESENTIALE!!!!! Acum am suspensia fata setata mult mai corect pentru greutatea mea, nu se mai infunda tare cand franez tare. Tare, nu repede, la fel cum v-a zis si Cesar!

Apoi s-a schimbat frana fata. Tind sa cred ca mergeam pe ideea cu folosirea franei spate si stabilizarea motoretei din frana spate pentru ca frana mea fata nu era PERFECT DOZABILA si nu era destul de capabila!!!

 

Nu retrag nici un cuvant din sfaturile pe care le-am dat. Doar ca experienta mea s-a schimbat un pic, am mai evoluat.

Deci:

-suspensie setata corect pt greutatea pilotului;

-cauciuc cat mai bun, cat mai aderent, cat mai nou pe fata;

-frana fata cat mai buna, in primul rand placute, daca nu se rezolva doar din placute si motoreta are un sistem de franare mai slab atunci upgrade, pompa radiala, etc.

-in prima fractiune de secunda actionat cu grija, nu repede, lasati suspensia sa se incarce;

- apoi franati cat puteti la limita cauciucului si a aderentei!

 

Poate la sfarsitul sezonului viitor o sa am o alta parere, putin diferita, dar sigur nu ma intorc la vechea parere. Pentru mine asta a insemnat evolutie in conducerea eficienta a motocicletei.

 

 

Nota 10!

 

Si eu am aceeasi problema cu franarea pe spate, pana acum o luna nu am avut prbleme pe curbe, de curand am realizat ca ating cu cizma dreapta chiar daca nu franez si o tin pe scarita. Pe partea stanga asisderea..

Am observat intr-un magazin Ducati ca furca fata are o cursa mai lunga decat a motocicletei mele, mecanicul de acolo a spus ca am mai mult ulei si amortizorul are o cursa scurta. Dupa aceasta verificare sper sa rezolv problema ambelor cizme, sau sa schimb ceva pe sa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Imi pare rau dar trebuie sa spun ca topicul asta este o laba trista pentru cei care nu stiu sa fwta.

 

Aveti probleme cu folositul franei spate? Pai demontati-le si puneti piesele pe net, le vor cumpara fraierii aia care franeaza cu spatele, rupu-i in gura de fraieri care sunt ei fraieri ca folosesc ambele frane. Vesnic aud aceeasi tampenie, ca nu trebuie franat cu spatele.

 

PS: Daca aveti nevoie de lectii de franare lasati-va de condus mobre. Ati putea sa va luati trotinete, acolo nu mai aveti dilema cu franarea.

 

te atingi de frana spate la 200km/h?

 

Eu atingeam frana spate si la 240, care e problema?

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Pe strada mai tine faza cu frana spate,dar de ex la MotoGp n-ai sa vezi vreunul ca pune vreodata spatele,ei sunt cam cu spatele in aer de obicei pe frane

 

Daca nu foloseau spatele nici macar nu mai montau frane pe spate, astea sunt abureli. Cei care nu folosesc frana spate o fac dintr-un singur motiv: le e frica sa nu blocheze roata si eventual sa cada.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca as pune un link cu un pilot (nu zic cine, persoana importanta :D) cum franeaza, ai sa-mi zici ca nu e relevant...

In sfarsit, relevant e altceva. Categorii diferite de motociclete necesita abordari diferite de abordare a franarii.

Singurul chopper mare pe care am mers, un Harley Softail, putea fi condus doar folosind frana spate. Nu era motocicleta mea dar am plimbat-o pe niste drumuri foarte frumoase si intortocheate din sudul Frantei si am constatat ca se poate conduce mult mai cursiv si mai precis folosind frana fata. Frana spate e buna, opreste motocicleta foarte repede dar nu stabilizeaza motocicleta... dimpotriva.

Motociclete touring mari nu am avut dar am condus un R1200GS cu ABS si sistemul ala al lor (cred ca e si ala un fel de CBS dar nu sunt convins). E greu de spus cum functioneaza spatele acolo pentru ca am senzatia ca intra si fata, in orice caz frana bine dar pentru precizie, franat in viraj si la intrare in viraj, tot frana fata era de baza.

La un VFR800 cu ABS si CBS, pe care am avut-o in teste, spatele oprea motocicleta, evident si fata. Senzatia tampita pe care o am insa cand apas spatele este de lipsa de control asupra preciziei cu care se poate aborda trasa ideala.

La motociclete naked e bun spatele sa-l ciupesti din cand in cand si e bun printre masini in trafic. Dar tot fata face treaba cand trebuie incarcata suspensia fata si oprita de urgenta motocicleta. Fix in aceasta ordine: maneta, incarcat fata, apooi intr-o fractiunede secunda apasat tare maneta si motocicleta incetineste, timp in care apesi si spatele. Poti sa apesi maneta de frana foarte tare, nu de asta se blocheaza roata. Nu poti insa sa o apesi oricat de repede, daca din panica o apesi prea rapid, furca nu e incarcata si nu ai aderenta la asfalt. Etrierii blocheaza discurile dar din lipsa apasarii pe fata, roata aluneca si cazi.

Motociclete sport am avut si am condus multe. Lucrurile sunt simple. Aproape 99% frana fata. Frana spate e buna pentru cei ce le conduc in trafic printre masini, o apasare brusca a manetei de frana la viteza mica poate insemna cazatura (usoara). Am intalnit motociclisti care imi spun ca incarca suspensia fata apasand spatele. Este pur si simplu absurd sa se creada ca e mai eficient asa. Timpul pe care il ia incarcarea rotii fata apasand spatele este mult mult mai mare decat timpul pe care il ia la apasarea manetei. Asadar, este o tehnica defectuoasa si chiar periculoasa si am auzit ca sunt instructori la scoala moto care invata elevii asa ceva.

Frana spate este foarte folositoare cand asfaltul este acoperit de praf, pietris, murdar sau chiar ud. Intr-un astfel de caz, apasarea manetei poate duce la cazatura pentru ca aderenta este extrem de imprevizibila.

 

Am privit acum cu atentie filmul si comparatia dintre ultimele doua franari este irelevanta. La franarea doar cu fata incepe sa franeze dupa ce trece de conuri si apasa frana fata cu mila. Cred ca putea sa o stranga mult mai tare, pana i se ridica spatele de pe asfalt dar nu o face. In plus incarca foarte lent suspensia fata.

La franarea cu fata si spatele, incepe franarea inainte sa ajunga la conuri si apasa mult mai hotarat si mai rapid maneta de frana.

Asta e ce vad eu.

Vorbesti prostii si tu.

Nu stiu care dintre noi doi e mai experimentat pe moto, dar iti spun sigur ca frana spate TREBUIE folosita si ajuta foarte mult.

Ca tu sau Niko nu o folositi nu inseamna ca e litera de lege.

Nu ai adus nici un argument ci doar ai spus ca asa faci tu.

Daca nu era folosita nu s-ar mai fi pus deloc.

Hai noroc. :friends:

 

Daca voi nu simtiti ajutorul franei spate la o franare cu ambele roti inseamna ca aveti o problema grava de perceptie. :scratch:

 

Imi pare rau dar trebuie sa iti spun ca te inseli.

In primul rand, Nico nu vorbeste prostii. E si destul de nepoliticos ca ai zis asa ceva.

In al doilea rand cred ca tu ai niste lacune in abordarea franarii cu motocicleta atat pe strada cat si pe circuit.

Nu este nici un fel de gluma, vorbesc serios.

Am vazut ca ai incredere neconditionata in ce te poate invata Ionut Mistode. Iti recomand in acest caz sa il contactezi sa il consulti in aceasta privinta ca sa iti lamureasca niste aspecte. Cu siguranta un astfel de demersm chiar si teoretic, te poate ajuta in imbunatatirea tehnicii tale atat pe strada cat si pe pista.

Numai TAMPENII zici, fara nici o argumentare logica sau stiintifica, nimic, nada, niente.

 

Uite, ia si invata, niciodata nu e prea tarziu:

 

http://www.lazymotorbike.eu/tips/braking/

 

Sau poti sa cauti orice articol pe net despre franare, spun cam aceleasi lucruri.

Eu le-am intutit, franez asa de cand m-am urcat pe motocicleta, am dedus singur ca frana spate are un rol - :grinbandit: (e si greu de dedus, avand in vedere ca exista o frana pe roata spate si un levier de frana langa piciorul drept, dooh) :scratch:

 

:friends:

 

Iaca ce scriam eu acum un an. De aia am zis ca parerile se mai schimba de-a lungul timpului.

Chiar mentionam cum un baiat de pe sbz mi-a zis ca daca incerc cu frana spate o sa-mi prind cizma si ca locul ei este sus , cu varful pe scarita.

Ceea ce mi s-a intamplat intre timp!Doar ca cizma nu era la locul ei pentru ca uitasem sa o pun sus, nu pentru ca franam cu spatele, pentru ca intre timp nu prea mai ating spatele.

Scuza-ma Sorinake, aveai dreptate!

O sa ziceti ce s-a schimbat intre timp?

 

Pai s-au schimbat 2 lucruri ESENTIALE!!!!! Acum am suspensia fata setata mult mai corect pentru greutatea mea, nu se mai infunda tare cand franez tare. Tare, nu repede, la fel cum v-a zis si Cesar!

Apoi s-a schimbat frana fata. Tind sa cred ca mergeam pe ideea cu folosirea franei spate si stabilizarea motoretei din frana spate pentru ca frana mea fata nu era PERFECT DOZABILA si nu era destul de capabila!!!

 

Nu retrag nici un cuvant din sfaturile pe care le-am dat. Doar ca experienta mea s-a schimbat un pic, am mai evoluat.

Deci:

-suspensie setata corect pt greutatea pilotului;

-cauciuc cat mai bun, cat mai aderent, cat mai nou pe fata;

-frana fata cat mai buna, in primul rand placute, daca nu se rezolva doar din placute si motoreta are un sistem de franare mai slab atunci upgrade, pompa radiala, etc.

-in prima fractiune de secunda actionat cu grija, nu repede, lasati suspensia sa se incarce;

- apoi franati cat puteti la limita cauciucului si a aderentei!

 

Poate la sfarsitul sezonului viitor o sa am o alta parere, putin diferita, dar sigur nu ma intorc la vechea parere. Pentru mine asta a insemnat evolutie in conducerea eficienta a motocicletei.

Bafta!

 

P.S. Tot ce am zis este valabil pentru CBR600F, am mentionat dinainte. Nu vreau sa o luam cu ciopere si alte natii de motorete, intradevar se schimba kalimera de la una la alta.

Si nu crezi ca odata ce ai imbunatatit MAXIM eficienta franei fata, frana spate o sa ajute cu atat mai mult la oprierea motocicletei?

Adica frana spate e un + la franarea globala a motocicletei, nu?

Daca acum sa zicem ca ai distanta de franare de 10m numai cu fata, sa zicem la o anumita viteza (folosesc numere arbitrare, mi-e lene sa caut tabele pe net), daca ai actiona si frana spate la inceput ai reduce-o .. nu la 8, la 9m. Merita acel 1m in plus? Merita o solicitare mai mica a franei fata? Eu zic ca da..

 

Fratii mei, e la mintea cocosului, nu stiu ce vreti voi sa demonstrati, ca franati bine cu fata sau ce? Asta stie orice motociclist cu experienta.. Adica care e ideea, esti mai cocos daca spui ca folosesti numai fata, iti da cineva trese? Care e ideea?

E asa mare efort sa pui piciorul pe pedala aia?

vroba ceea, e valabil si la franarea moto - unde-s doi puterea creste (de franare)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...